۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۸۰۱۱
مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت کشور خبر داد:
مدیر کل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور گفت: باتوجه به تغییر تهدیدهای نرم و سخت دشمن، رویکردهای جدیدی در حوزه پدافند غیرعامل متناسب با این تهدیدها برای کاهش آسیب پذیری اتخاذ می شود.
مجید آقابابایی ، شعار امسال هفته پدافند غیرعامل را مصون سازی کشور با همدلی و هم زبانی دولت و ملت عنوان کرد و اظهارداشت: تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها از اولویت های وزارت کشور است که در استانداری ها پیگیری می شود. 

وی با بیان این که استان ها را اولویت بندی کرده ایم، افزود: در 13 استان در حال تهیه و تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل هستیم که این طرح ها پس از تصویب به وزارت کشور ارسال می شود تا این وزارتخانه نیز با همکاری سازمان پدافندغیرعامل کشور طرح ها را بررسی و به استان ها ابلاغ کند.

وی همچنین از تشکیل ستاد ویژه بزرگداشت پدافند غیرعامل در استان ها با مسوولیت استانداران خبر داد و گفت: این ستاد در هفته پدافندغیرعامل با ابلاغ وزیر کشورتشکیل شده و در حال حاضر همه بخش های استانی در حوزه پدافند غیرعامل فعال هستند.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور با بیان این که فرهنگ سازی پدافند غیرعامل از اولویت های وزارت کشور است، گفت: هر روز که تهدیدات نرم و سخت دشمن تغییر می کند ما نیز رویکردهای جدیدی در حوزه پدافند غیرعامل اتخاذ می کنیم که منجر به کاهش آسیب پذیری در تهدید و اقدام نظامی دشمن شود.

آقابابایی در این گفت و گو افزود: پدافند غیرعامل یک موضوع جدید نیست، ممکن است کلمات و عباراتی که در این حوزه به کار می رود عبارات جدیدی باشد اما اصالت این موضوع به بلندای زندگی انسان است.

وی ادامه داد: در حقیقت انسان از ابتدای خلقت تا به امروز در مواجهه با تهدیدهای پیش روی زندگی خود یک جدال دائمی و تمام نشدنی داشته است.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور خاطرنشان کرد: تهدیدها ابتدا از طبیعت بوده است که بعدها به مرور زمان به تهدیدات دست ساز تبدیل می شود بنابراین امروز موضوع تهدیدات یک چارچوب و موضوعی است که در قالب اقدامات غیرنظامی قرار گرفته ولی ذات موضوع از اقدامات نظامی دشمن منتج می شود.

آقابابایی، پدافند غیرعامل را براساس تعریف استاندارد دارای پنج حوزه کاری دانست و افزود: افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن در حوزه کاری پدافند غیرعامل است.

وی یادآور شد: پنج حوزه تعریفی پدافند غیرعامل در چارچوب حوزه کاری وزارت کشور می گنجد؛ این وزارتخانه به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین ساختار حاکمیتی در کشور دارای عام ترین وظایف سیاسی و امنیتی در مجموعه دولت است.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور تصریح کرد: هر ماموریت اساسی و حاکمیتی در کشور بدون کمک و زمینه سازی وزارت کشور کمتر امکان توفیق و پیاده سازی خواهد داشت چرا که وزارت کشور تسهیل کننده بسیار موفقی در پیاده کردن برنامه ها و سیاست های دولت است.

آقابابایی ادامه داد: از مهم ترین مصادیق آن بحث حفظ نظم و امنیت داخلی است که با پدافند غیرعامل مشابه و متداخل زیادی دارد. مسایل مربوط به اعمال حاکمیت و راهبری سیاست های دولت در جغرافیایی استان، شهرستان، بخش و دهستان و اعمال هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در سطح استان ها از مواردی است که پدافند غیرعامل در اولویت این ها قرار دارد.

وی صیانت از سرمایه های مادی و معنوی را یکی از موضوعات در دستور کار حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: این موضوع در همه بخش ها متبلور و نمایان است.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور خاطر نشان کرد: تضمین تداوم در ادامه خدمات اساسی یکی از مهم ترین محورهای کاری وزارت کشور است که در شرایط تهدید و بحرانی این وزارتخانه می تواند بحث تداوم در ارایه خدمات اساسی را تضمین کند و به پیش ببرد.

آقابابایی اظهارداشت: در سطح استان ها برای این که این موضوعات و مصادیق اجرایی شود با توجه به این که استانداران نماینده عالی دولت هستند شورای پدافند غیرعامل در استان ها با محوریت استانداران و با حضور مدیران همه دستگاه های مرتبط در حوزه پدافندغیرعامل تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به موضوعاتی که در شورای پدافندغیرعامل تصمیم گیری می شود و الزاماتی که در این حوزه وجود دارد اداره کل پدافند غیرعامل تحت نظر استاندار در استان ها شکل یافته و در حال حاضر در ساختار استانداری ها اداره کل پدافند غیرعامل وجود دارد.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور خاطرنشان کرد: در وزارت کشور نیز در قالب اداره کل امور مرزی و پدافند غیرعامل موضوعات مربوط به استان ها پیگیری می شود.

آقابابایی اظهارداشت: وزیر کشور یکی از اعضای اصلی کمیته دائمی پدافند غیرعامل که مسوولیت آن بر عهده رییس ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد است که موضوعات و سیاست های کلان حوزه پدافند غیرعامل را تفهمیم و ابلاغ می کند و برنامه ها و این سیاست های در سطح استان ها توسط استانداران عملیاتی می شود.

وی یکی از مهم ترین محورهای وزارت کشور در حوزه پدافند غیرعامل را گسترش فرهنگ سازی و آموزش پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: در حقیقت فرهنگ سازی مفاهیم اساسی، توسعه ادبیات علمی و ترویج مفاهیم راهبردی و نظریه های بومی پدافند غیرعامل و همچنین ایجاد تحرک در سطح استان ها برای انجام پروژه های مربوط به پدافندغیرعامل محوریت کار وزارت کشور است که می توانئد نقش بسیار سازنده ای داشته باشد.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور گفت: در حقیقت علم و دانش بومی که در پدافند غیربومی حاصل شده وقتی به مرحله اجرا برسد در سطح استان ها متجلی می شود.

آقابابایی افزود: این یک قالب و قاعده کلی است که تا زمانی که استان ها تحرک کافی نداشته باشند، نمی توانیم بحث پدافند غیرعامل را به آن شکل و شمایل مورد نظر رهبر معظم انقلاب است را به مرحله اجرا برسانیم.

وی ادامه داد: بنابراین در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند غیرعامل که جملات و کلمات بسیار دقیق و کارشناسی شده و کاملا هدفمندی را در سیاست های کلی پدافندغیرعامل بیان کرده اند نیاز است وزارت کشور به جد وارد موضوع شود.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور خاطرنشان کرد: براساس تدابیری که رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند غیرعامل داشتند همه استان ها فعال بوده و به بحث استحکام ساخت داخلی قدرت و ساخت درونی اقتدار ملی که معظم له فرمودند توجه وافی و کافی دارند.

آقابابایی با یادآوری این که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تدابیر کارساز درباره پدافند غیرعامل را عملی کنید و این موضوع برای مسوولان باید شناخته شده باشد، افزود: فرمایشات معظم له الگوی رفتاری ما در حوزه پدافند غیرعامل است که براساس شاخص های ایشان این چارچوب ها را پیش می ببریم.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان پدافند غیرعامل یک نقشه راهی براساس پدافند غیرعامل برمبنای تدابیر و فرمایشات رهبری در کشور وجود دارد که این ها کار را به راحتی پیش می برد.

مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور همچنین گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند پدافندغیرعامل نیازمند یک درک مشترک است که به نظر می رسد این درک مشترک در حوزه پدافند غیرعامل در کشور ایجاد شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر