۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۴۲۷۹
دومین روز از دوره های آموزشی عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل ، دوره تخصصی مدیران با حضور مدیران و اعضای شورای اداری استان در محل سالن همایش شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار گردید.

در این دوره فشرده به مباحث اصول و مبانی پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و سناریو نویسی و اقتصاد مقاومتی، تهدیدات سایبری، جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و تهدیدات زیستی توسط اساتید دانشگاه مالک اشتر پرداخته شد.

در این دوره ی آموزشی دکتر امیر صوفی با تبیین استراتژی دفاع همه جانبه حضرت امام خمینی (ره) و اشاره به ماتریسSWOTبه تعریف دفاع همه جانبه پرداخت و بر لزوم داشتن دیدگاه یکپارچه به تهدیدات تأکید کرد.

وی پنج گام اساسی برای شناخت پدافند غیرعامل را، لزوم داشتن آمادگی دفاعی در برابر تهدیدات انسان ساخت، آشنایی با استراتژی 5 حلقه واردن، آگاهی از اصول، مفاهیم و تعاریف پدافند غیرعامل و سیر تاریخی پدافند غیر عامل بیان کرد.

دکتر امیر صوفی ضمن پرداختن به تاریخچه پدافند غیرعامل در کشورهای جهان و صدر اسلام و همچنین دیدگاه قرآن کریم به پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل را مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در هنگام بروز تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن تعریف کرد.

همچنین با برشمردن برخی از تأسیسات و زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور که در استان قرار دارد، استان خوزستان را از مهمترین استان های کشور دانست و خواستار توجه بیش از پیش به الزامات پدافند غیرعامل در استان شد.

وی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را دو مقوله هم راستا دانست که باعث تقویت و تکمیل یکدیگر می شوند و همچنین به تبیین فاز پیش از بحران که شامل اقدامات کاهش دهنده آسیب پذیری ها می باشد، فاز حین بحران که شامل اقدامات تداوم دهنده خدمات و فعالیت های ضروری دستگاه می باشد و فاز بعد از بحران که شامل اقدامات ترمیمی می باشد پرداخت.

سپس تهدیدات را به دو دسته طبیعی و انسان ساز تقسیم بندی و هدف اصلی پدافند غیرعامل را مقابله با تهدیدات انسان ساز دانست.

وی ضمن معرفی 5 حلقه واردن، هدف اصلی آن را تخمین میزان هزینه و فایده از حمله به مکانی مشخص دانست و دفاع در چهار حیطه از پنج حیطه ی ترسیمی توسط حلقه های واردن را وظیفه پدافند غیرعامل بیان و به تبیین و تعریف مراکز حیاتی، حساس و مهم بر اساس سطح تأثیر گذاری آنها پرداخت و دفاع از این مراکز در برابر تهدیدات را از وظایف پدافند غیرعامل دانست.

سپس با معرفی اصول پدافند به تبیین استتار، اختفاء، فریب، استحکامات امن، پوشش حفاظتی، موازی سازی در سیستم ها و نحوه ی انتخاب عرصه های امن در جغرافیای کشور پرداخت و چهار دستاورد مهم ناشی از اجرای الزامات پدافند غیرعامل در سطح امنیت ملی کشور را حفظ جان مردم، حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ سیستم اقتصادی و سیاسی کشور و حفظ استقلال و حاکمیت کشور دانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر