۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۵۰۴۹
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، پدیده جزیره حرارتی شهری را موجب گرم تر شدن کلانشهر هایی مانند مشهد دانست.
محمد عرفانی روز دوشنبه افزود: جزیره حرارتی شهری پدیده ای است که در آن ساختمانها و مصنوعات شهری به خصوص ساختمانهای مرتفع و با تراکم زیاد در شهرها در طول روز گرمای ناشی از تابش خورشید را جذب می کنند.

وی گفت: در ادامه این روند حرارت جذب شده از سوی مصنوعات شهری و ساختمانها در طول روز هنگام شب خارج و به محیط انتقال می یابد.

وی اظهار کرد: این امر باعث می شود ساکنان مناطقی که ساختمانهای مرتفع و با تراکم زیاد دارند هوای گرمتری را در مقایسه با مناطق کم تراکم تجربه نمایند.

وی افزود: این روند از جمله عوارض شهرنشینی می باشد که به شکل نگران کننده ای بر اقلیم شهری تاثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه کلانشهر مشهد همانند دیگر کلانشهرهای کشور دچار این پدیده است گفت: در این روند استفاده از شیشه های رفلکس در نمای ساختمانها می تواند بر شدت و تمرکز گرمای خورشید بیفزاید.

عرفانی افزود: به همین دلیل حومه شهرها و شهرستانها از هوای به مراتب خنک تری برخوردارند که مهمترین دلیل آن عدم وجود مصنوعات شهری در این مناطق است.

وی با بیان اینکه گرم شدن هوا پدیده ای جهانی است و منحصر به کشور و شهر ما نمی باشد اظهار کرد: در پی گرمایش جهانی عواملی مانند خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی در اطراف شهرها و امثال آن تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر گرم شدن بیشتر هوا دارند.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی نیز در کنترل و تنظیم گرما و سرما تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی خشکی و گرم شدن هوا همانطور که بر انسان تاثیر منفی دارد بر حیات وحش و گونه های جانوری و گیاهی نیز می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر جای گذارد.

معاون محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: برای حمایت از گونه های حیوانی و جانوری باید با تامین آب مورد نیاز و پر کردن آبشخورها تلاش کرد از بروز کم آبی و تشنگی بیش از حد حیوانات جلوگیری شود.

هفته گذشته دمای هوا در استان خراسان رضوی به 45 درجه بالای صفر و در کلانشهر مشهد به بیش از 41 درجه بالای صفر رسید که موجب بروز کم آبی در برخی شهرستانها شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر