۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۴۷۳۸
سران 18 کشور عضو جی.ای.سی.اف که به عنوان غول های گازی دنیا به شمار می آیند، دوم آذر ماه برای شرکت در اجلاس مجمع کشور های صادرکننده گاز به تهران می آیند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، سومین اجلاس سران مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز(GECF)در بیست و سوم نوامبر سال 2015 در ایران برگزار خواهد شد.

محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز پیش از این گفته بود: در سومین اجلاس سران GECF که در پایان سال 2015 در ایران برگزار می شود، موضوعات مختلف مرتبط با مجمع و وضعیت بازار جهانی گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

دعوت از سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای شرکت در اجلاس تهران از چندی پیش آغاز شده و در هفته های اخیر نیز ایران رسما از رییس دولت امارات، برای شرکت در این اجلاس دعوت کرد.



** عضویت 18 کشور در جی.ای.سی.اف

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای 18 عضو اصلی و ناظر است و دبیرخانه دایم آن در دوحه قطر قرار دارد. ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند.

کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 40 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 65 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.



** تکیه یک ایرانی بر صندلی ریاست جی.ای.سی.اف

سیدمحمدحسین عادلی در آبان ماه سال 1392 با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز به عنوان دومین دبیرکل این مجمع برگزیده شد. عادلی اولین ایرانی است که پس از پنج دهه توانسته بر مسند ریاست و دبیرکلی یک سازمان مهم اقتصادی در جهان تکیه بزند. 

پیش از وی، فواد روحانی در سال 1960 میلادی به عنوان نخستین دبیرکل اوپک انتخاب شده بود و از آن زمان تا سال 2013 جای ایرانیان در ریاست سازمان های اقتصادی جهانی خالی بود.

در پانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در آبان سال 1392 در تهران، نامزد ایران به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد و بدین ترتیب عادلی از ایران فعالیت خود را در دبیرخانه این مجمع از اول ماه ژانویه سال ٢٠١٤ آغاز کرد. 



** جی.ای.سی.اف یا اوپک گازی

اشتباهی که از همان ابتدای شکل گیری جی.ای.سی.اف بین برخی کارشناسان حوزه انرژی ایجاد شد، نامیدن این مجمع با عنوان اوپک گازی بود. در واقع، این دسته از کارشناسان، کارکردی مشابه اوپک نفتی را از این مجمع انتظار داشتند و در تحلیل های خود از ورود پیدا نکردن جی.ای.سی.اف به حوزه های سهمیه بندی تولید و صادرات برای اعضا انتقاد می کردند.

اما عادلی دبیرکل ایرانی مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز در پاسخ به این انتظارات می گوید: عملکرد جی.ای.سی.اف با اوپک متفاوت است، از همان ابتدای تاسیس، نام مجمع برای جی.ای.سی.اف انتخاب شد تا جایگاه آن با سازمان اوپک که یک کارتل اقتصادی است، اشتباه گرفته نشود.

اوپک یک کارتل اقتصادی متشکل از تولیدگان و صادرکنندگان نفت خام است که با هدف تنظیم بازار تشکیل شده و در پی تاثیرگذاری بر میزان عرضه و قیمت نفت خام است.

تفاوت عمده جی.ای.سی.اف با اوپک در کارکرد تعریف شده برای آن است. وظیفه مجمع کشورهای صادرکننده کاز بر خلاف اوپک، تاثیرگذاری بر میزان عرضه و قیمت محصول نیست، بلکه هدف آن ایجاد پایگاه و مرکزی برای رصد بازار جهانی گاز و مبادله اطلاعات و تجربیات بین کشورها است. 

در واقع، براساس اساسنامه جی.ای.سی.اف، حاکمیت کشورها بر مدیریت ذخایر گازی محترم است، بنابراین قرار نیست که برای کشورها سهمیه ای تعیین شود. 



ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر