۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۴۷
منطقه‌ای با یک دنیا سلاح
به گزارش سازمان شفافیت بین المللی در سال گذشته میلادی 15 کشور منطقه به همراه رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی بیش از 135 میلیارد دلار را به هزینه های نظامی خود اختصاص دادند که 1.5 درصد تولید ناخالص ملی آنها را تشکیل می داد و این یکی از بالاترین رقم ها در جهان است.
سازمان شفافیت بین المللی هفته گذشته اعلام کرد که بودجه نظامی «سری» کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که درسال 2014 میلادی بیش از 135 میلیارد دلار صرف خریدهای تسلیحاتی و نظامی خود کرده بودند، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟

این سازمان در گزارش خود تحت عنوان «آمارهای مبارزه با فساد در بخش دفاعی» در شمال آفریقا و خاورمیانه که در تونس منتشر شده است، آورده است که اختصاص بودجه های محرمانه و سری به آنچه بودجه دفاعی نامیده می شود، در منطقه ای که در حال حاضر 25 درصد بودجه سری دفاعی جهان را به خود اختصاص می دهد، رو به افزایش است.

بنابر تعریف این سازمان بودجه دفاعی سری محرمانه یا مبهم، بودجه ای است که هزینه کرد آن مشخص نیست، یا در کمیته قانونگذاری و یا پارلمان و دولت کشورها نامی از آن برده نمی شود و اگر هم ذکری از آن رفته به صورت کاملا کلی به آن اشاره شده است.

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟
آموزش نظامی کردهای ایزدی توسط ارتش آلمان

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟
افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان

این سازمان بین المللی در گزارش خود تاکید می کند که طی سال گذشته میلادی 120 میلیارد دلار هزینه دفاع و امنیت در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شده بدون آنکه اطلاع دقیق و یا مشروحی درباره هزینه کرد آن وجود داشته باشد.

گزارش شفافیت بین المللی که دایره دفاع و امنیت این سازمان آن را تهیه و تدوین کرده 15 کشور منطقه + رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار گرفته اند.
به نوشته سازمان شفافیت بین المللی در سال گذشته میلادی این 15 کشور منطقه + رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی بیش از 135 میلیارد دلار را به هزینه های نظامی خود اختصاص دادند که 1.5 درصد تولید ناخالص ملی آنها را تشکیل می داد و این یکی از بالاترین رقم ها در جهان است.

سازمان شفافیت بین المللی خاطر نشان کرده است که نزاع و درگیری های جاری در خاورمیانه به خصوص جنگ های جاری در سوریه و یمن و عراق موجب شده است، بالاترین رشد بودجه دفاعی و نظامی جهان توسط کشورهای منطقه ثبت شود.

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟
عربستان، بالاترین بودجه نظامی را در اختیار دارد

در میان کشورهای منطقه عربستان سعودی بالاترین بودجه نظامی را در اختیار دارد که طی سال های 2010 تا 2015 میلادی 17 درصد از بودجه دفاعی و نظامی جهان را به خود اختصاص داد.
این سازمان بین المللی هشدار داد که بودجه دفاعی بسیاری از کشورهای جهان به دلیل سبب فساد و رشوه گیری و نبود شفافیت به درستی و در جای مناسب هزینه نمی شوند.

به نوشته این سازمان تونس و اردن تنها کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه هستند که بودجه دفاعی خود را به صورتی کاملا کلی و مبهم منتشر می کنند و بسیاری از مسئولان ارشد و بلند پایه سازمان های دفاعی و امنیتی این کشورها بر روند خرید تسلیحات و قراردادهای نظامی اشراف و نظارت دارند و تابع هیچ قید و بند و یا قاعده و ضابطه و نظارتی نیستند.

گزارش سازمان شفافیت بین المللی می افزاید: شاهزادگان سعودی در عربستان از اختیارات بسیار گسترده و غیر معمول در شکل گیری و اتخاذ تصمیمات دفاعی و نظامی عربستان برخوردار هستند و از محرمانه بودن بودجه دفاعی و نظامی برای تامین منافع و سودهای مورد نظرشان استفاده می کنند.

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟

این سازمان بین المللی یادآور می شود که فساد حاکم بر دستگاه ها و نیروهای نظامی کشورهای منطقه سهم بسزایی در تضعیف و تزلزل امنیت و ثبات در منطقه و در مواردی رشد افراط گرایی و تندرویی در آن شده و آنچه نقل و انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی در میان کشورهای منطقه را تسهیل کرده، فضای محرمانه و سری است که حکومت های منطقه بر دستگاه های نظامی خود اعمال کرده اند.

به نوشته سازمان شفافیت بین المللی عربستان سعودی طی سال گذشته میلادی سلاح ها و تجهیزات نظامی در اختیار گروه های مسلح قرار داده که یا تحت تحریم بودند و یا توان مالی برای خرید این سلاح ها را نداشتند.

این سازمان بین المللی توضیح می دهد که در سال 2013 میلادی عربستان مقادیر زیادی سلاح به نیابت از گروه های تروریستی مسلح فعال در سوریه از کرواسی خریداری کرد و طی سال 2014 میلادی به نیابت از دولت مصر دو میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده و در اختیار قاهره گذاشته است.

کدام کشورهای منطقه بیشترین هزینه را برای خرید سلاح اختصاص می‌دهند؟

اما در تونس بنابر تاکید این گزارش طرف های مسئول و فعال در دستگاه های نظامی و امنیتی در قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی از این کشور به لیبی دست دارند که در تشدید اوضاع امنیتی لیبی تاثیر بسزایی دارد.

براساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی تونس در راس کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از حیث مبارزه با فساد در بخش دفاعی قرار دارد.

به نوشته این سازمان بین المللی اردن، لبنان، امارات و عربستان سعودی در رتبه ب به معنای داشتن فساد و خطرات زیاد و كويت، مغرب، عراق، ليبي، بحرين، عمان، سوريه، الجزائر، مصر و يمن در گروه الف به معنای داشتن فساد وخطرات بسیار زیاد می باشند، قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر