۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۴۵۵۸
کارشناسان و مقامات شرکت کننده در نهمین کنگره 'شرکت های ملی نفتی' جهان در لندن، با ابراز امیدواری نسبت به لغو هرچه سریع تر تحریم ها علیه ایران، تصریح کردند که شرکت های بزرگ نفتی بشدت آماده بازگشت به بازار ایران در صورت لغو این تحریم ها هستند.
'سایمن تلینگ' کارشناس نفتی پیشین شرکت نفتی 'بی پی' و مدیر اجرایی شرکت 'ار پی اس' در حاشیه نهمین کنگره 'شرکت های ملی نفتی' به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به منابع غنی انرژی در ایران و طولانی شدن توقف همکاری ها، به محض لغو تحریم ها، شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری، به این کشور سرازیر خواهند شد.

وی گفت: پرواضح است که شرکت های زیادی برای تجارت با ایران علاقه مند هستند و از آنجا که مدت زیادی است که درهای تجاری آن بسته بوده یقینا عطش آنها برای بازگشت به بازار این کشور زیاد است.

این کارشناس نفتی ادامه داد: اگر ایران بتواند همزمان با لغو تحریم ها، ساز وکارهای قانونی اش را درخصوص حوزه انرژی تقویت کند و جذابیت های بیشتری را برای شرکت های سرمایه گذار ایجاد کند، می تواند شرکت های بیشتری را جذب بازار خود نماید.

تلینگ همچنین درخصوص تاثیرات کاهش بهای نفت خام بر صنایع نفتی جهان خصوصا در غرب گفت: به رغم اینکه این کاهش به نفع مردم بوده اما در بخش انرژی تاثیرات منفی قابل توجهی را به همراه داشته است به نحوی که بسیاری از شرکت های خدماتی مجبور به اخراج نیروی کارشان بوده اند، چون پروژه های کمتری انجام شده و این یعنی نیاز کمتری به شرکت های خدماتی بوده است.

وی در خصوص نقش شیل نفت آمریکا در کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی، گفت: از آنجا که بازار نفت یک بازار کمیتی است، به نحوی که هر چه میزان تولید افزایش یابد، قیمت ها هم کاهش می باید، لذا ظرفیت شیل نفت آمریکا توانسته است به عنوان یک عامل بازدارنده افزایش جهانی قیمت نفت خام، نقش بسزایی را ایفا نماید.

این کارشناس نفتی توضیح داد: زمانی که بهای نفت خام در هر بشکه به 80 یا 90 دلار برسد، شیل نفت بیشتری به بازار وارد می شود و زمانی که 50 یا 60 دلار برسد، شیل نفت کمتری وارد آن می شود.

وی گفت: شیل نفت برخلاف سایر گونه های نفتی، متغیری است که با اهداف 'تجاری' مدیریت می شود و قبلا وجود خارجی نداشته است.

دکتر ‘آتیلا نیکوس' نایب رییس امور بین الملل اداره تنظیم مقررات انرژی مجارستان نیز در حاشیه این کنگره به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که ما در مجارستان نسبت به تنوع منابع گازی علاقه مند هستیم، و از طرفی ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیاست، اگر تحریم ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود در آن صورت می تواند ظرفیت مناسبی برای تامین گاز کشور ما به حساب آید.

نهمین کنگره شرکت های نفتی دولتی جهان که از سال 2007 میلادی پایه گذاری شده است، روز سه شنبه رسما گشایش یافت .

مباحث این کنفرانس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اختصاص به مسایل مرتبط با شرکت های نفتی ملی در سطح جهان و تغییر در بازار جهانی نفت دارد.

نشست مقدماتی این کنگره که اختصاص به ایران داشت روز دوشنبه گذشته با حضور کارشناسان و متخصصین نفتی علاقه مند به بازار ایران و نمایندگانی از شرکت های بزرگ تجاری همچون 'زیمنس' و 'اشلامبرجر' برگزار شد.

شرکت کنندگان در نشست مقدماتی نهمین کنگره 'شرکت های ملی نفتی' با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، رشد اقتصادی کشورمان را به رغم این تحریم ها تحسین برانگیز توصیف کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر