۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۱۲۶
از ۲۰ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت، رهبر انقلاب اسلامی در دیدارهای عمومی خود مطالبی را درخصوص مذاکرات هسته ای و زیاده خواهی های طرف مقابل بیان کردند که کلید واژه های این سخنان "حفظ عزت و عظمت ملت ایران" و" تأمین منافع ملت ایران" بوده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تاريخ بيستم فروردين ماه در حالي که يک هفته از پايان مذاکرات لوزان گذشته بود در اولين موضع گيري درخصوص اين بيانيه گفتند: "  اگر از من بپرسند شما موافقيد يا مخالف، مي‌گويم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتّفاقي نيفتاده است؛ هنوز کاري نشده. همه‌ مشکل بر سر آن جزئيّاتي است که بناست بنشينند و يکايکِ آنها را بحث کنند؛ اين را خود مسئولين هم گفته‌اند؛ هم به ما گفته‌اند، هم در مصاحبه‌هايشان به مردم اين را گفته‌اند؛ همه‌ مشکل بعد از اين است".

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود بار ديگر با تأکيد بر اينکه هيچ گاه به ‌مذاکره با امريکا  خوش‌بين نبوده اند اما در عين حال با اين مذاکرات موردي، مخالفت نکرده‌اند و از مذاکره‌کنندگان هم با همه وجود حمايت مي کنند، به موضوع مهمي اشاره کردند و گفتند: " از رسيدن به يک توافقي  که منافع ملّت ايران را تأمين کند و عزّت ملّت ايران را حفظ کند، صددرصد من حمايت مي‌کنم و استقبال مي‌کنم؛ اين را همه بدانند".

مقام معظم رهبري در اين سخنان درواقع چارچوب يک توافق خوب را ترسيم کردند، توافقي که در بردارنده منافع و عزت ملت باشد.

بنابراين جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه زير بار توافق بد نخواهد رفت.

رهبر انقلاب درتوصيف توافق بد اينگونه گفتند: " توافق نکردن از توافق کردني که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بين برود، ملّت ايران با اين عظمت، تحقير بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر يک چنين توافق کردني".

رهبر انقلاب اسلامي حدود يک ماه بعد يعني در تاريخ شانزدهم ارديبهشت در ديدار جمعى از معلمان و فرهنگيان ، با اشاره به تهديدهاي مکرر مقامات امريکايي درست در زماني که مذاکرات هسته اي درجريان است ، آن را مصداق عيني تحقير ملت ايران مي دانند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار گفتند: " بنده با مذاکراتي که در زير شبح تهديد انجام بگيرد، موافق نيستم. بروند حرف بزنند، مذاکره کنند، به توافق برسند، اشکالي ندارد - البتّه درحالي‌که آن خطوط اصلي را رعايت کرده باشند - لکن به‌هيچ‌وجه تحميل را قبول نکنند، زور را قبول نکنند، تحقير را قبول نکنند، تهديد را قبول نکنند".

چهارده روز بعد يعني در روز سي ام ارديبهشت، رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسين عليه‌السلام با لحني صريح‌تر و البته تندتر موضوع عزت و منافع ملت را مطرح مي‌کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به مسئولين و مذاکره‌کنندگان مي گويند: " مسئولين عزيز ما که در اين ميدان با شجاعت حرکت مي‌کنند، بدانند تنها راه مقابله‌ با دشمن وقيح، عزم راسخ و عدم انفعال است؛ اينها بايد بتوانند پيام ملّت ايران و عظمت ملّت ايران را در مذاکرات نشان بدهند".

ايشان جزئياتي از زياده‌خواهي‌هاي طرف مقابل را که مصداق عيني "تحقير" و لگدمال شدن " عزت ملت " است، صراحتا بيان مي کنند و براي اولين از عبارت  "من اجازه نخواهم داد" استفاده مي کنند. " مي‌گويند بايستي ما بياييم با دانشمندان شما مصاحبه کنيم يعني در واقع بازجويي کنيم. ما اجازه نمي‌دهيم به حريم دانشمندان هسته‌اي ما و دانشمندان در هر رشته‌ حسّاس و مهمّي، اندک‌ اهانتي بشود. من اجازه نمي‌دهم بيگانگان بيايند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزيز ملّت ايران که اين دانش گسترده را به اينجا رسانده‌اند، بخواهند بنشينند حرف بزنند. دشمن پُررو و وقيح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بيايند با دانشمندان ما، با اساتيد ما، با محقّقين ما گفتگو کنند، مذاکره کنند. درباره چه؟ درباره يک پيشرفت  اساسي بومي علمي در کشور. اين اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ اين را هم دشمنان بدانند، هم کساني که منتظرند ببينند تصميم نظام جمهوري اسلامي چه مي‌شود، بدانند".

رهبر انقلاب در سخنان اخير خود ، با صراحت بيشتري با مردم در خصوص مذاکرات و چارچوب هاي يک توافق خوب سخن گفته اند ، سخناني که پيام اصلي آن حفظ "عزت و عظمت ملت ايران " است.

لازمه رسيدن به يک توافق خوب اين است که اين پيام به‌خوبي درک و عمل شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر