۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۱۴۸۷۵
الگوریتم جدید فیس بوک، توانایی تشخیص چهره انسان از فاصله چهل فوتی (12متر) را دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، فیس بوک به‌تازگی الگوریتمی طراحی کرده است که می‌تواند از طریق وب کم رایانه، چهره افراد را با 83 درصد دقت شناسایی کند.

 همچنین سازندگان ادعا می‌کنند که حتما نیازی به نگاه کردن کاربر به صورت مستقیم به دوربین نیز وجود ندارد و این الگوریتم در سایر حالات نیز  قادر به شناسایی چهره افراد است. کاربران در صورتی که در فاصله 40 فوتی (حدودا 12 متری) از وب کم هم قرار داشته باشند، قابلیت شناسایی آنها وجود دارد.

یکی از طراحان این الگوریتم در توضیحاتی دراین‌باره می‌گوید:"نشانه‌های بسیار زیادی وجود دارد که ما از آن طریق می‌توانیم افراد را شناسایی کنیم. هر شخص برای خود نشانه‌های ویژه‌ای دارد حتی اگر شما از پشت سر به آن نگاه کنید. به عنوان مثال شما به راحتی می‌توانید زاکربرگ (مدیر فیس بوک) را شناسایی کنید چرا که وی همیشه پیراهن خاکستری می‌پوشد."

گروه سازنده می‌گوید که این الگوریتم را بر روی 40 هزار عکس از شبکه Flicker آزمایش کرده است که حتی وضوح بالایی نداشته و یا فرد به‌صورت مستقیم جلوی دوربین قرار نداشته است. 

این آزمایش موفقیتی 83 درصدی به دست آورده است. اعتراف فیس بوک به ساخت چنین الگوریتمی، عملاً تأیید کننده ورود این شرکت به عرصه جاسوسی مستقیم از کاربران است؛ چرا که شناسایی یک کاربر از طریق وب کم، قطعاً برای سایر کاربران عادی هیچ بهره خاصی ندارد. 

نکته دیگر این است که فیس بوک اعلام نکرده است که این امکان را برای چه کسانی فعال خواهد کرد و آیا همه کاربران قادر خواهند بود از این الگوریتم استفاده کنند یا اینکه این الگوریتم صرفاً در اختیار NSA قرار خواهد گرفت؟ 

پاسخ این سؤال تقریباً برای همه روشن خواهد بود.



سایبربان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر