۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۶۹۹۸
رئيس مرکز فوريت هاي پزشکي وزارت بهداشت خبر داد:
رئيس مرکز فوريت هاي پزشکي وزارت بهداشت از تهيه سند ملي مديريت بحران و پدافند غيرعامل تا دو ماه آينده خبر داد.
امين صابري نيا در نشست خبري اين مرکز با بيان اين مطلب که شايع ترين علل حوادث ترافيکي بر اساس گزارش مراکز دانشگاهي، عدم رعايت قوانين رانندگي، خستگي و خواب آلودگي و همچنين خودروهاي ناايمن تشخيص داده شده است، گفت: رانندگان در هنگام سفر از انجام تماس تلفني، ارسال پيامک و خواندن شبکه هاي اجتماعي خودداري کنند.

وي از آمادگي کامل اورژانس هاي بيمارستاني و پيش بيمارستاني در هفته آخر سفرهاي تابستاني خبر داد و اظهار کرد: بيشترين آمار تلفات در عيد نوروز و تعطيلات تابستاني برآورد شده است و از سال گذشته حدود 0.8 درصد ماموريت هاي اورژانسي افزايش يافته است.

صابري نيا ساعات اوج حوادث ترافيک را غروب آفتاب و اوايل صبح عنوان کرد و گفت: دليل اين تصادفات بيشتر خستگي راننده و سرعت نامتعارف بوده است.

رئيس مرکز فوريت هاي پزشکي وزارت بهداشت بيشترين رده سني حادثه ديده در حوادث ترافيکي را مربوط به سن 20 تا 40 سال دانست و تصريح کرد: سنين 20 تا 40 سال از نيروهاي کار جامعه محسوب مي شوند و به همين دليل هر حادثه ترافيکي بر روي 700 نفر از جامعه تاثير مي گذارد و استرس زيادي را به کشور تحميل مي کند.

وي با بيان اين مطلب که خدمات اورژانس در حوادث ترافيکي به صورت رايگان ارائه مي شود، خاطرنشان کرد: حادثه ديدگان براي دريافت خدمات رايگان به بايد به سه نکته ارائه فرم اورژانس 115، کروکي پليس و تاييد مراجع قضايي در وقوع حادقه ترافيکي جهت دريافت خدمات رايگان توجه داشته باشند.

وي از افزايش 1.8 درصدي حوادث ويژه اورژانسي در سال 94 نسبت به سال 93 خبر داد و اذعان کرد: در اين زمان شاهد افزايش 20 درصدي حوادث ترافيکي ويژه (حوادث ترافيکي، زلزله، سيل، توفان و غيره) بوده ايم.

صابري نيا شايع ترين بيماري هاي اورژانس را بيماري هاي قلبي تنفسي و زنان عنوان کرد که از اين تعداد حدود 24 هزار و 508 بيمار در محل خدمات درماني را دريافت و 24 هزار و 665 نفر بيمار به بيمارستان منتقل شده اند.

اين مقام مسوول به طرح هاي جديد اورژانس کشور اشاره کرد و افزود: اولين طرح ارتقاي کيفيت خدمات اورژانس بيمارستاني پيش بيني شده است که امسال بر اساس اين طرح 600 نفر از تکنسين هاي اورژانس با مدارک تحصيلي بالا در شهر تبريز تحت آموزش هاي مربيگري قرار مي گيرند و از اين تعداد حدود 200 نفر به عنوان مربي ارشد معرفي شده و در نيمه دوم سال در سراسر کشور به آموزش ديگر نيروها مي پردازند.

وي افزود: با انجام گرفتن اين دوره آموزشي رتبه هاي نيروهاي اورژانس به پايه، مياني، مياني ارشد و خبره تقسيم خواهد شد و بر اين اساس نوع رتبه بندي نيروها بر روي لباس آنها مشخص و حتي رنگ لباس هم تغيير خواهد کرد.

وي به خدمات اورژانس هوايي کشور نيز اشاره کرد و گفت: آمار مقايسه ما نسبت به سال گذشته نشان مي دهد در 5 ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته از 104 پرواز اورژانسي به 583 پرواز افزايش داشته ايم و تعداد بيماران منتقل شده از 196 بيمار به 856 بيمار افزايش يافته است.

صابري نيا ادامه داد: از خدمات اورژانس هوايي 73 درصد مربوط به ماموريت هاي ترافيکي و 13.64 درصد به حوادث غير ترافيکي مربوط است.

وي از تبيين پروتکل اجرايي درماني مبتني بر ايدز خبر داد و اظهار کرد: در سه بخش سکته هاي مغزي و قلبي، زنان و پرومان پروتکل هاي الحاقي مبتني بر ايدز نوشته خواهد شد و تمامي تکنسين هاي اوراژانس موظف به اجراي آن خواهند بود.

اين مقام مسوول با بيان اين که 15 اورژانس بيمارستاني در تهران بسيار شلوغ و پر تردد است، گفت: ما با کمبود نيروي انساني در اورژانس هاي بيمارستان مواجه هستيم و البته بر اساس تلاش هاي انجام شده 20 درصد نيروهاي پرستاري مورد نياز تامين شده اند.

وي در ادامه در مورد تجهيزات مورد نياز اورژانسي کشور نيز گفت: 90 درصد تجهيزات مورد نياز تامين شده است.

رئيس مرکز فوريت هاي پزشکي وزارت بهداشت از کمبود 7 هزار نفري نيروهاي اين مرکز خبر داد و افزود: با توجه به کمبود اين نيرو ما در 750 پايگاه دچار رکود و عقب ماندگي شده ايم و حتي در برخي از مراجع احتمال تعطيلي وجود دارد.

وي با بيان اين مطلب که کمبود اين تعداد نيرو باعث فرسايش ديگر نيروها مي شود، گفت: کار اورژانس علاوه بر فعاليت علمي يک کار فيزيکي است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر