۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۸۰۹
الحیات تصریح کرد که عملیات «توفان قاطع» از سوی عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گامی در همین جهت بود. این روزنامه مدعی شد که عملیات یاد شده در نهایت با تحمیل راه‌حل سیاسی موفق و جلوی نفوذ ایرانی تا حدی گرفته خواهد شد.
کنفرانس «کمپ دیوید» چهارشنبه هفته جاری با شرکت سران عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس در آمریکا برگزار خواهد شد.

آمریکا به دنبال فروش توافق با ایران با اعراب است

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» در یادداشتی به قلم «خالد دخیل» نویسنده و تحلیلگر سعودی و دانش‌آموخته آمریکا، با عنوان «مشکل در واشنگتن است نه در ایران» به این موضوع پرداخت و نوشت: چرا مکان این کنفرانس  شیوخ عرب در آمریکا انتخاب شده و مثلا در ریاض برگزار نمی‌شود؟ برگزاری آن در آمریکا این پیام را دارد که این آسان نیست که کشوری بزرگ که تلاش می‌کند آرزوها و ترس‌های دولت‌های منطقه از جمله ایران را زیر چتر خود در آورد، مکان برگزاری کنفرانس باشد. اما برگزاری آن در ریاض پیام‌های متفاوتی می‌توانست داشته باشد که موازی با آثار تغییر بزرگی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال سیاست آمریکایی در منطقه به آن چشم دوخته است.

در ادامه این گزارش آمده است : اما اوباما به دنبال رسیدن به چه چیزی در این کنفرانس است؟ او می‌خواهد توافق احتمالی با ایران را به دولت‌های خلیج (فارس) بفروشد به همین دلیل به این پوشش رسانه‌ای متمرکز که کنفرانس مذکور برای اطمینان خاطر دولت‌های خلیج (فارس) است.

نگرانی اعراب از موضع آمریکا پس از توافق احتمالی با ایران


اما سوالی که در این باره برای ائتلاف (عربی) خلیج(فارس)–آمریکایی مطرح است این است که حدود توافق احتمالی مذکور چه میزان است و رابطه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با آمریکا پس از توافق احتمالی چگونه خواهد بود؟  

الحیات در ادامه می‌افزاید که شایسته نیست که موضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در نشست مذکور به موضوع «اطمینان خاطر» منحصر شود. مشکل  این کشورها در توافق هسته‌ای نیست بلکه در سیاستی است که اوباما تلاش می‌کند آن را در قبال کشورهای منطقه از طریق توافق هسته‌ای ایران انجام دهد. وعده‌های آمریکایی برای فروش بیشتر اسلحه به اعراب با قرار دادن آنها در رتبه متحدان اصلی هرگز کافی نخواهد بود . از جمله پیشنهادات مطرح شده در جلسه وزارت دفاع به ریاست «اشتون کارتر» یک توافق امنیتی بود که موافقت کنگره را (مانند توافق با ایران) نیاز ندارد و متن این توافق آن است که در صورتی که کشورهای حاشیه خلیج فارس در معرض تهدیدی قرار گیرد آمریکا می‌تواند از آنها دفاع کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا در مقاله‌ای به آن اشاره کرد. در همین راستا «باراک اوبا» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد چه بسا خطر بزرگی که کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید می‌کند موضوع تهدید ایران نیست بلکه مشکلات داخلی خود آنان است. وی افزود که این موضوع اگرچه سخت است اما در کمپ‌دیوید باید مورد بررسی قرار گیرد.

موفقیت‌های ایران در سوریه و عراق، عامل تغییر موازنه‌ها


روزنامه الحیات در ادامه می‌افزاید سوالی که شایسته است کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا عربستانی‌ها زیاد به آن نپردازند این است که چگونه آمریکا به این تناقض در دیدگاه‌هایش رسید. عامل مهم این موضوع موفقیت ایران در سوریه و عراق و تغییر موازنه‌ها است و گزینه‌ای در مقابل دولت‌های حاشیه خلیج فارس به جز اصلاح معادله کنونی نیست و این موضوع به جز با بازگرداندن سوریه و پایان دادن به نفوذ ایرانی در آن محقق نخواهد شد. این آسان نیست اما ترک گزینه مذکور مسیر بعدی را سخت‌تر خواهد کرد.

«توفان قاطع» طغیان اعراب برای مقابله با نفوذ ایران

الحیات تصریح کرد که عملیات «توفان قاطع» از سوی عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گامی در همین جهت بود. این روزنامه مدعی شد که عملیات یاد شده در نهایت با تحمیل راه‌حل سیاسی موفق و جلوی نفوذ ایرانی تا حدی گرفته خواهد شد.

حمایت از معارضان، گام اول برای برکناری نظام سوریه


این روزنامه در ادامه افزود: اما آیا عملیات در یمن بدون هیچ راه‌حلی در سوریه، برای پایان دادن به نفوذ ایرانی کافی است؟ تنها پاسخ، «خیر» است. گام اول برای بازگرداندن سوریه حمایت از معارضانی است که می توانند موازنه وجود را در برابر نظام، متحدان ایران و حزب‌الله تعدیل کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مسأله سوریه از جمله مسائل اساسی در نشست کمپ‌دیوید برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر