۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۶۴۶۴
منابع خبری آمریکایی گزارش دادند که با افزایش تعداد قانونگذاران حامی توافق اتمی با ایران در سنا، احتمال آن می رود که دمکرات ها بدون متوسل شدن به وتوی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بتوانند جلوی رد توافق را از سوی جمهوریخواهان بگیرند.
در همین راستا صدای آمریکا سه شنبه شب با انتشار گزارشی، شمار سناتورهای دمکرات که در هفته جاری به حامیان توافق هسته ای با ایران پیوسته اند را 28 نفر اعلام کرد. 

سناتورها هری رید رهبر اقلیت دمکرات سنا و دبی استبنو آخرین آنها بودند.

در ادامه این گزارش آمده است که دموکرات ها 41 رأی برای جلوگیری از رد توافق از سوی جمهوریخواهان لازم دارند و در صورت رد آن، 34 رأی برای حفظ وتوی آن توسط باراک اوباما لازم است.

روز دوشنبه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی در ایالت نوادا از هری رید برای حمایت از توافق سپاسگزاری کرد و با کنایه به مخالفان توافق گفت: این توافق نشان می دهد که ما روی هیاهو و پهلوان های دروغین تکیه نمی کنیم، بلکه بر دیپلماسی اصولی قوی تمرکز داریم.
هری رید گفته؛ آنچه در قدرت دارد برای جلوگیری از رد توافق در کنگره انجام می دهد.

در عین حال، تصویب قطعنامه رد توافق در مجلس نمایندگان آمریکا توسط جمهوریخواهان به نظر حتمی است.

به همین دلیل نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات و حامی سخت باراک اوباما در این مجلس، با پشتکار شدید یک کمپین سخت را برای بسیج حمایت قانونگذاران دموکرات از توافق اتمی ایران در ماه اوت آغاز کرد. 

تلاش های خانم پلوسی که شامل ارسال ایمیل و مکالمات تلفنی فشرده بوده است، با هدف جلب 146رأی از مجموع 188 نماینده دموکرات کنگره صورت می گیرد.

در مقابل، جمهوریخواهان و از جمله مایک پمپئو نماینده جمهوریخواه کنگره می گویند که قانونگذارانی که به تصویب توافق هسته ای با ایران رأی بدهند باید خودشان را آماده عواقب آن در انتخابات نوامبر بکنند. 

چون به عقیده آنها این توافق برای امنیت ملی آمریکا مضر است و مردم آمریکا به مقامات منتخبی که کار درست انجام بدهند پاداش می دهند.

صدای آمریکا در پایان افزود: در چند نظرسنجی جدید بیشتر آمریکاییان با توافق اتمی ایران ابراز مخالفت کرده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر