۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۶۸۰۹
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:
وزیر جهادکشاورزی گفت: توسعه کشت گلخانه ای سبزی و صیفی به جای فضای باز، استفاده از بذرهای زودرس و کشت نشاء به جای بذرکاری، راهکارهای پیشنهادی این وزارتخانه برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
"محمود حجتی" با بیان این مطلب افزود: توسعه کاشت گلخانه ای سبزی و صیفی به جای کشت در فضای باز، با همان میزان تولید، مصرف را به 10 درصد کاهش می دهد.

وی توسعه استفاده از بذرهای زودرس که از نتایج مراکز تحقیقات کشاورزی هستند را دیگر راهکار کاهش میزان مصرف آب عنوان و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در گرمسار در استان سمنان بذر پنبه ای تولید شده است که زودرس است و تا 20 درصد مصرف آب را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: کشت نشاء به جای کاشت بذر در خاک نیز به دلیل اینکه نیاز به آبیاری بذر در دل خاک ندارد، بر اساس نتایج مراکز تحقیقات و اصول به زراعی در کاهش مصرف آب موثر است.

حجتی تاکید کرد: تمام تلاش وزارت جهادکشاورزی افزایش مقاومت بلندمدت و تولید پایدار محصولات در شرایط کمبود آب است.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه مقدار محصول خیار در کشور که به صورت عرصه ای تولید می شود، اگر به صورت گلخانه ای درآید، حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال باعث کاهش مصرف آب می شود.

وی با اشاره به تسهیلاتی که بانک های عامل از محل اعتبارات خود پرداخت می کنند، گفت: بر اساس قانون، بانک ها موظفند 25 درصد از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند که این امر تاکنون محقق نشده است و بانک مرکزی به تازگی، بخشنامه ای به همین منظور ابلاغ کرده است.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: بانک کشاورزی امسال اعطای 250 هزار میلیارد ریال تسهیلات در برنامه دارد که 85 درصد آن را به بخش کشاورزی اختصاص داده است.

محمود حجتی روز پنجشنبه در استان سمنان از چند پروژه در دست احداث، بهره برداری شده بازدید کرد.

پروژه واحد تولیدی مرغ تخمگذار زرین دشت سمنان نیز با حضور وزیر جهادکشاورزی افتتاح شد که با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال، 20 نفر اشتغالزایی و سالانه ظرفیت تولید 140 هزار قطعه و تولید دو هزار و 590 تخم مرغ در هر دوره را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر