۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۴۲۹۳
آزمایشگاه کسپرسکی طبق یافته‌های اخیر خود توسط گروه پژوهشگران بخش سایبری گزارشی مبنی بر آسیب‌پذیری دوربین‌های مداربسته و امنیتی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی،با توجه به گسترش مبادلات مالی و همچنین اهمیت یافتن ایمنی در حفظ اسناد ملی و فرهنگی شاهد رشد بالای فروش تجهیزات امنیتی در سازمان‌های بزرگ و نیز تجارت‌های کوچک هستیم.

بحث تأمین امنیت توسط این سامانه‌ها موجب شده تا خلاف‌کاران این حوزه تصمیم گیرند تا حفره‌های موجود در این محصولات و تجهیزات را بیابند، به‌طور خلاصه همزمان با رشد سطح امنیتی و تجهیزات سطح دانش و عملیاتی نفوذ گران نیز در طول این سال‌ها رشد یافته است.

طبق گزارش‌های کسپرسکی مواردی مبنی بر نفوذ این سامانه‌ها در سطح دنیا مشاهده و ثبت گردیده است، این بررسی‌ها بر روی دوربین‌های مداربسته شهری صورت گرفته است.

امروزه نصب دوربین‌های شهری صرفاً به‌منظور کنترل وضعیت ترافیک و یا دستگیری مجرمان رانندگی کاربرد ندارد، بلکه در بسیاری از موارد این دوربین‌ها به‌منظور محافظت از امنیت شهر و دستگیری تروریست‌ها انجام می‌شود.

محققان پژوهشگاه سایبری کسپرسکی معتقدند اکنون بسیاری از هکرها پس از یافتن نقایض امنیتی در پیکربندی این سامانه‌ها توانسته‌اند علاوه بر دسترسی مستقیم به این دوربین‌ها بسیاری از اطلاعات ثبت‌شده را استخراج کنند و در اختیار افراد تروریسم قرار دهند.

البته بخش اعظمی از این موضوع ارتباط مستقیم بر بسترهای ارتباطی میان اپراتور و دوربین‌های مداربسته دارد، زیرا اکنون بسیاری از این بسترها به‌واسطه شبکه داخلی، وای فای یا اینترنت صورت می‌گیرند، از طرفی کاربران بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی این ارتباطات را بدون هیچ‌گونه رمزگذاری و رمزنگاری راه‌اندازی می‌کنند که این خود تهدیدی است برای امنیت آن مجموعه.

چند نمونه در جهان مشاهده شد که هکر پس از ورود به یک سیستم از یک شرکت بزرگ به‌راحتی توانسته به بخش مرکزی راه یابد و علاوه بر تخلیه تصاویر ضبط‌شده، بخش‌هایی از آن را پاک‌کرده و در برخی موارد تصاویری را به جهت شناسایی نشدن جایگزین کرده است.

در پایان کسپرسکی عدم رمزنگاری برای سامانه‌های دوربین مداربسته در شهرها و شرکت‌های بزرگ مخصوصاً سازمان‌های امینتی و نظارتی را یک تهدید بزرگ برشمرد و تنها حفاظت فیزیکی را راه موفقیت در ایمن‌سازی موردقبول ندانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر