۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۹۴۲۹
گزارش ویژه اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی پیرامون ابعاد شهادت شیخ نمر، روحانی برجسته عربستانی نوشت: اعدام صورت گرفته اعتراض‌ها را در عربستان سعودی شعله‌ور کرده و این امر می‌تواند باعث بروز ناامنی یا حملات شیعیان در سطح منطقه شود.
اندیشکده «دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی به قلم «دیود آندرو وینبرگ» پپرامون «ابعاد اعدام شیخ نمر و تاثیر آن بر اوضاع منطقه» نوشت: این اعدام احتمالا اعتراض‌ها را در عربستان سعودی شعله‌ور کرده و این امر می‌تواند باعث بروز ناامنی یا حملات شیعیان در سطح منطقه شود.

بر اساس این گزارش، به دنبال اعلام خبر اعدام نمر در روز شنبه ، ایران و متحدانش در منطقه شروع به محکومیت این رویداد کردند. تهران هشدار داد که عربستان بهای گزافی پرداخت خواهد کرد و در لبنان حزب‌الله اعلام کرد که این اقدام منجر به سقوط پادشاهی در این کشور می‌شود. در شهر قطیف عربستان سعودی نیز شاهدان از تظاهرات صدها تن خبر دادند و در شهر مشهد در ایران نیز معترضین کنسولگری عربستان سعودی را با نارنجک‌های دست ساز آتش زدند.

 نویسنده در ادامه با اشاره به وجود دیگر اعدام شدگان در ماجرای شنبه در عربستان سعودی ضمن اشاره به آتش خشم شیعیان از واکنش القاعده علیه سعودی‌ها خبر داد و نوشت: البته در نوامبر گذشته نیز القاعده حکام سعودی را تهدید کرده بود و آنطور که خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز نقل کرده  است داعش هم روز گذشته ریاض را تهدید به انتقام گیری نمود.

 از دیدگاه نویسنده، اعدام‌های گسترده شنبه هفته جاری، واشنگتن را نیز در موضعی دشوار قرار می‌دهد زیرا اعدام شیخ نمر سرکوب استبدادی تا مبارزه علیه اعمال خرابکارانه بوده است. عملی که از سوی اتحادیه اروپا محکوم شده و آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضعیف‌تر نسبت به کشتن شیخ نمر ابراز نگرانی کرده است.

اندیشکده یاد شده در خاتمه نوشت: آمریکا باید از تلاش‌های مشروع ریاض در نبردهای ضد تروریستی علیه گروه‌هایی چون القاعده و نیز سپاه پاسداران ایران و نبردهای نیابتی آن حمایت کند اما اقدام آل سعود در به انزوا کشاندن ناراضیان شیعه منجر به لطمه زدن ثبات منطقه حساس خاورمیانه شده و متعاقب آن به منافع آمریکا نیز لطمه می‌زند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر