پيش نويس لايحه «برنامه عملياتي مديريت بحران و برنامه واکنش اضطراري در مترو و فضاهاي زير سطحي» در قالب 6 بند کلي تهيه شد.
دکتر احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: اين لايحه شامل برنامه عملياتي مديريت بحران و سند کاهش خطرپذيري براي فضاهاي عمومي زيرسطحي با اولويت ايستگاهها و تونلهاي مترو، برنامه عملياتي پدافند غيرعامل براي فضاهاي عمومي زيرسطحي با اولويت ايستگاهها و تونلهاي مترو، برنامه عملياتي براي واکنش اضطراري و تخليه امن در حوادث نقص فني در ايستگاهها، خطوط و قطارهاي مترو يا ساير حوادث غيرمترقبه مانند آبگرفتگي خطوط و ساير موارد، طرح دسترسي افراد آسيبپذير (جانبازان، معلولين، سالمندان و خردسالان) به فضاهاي زيرسطحي و مترو، نظام جبران خسارت وارده به افراد آسيبديده از حوادث مترو و فضاهاي زيرسطحي و برنامه عملياتي شناسائي کل فضاهاي زيرسطحي و نحوه استفاده و بهرهبرداري از آنها به منظور تهيه و تدوين برنامههاي موضوع بندهاي مذکور مي شود.
وي افزود: در اين لايحه بيش از 70 پروژه تعريف شده که انتظار مي رود با اجراي آنها، سطح ايمني شبکه مترو شهر تهران بهبود چشمگيري در برابر بلاياي طبيعي داشته باشد که هم اکنون سير مراحل تصويب خود را طي مي کند.
جانشين شهردار در ستاد مديريت بحران شهر تهران يادآور شد: در راستاي ارتقاي سطح ايمني، امنيتي، کاهش آسيب پذيري هاي ايستگاه ها و خطوط مترو، افزايش سطح آمادگي ، کاهش زمان پاسخ مترو براي مقابله با حوادث و شناسايي فضاهاي زير سطحي شهر تهران و نيز پيرو مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر "الزام شهرداري تهران به تدوين برنامه عملياتي مديريت بحران و برنامه واکنش اضطراري در مترو و فضاهاي زير سطحي" اين سازمان با همکاري ساير سازمانهاي ذيربط از جمله شرکت مترو، سازمان آتش نشاني و ... نسبت به تهيه پيش نويس اين لايحه اقدام کرد.
وي يادآور شد: تجربيات مختلف جهاني نشان داده است در صورتي که طراحي و ساخت سازه هاي زير زميني و يا زيرسطحي از جمله شبکه مترو بر اساس اصول و ضوابط مهندسي بوده و همين تدابير و الزامات ايمني نيز در زمان بهره برداري از آنها رعايت شده باشد، کارايي مناسب در زمان وقوع زلزله و پس از آن داشته و علاوه بر حفظ قابليت استمرار تاب آوري خود مي توانند به عنوان يک ظرفيت بالقوه نقش موثري نيز در مديريت بحران پس از حادثه را داشته باشند.
دکتر صادقي گفت: بررسي هاي انجام شده بر روي بيش از 190 تونل در 10 زمين لرزه با بزرگاي بيش از 6.5 ، نشان داده است که تونل هاي بتن مسلح عملکرد خوبي در برابر زلزله داشته و خسارت وارد شده بر آنها ناچيز بوده و در کمترين زمان قابليت بهره برداري و سرويس دهي مجدد را پيدا نموده اند.
وي افزود: در زلزله 2008 ون چووان چين تونلهاي راه و راهآهن زيادي در مناطق زلزلهزده وجود داشت كه برخي از آنها در حال ساخت بودند. آسيبهاي وارده به تونلها عموماً جزيي بود و به استثناي موارد معدودي در بقيه موارد، تونلها در ساعتهاي اوليه پس از زلزله بازگشايي شده بودند. آسيبهاي مشاهده شده عمدتاً به صورت آسيب در ورودي ها تونلها، همچنين تركخوردگي، ريزش پوشش، ريزش سنگ و ورود آبهاي زيرزميني در داخل گالري تونلها بوده است.