۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۵۸۲۱
با گذشت چند روز از عرضه ویندوز 10 ، مایکروسافت به علت رویکردش در قبال حریم شخصی کاربران مورد انتقادهای تند قرار گرفته است.
با گذشت یک روز از عرضه ویندوز 10 این سیستم عامل بر روی بیش از 14 میلیون رایانه شخصی نصب شد ولی بررسی تنظیمات پیش فرض این سیستم عامل نشان می دهد که اطلاعات شخصی کاربرانی که آن را نصب کرده اند برای مایکروسافت ارسال می شود.

همچنین برخی بازی های ویندوز که قبلا رایگان بودند در ویندوز 10 همراه با آگهی نمایش داده می شوند و برای حذف آگهی ها باید مبالغی از سوی کاربران پرداخت شود که این مساله هم مورد اعتراض برخی افراد قرار گرفته است.

بررسی های تخصصی نشان داده که برخی تنظیمات پیش فرض ویندوز 10 پهنای باند اینترنت کاربران را تا حد قابل توجهی اشغال می کند و داده های شخصی کاربران بعد از نصب این ویندوز برای رایانه های دیگری ارسال می شود. همچنین مواردی از به اشتراک گذاری کلمات رمز شبکه های وای – فای و حذف قابلیت به روزرسانی امنیتی هم به همین علت گزارش شده است.

گزارش های دیگری نشان می دهد که بعد از نصب ویندوز 10 بر روی هر رایانه یک شناسه تبلیغاتی خاص به آن اختصاص می یابد و این شناسه به ایمیلی که کاربر در سایت مایکروسافت برای دریافت ویندوز 10 ثبت کرده متصل می شود. این ادرس به سرویس های دیگری مانند بارگذاری app، کلود و ... هم متصل می شود.

مایکروسافت می تواند به این روش تبلیغات هدفمندی را برای میلیون ها کاربر ارسال کند و در زمان حضور آنها در وب یا بارگذاری محتوا هر بار تبلیغاتی را بر مبنای نحوه کاربری آنها به نمایش درآورد.

تغییر قابل تامل دیگر این است که کاربران ویندوز 10 مجبور به بارگذاری فایل های به روزرسان عرضه شده توسط مایکروسافت هستند و هیچ گزینه ای برای جلوگیری از بارگذاری آنها وجود ندارد. کاربران تنها می توانند راه اندازی مجدد رایانه بعد از نصب بسته های به روزرسان را به تاخیر بیندازند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر