۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۶۸۲۵
قدرت نمایی جهانی آمریکا با استفاده از اینترنت موجب شده است کشورهای مختلف بخصوص روسیه، برای مقابله با نتایج منفی رسوخ اینترنت در لایه های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی جامعه خویش راهبردهایی را در پیش گیرند.
اینترنت اکنون نه تنها ابزار ارتباطی بلکه سرمایه ای و اقتصادی، تولیدکننده ثروت و دارای کاربردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و شاید تاکنون هیچ دستاورد بشری این گونه کاربردی فراگیر بین مردم نداشته و جامعه جهانی را فارغ از زمان و مکان به هم مرتبط نکرده است.

بهره برداری جهانی آمریکا با استفاده از اینترنت و دستاورد ویژه آن یعنی تولید ثروت که گفته می شود تا سال 2030 میلادی بالغ بر 30 درصد ثروت جهانی را شامل می شود، یکی دیگر از دلایل روزافزون توجه کارشناسان و کشورهای مختلف به قدرت رو به افزایش اینترنت است.

از سوی دیگر تاثیرگذاری گسترده اینترنت بر ارتباطات که تقریبا بدون محدودیت است، سبب شده اینترنت دایره گسترده ای از اطلاعات شخصی افراد، نهادها، ادارات و سازمان ها در کشورهای مختلف را در بر بگیرد و مجموعه پرکاربردی برای سازمان های جاسوسی جهان باشد که پیامدهای ضد امنیتی برای کشورهای دیگر دارد و همزمان راههای نفوذ را برای آمریکا می گشاید.

تاثیر اینترنت بر اخلاق، فرهنگ و شیوه زندگی جوامع، ذائقه سازی و نیازسنجی مخاطبان نیز گسترده است و شرکت های آمریکایی با جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها و ارائه نتایج داده ها به شرکت های اقتصادی و تولیدی، میلیاردها دلار درآمد کسب می کنند.

اکنون این بخش از قدرت جهانی که پیش بینی می شود در حال تبدیل به قدرتی برتر از قدرت ارتش آمریکا خواهد شد، بدون نیاز به استفاده به نیروی نظامی و تحمل تلفات و هزینه های هنگفت، توانسته تا عمق اندیشه ها و خانه ها را نیز تصرف کند که این واقعیت اکنون بیش از گذشته مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

اتحادیه بین المللی مخابرات جهان در نشست ارتباطات جهانی که سال گذشته میلادی در پوسان کره جنوبی برگزار شد، با ارائه گزارشی دربرگیرنده سرعت گسترش اینترنت در جهان، اعلام کرد: از سال 2007 تاکنون شمار کاربران اینترنت از 1.2 میلیارد به 3.9 میلیارد نفر افزایش یافته است.

با توجه به این گستردگی پوشش اینترنت بر ملت ها و تاثیر گذاری عمیق آن بر تمامی جوانب زندگی، اکنون مهمترین مولفه مورد توجه کشورها چگونگی مدیریت آن است.

در کشورهای مختلف بویژه روسیه، چین، آمریکا، هند، ایران و ... می توان این پرسش را شنید که چرا مهمترین ابزار جهانی با تاثیرات بسیار گسترده به صورت انحصاری در اختیار یک کشور و چند شرکت است.

روسیه به عنوان پیشگام در همین زمینه خواستار وضع قوانین و مقرراتی است تا حقوق بین المللی خاصی را بر این بخش حاکم کند.

'الکساندر ولاسوف' مدیر کل آژانس خبری 'صنعت امنیت' در این باره می گوید: مسکو از پنج سال پیش روی کنوانسیون همه جانبه در چارچوب سازمان ملل متحد برای فضای مجازی مشابه محدود کردن رقابت های تسلیحاتی در فضای واقعی و محدود کردن فعالیت های نظامی در فضا کار می کند.

وی می افزاید: این راهبرد مورد حمایت هند و چین است، اما غرب و آمریکا با آن مخالف هستند.

از سوی دیگر مسکو و پکن قرار است همزمان با این راهبرد، بهار آینده در باره مبارزه مشترک با تهدیدها در فضای سایبری مذاکره کنند.

راه اندازی شبکه های ارتباط ملی با کارآیی مشابه اینترنت و ایجاد درگاههای ارتباط با فضای سایبری با هدف کاهش حداکثری تاثیرات منفی فضای اینترنت جهانی بر کشورها هر چند هنوز به صورت فراگیر عملی نشده، ولی هنوز هم گزینه مهمی است و همزمان بیشترین توجه کشورهای مختلف بر کنترل های معمول از قبیل رصد اقدامات ضد امنیتی در فضای مجازی و پیشگیری از آن، فیلتر کردن پایگاه های دارای اطلاعات مسموم و ... است که انجام این تدابیر با توجه به پیشرفته تر شدن نرم افزارهای دارای راه فرار، هر روز سخت تر می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر