۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۳۶۷۰
سردار جلالی در همایش مشترک معاونین سازمان پدافند غیر عامل و فرماندهان بسیج دستگاه های اجرایی ؛
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور:باید از بسیج به عنوان یک ظرفیت ملی در دفاع و پدافند سایبری استفاده کرد، پیشنهاد من این است که در بسیج کار گروه هایی تشکیل داده به راه حل هایی برای پدافند سایبری و مشارکت بسیج فکر کنند.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش مشترک معاونین سازمان پدافند غیر عامل و فرماندهان بسیج دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ضمن گرامیداشت ماه مبارک رجب وتبریک اعیاد این ماه گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان محترم ارتش جمهوری اسلامی داشته به چند جمله اشاره فرمودند یکی اینکه در دفاع، ملت یکپارچگی دارد و هیچ چیز ی برآن تأثیر نمی گذارد،ودیگر اینکه جمهوری اسلامی خود را آماده نگه می دارد و آمادگی خود را حفظ می کند،همه دستگاه های جمهوری اسلامی از جمله وزارت دفاع و سازمان های ارتش ، سپاه و دیگر دستگاه ها باید این مسئله را به عنوان یک دستور العمل رسمی شناخته و آمادگی ها را روز به روز افزایش دهند، این در واقع یک دستورالعمل رسمی است که توسط فرمانده معظم کل قوا به صورت عمومی به همۀ دستگاه ها ، ارتش و سپاه خطاب و ابلاغ شده و در واقع چیزی که ایشان خواستند ارتقای آمادگی های دفاع ملی کشور در برابر تهدیدات به صورت عام است.

* ضرورت ابلاغ رسمی مقام معظم رهبری *

وی ادامه داد: در این جمع بیشتر بسیج است و دستگاه ها که در واقع شاید یک لایه دیگر از خطاب مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع باشد ،باید دید ضرورتی که مقام معظم رهبری ابلاغ رسمی کرده و جزء ویژگی های بسیج است،چیست؟ بسیج و بسیجی باید حضور همیشه آماده و به موقع در صحنه ها داشته باشد. یعنی اگرچنانچه حادثه ای اتفاق بیفتد یا تهدیدی شکل بگیرد و رهبر دستور آماده باش و فرمان دهد و متوجه نشود، باید در بسیجی بودنش شک کرد.

*ویژگی بسیجی*

وی گفت:بسیجی بایدچند ویژگی داشته باشد؛ یکی اینکه گوش به فرمان رهبری باشد،این هنر نیست که بسیجی وقتی فرمان صادر شد بگوید چشم انجام می دهم، باید زمینه های تشخیص شرایط و صدور فرمان را بشناسد و خود را آماده کند،دوم این است که بسیج و بسیجی باید شرایط کشور و شرایط تهدید را بشناسد، چنانچه شرایط را نشناسد نمی تواند فرمان رهبری را انجام دهد، زیرا تشخیص نمی دهد این فرمان چقدر ضرورت و جدیت دارد. امام راحل هم فرمودند که این مردم از مردم صدر اسلام بهتر هستند و در واقع یکی از ویژگی های بهتر بودن این مردم در واقع حضور بسیج و روحیه بسیجی و تفکر بسیجی در مردم است.

* تحولات عمده در منطقه *

جلالی گفت: گام اول این آمادگی، شناخت شرایط و اوضاع کشور است، علت چیست که رهبری فرمان آماده باش به صورت عمومی برای همه صادر کرده اند؟ این تحولات، تحولات مهم و شرایط ، شرایط خاصی در کشور است، باید در جمع های بسیج در خصوص آن بحث و صحبت شده و تحلیل و ابهام زدایی شود تا به تشخیص صریح برسیم.

* تحولات منطقه *

وی در خصوص تحولات منطقه گفت: در منطقه شاهد یکسری تحولات هستیم، آمریکایی ها و رژیم اشغالگر قدس رویکردهایی جدید ایجاد کرده اند که ممکن است بر کشور تأثیر گذارد. آمریکایی ها می گویند هر جا که در دنیا اتفاقی بیفتد ما باید حضور نظامی پیدا کنیم، و این موجب تحمیل هزینه های زیاد می شود(هرچند سعی می کنند با ائتلاف این هزینه ها را تقسیم کنند) ولی این رویکرد یکی از دلایلی است که اوباما هم به آن اشاره می کند ، دوم اینکه در مناطقی که ورود می کنند زمین گیر می شوند و لذا یک مسئله ی دائمی برای آمریکایی ایجاد می شود، سومین دلیل اینکه درگیری ها و هزینه های سیاسی برای آن ها تولید می کند ،بر اساس این دلایل نگاهشان این است که استراتژی حضور نظامی مستقیم در حل بحران های منطقه ای نداشته باشند ، بلکه این رویکرد را به استراتژی جنگ نیابتی تغییر دهند یعنی بجای اینکه خود در صحنه و چالش های امنیتی منطقه ای حضور پیدا کنند، سعی می کند که نوّابی انتخاب کرده ودر منطقه هم پیمانی برای خود ایجاد کند تا هم پیمانان نقش آمریکا را در منطقه اعمال و دنبال کنند. این رویکرد، رویکرد جدیدآمریکایی هاست و تلاش زیادی شد که هم در سوریه و هم در یمن اتفاق افتد،این تغییر رویکرد در منطقه اولاًترتیبات و روابط بین کشورهای منطقه را عوض کرده،ثانیاًدشمنان جدید برای ما تعریف شده و مفاهیم جدیدی از تهدید را در پی خواهد داشت.

* جنگ نیابتی *

جلالی ویژگی جنگ نیابتی را اینگونه بیان کرد؛آمریکایی ها می گویند در جنگ نیابتی 1- اینکه هم پیمانانمان را تقویت می کنیم،2- سلاح و تجهیزاتشان را تامین می کنیم، 3- اینکه حمایت اطلاعاتی و 4- که خیلی مهم است کمک مستشاری نظامی است، یعنی در طرح ریزی به آن ها کمک می کنیم(در جنگ یمن طرح ها ی نظامی بیشتر اسرائیلی است)، 5- اینکه حمایت سیاسی بین المللی از این جریان کرده و 6- هم تشکیل ائتلاف نظامی است.

وی در خصوص مناقشه با عربستان گفت: جبهه ضد صهیونیستی با عربستان در 3 حوزه ی جدی درگیر است ؛ 1- حوزه ی جنگ با عربستان سعودی، حوزه دینی و ایدئولوژیکی است ،دولت عربستان محوریت حرکت سلفی و تکفیری را در دنیا بر عهده دارد و تضعیف قدرت شیعه و انقلاب اسلامی جزء استراتژی جدی آنهاست،2- درگیری ما با عربستان حوزه جنگ اقتصادی است که از پنج، شش ماه گذشته شروع شده ، جنگ نفت و کاهش قیمت نفت ، عربستان سعودی پذیرفته کاهش درآمد داشته باشد وبا پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی تلاش می کند که قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را تضعیف کند،3- مربوط به حوزه نظامی است که رویکرد جدید عربستان است که با تغییر در مسئولین جدید عربستان استراتژی جدیدی را اتخاذ نموده اند

*چالش های عربستان*

جلالی گفت:اینکه عربستان تلاش می کند که بتواند یک ائتلاف نظامی در منطقه با حمایت آمریکایی ها و دلارهای نفتی باد آورده انجام داده و مصری ها و پاکستانی ها را بیاورد یک حرکت جدید است، بالاخره این تحولات در منطقه در حال اتفاق افتادن است.

وی در رابطه با چالش های عربستان گفت:عربستان در این زمینه با چالش هایی مواجه است ؛ 1- این است که ایدئولوژی آنها سلفی و تکفیری است و خیلی از کشورهای اهل سنت آن را قبول ندارند، 2- اینکه ابزار نظامی و استراتژی را خودش ندارد ، مثل نیروی زمینی و باید از بقیه کشورها ازجمله مصر و پاکستان استفاده کند،سومین 3- هم اینکه کادر حاکم بر عربستان تجربه جنگ و درگیری ندارد،4- نکته آخر هم آسیب پذیری های بسیار گسترده عربستان در حوزه سیاسی وزیرساخت های خود می باشد

*مدیریت و کنترل چالش ها*

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: جبهه مقاومت سوریه ، عراق و یمن به نوعی با عربستان درگیر است ولازم است در چارچوب خاص تعریف شده بتوانیم از قدرت بسیج مردمی کشورهای مختلف همسو استفاده کنیم؛ پس باید بتوانیم در سطح بین الملل و منطقه این 4 صحنه را مدیریت و کنترل نماید.

*افزایش تهدیدات گشور*

جلالی گفت:پیروزی ، شکست و یا عدم نتیجه در شرایط موجود بسیار برای آینده منطقه تعیین کننده است ،اگر جبهه مقاومت نتواند این این صحنه ها را مدیریت نماید ممکن است این 3 کشور در اختیار عربستان قرار گیرد و نگاه تکفیری و سلفی گری بر آنها حاکم شود و تهدیدات و ناپایداری منطقه کشور افزایش پیدا می کند.

*تهدیدات داخلی*

وی گفت:در داخل کشور چند مسئله وجود دارد؛ اولین مسئله مذاکرات هسته ای است،در یک نقطه عطف در حوزه ی هسته ای قرار گرفته ایم و تلاش می شود با استفاده از ابزار دیپلماسی عزت و اقتدار جمهوری اسلامی حل و فصل شود. مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند؛"که ما در حوزه هسته ای مطمئن هستیم که راه حل، راه حل سیاسی و مذاکره است". متاسفانه دولت همه بحث های اقتصاد را بحث های هسته ای مرتبط کرده است و این موجب می شود وابستگی را به انجام توافق افزایش دهد و این بنفع ما نیست، مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کردند که ؛"حل مسائل اقتصادی کشور در نیویورک و لوزان و جاهای دیگر نیست بلکه در داخل کشور است"،دولت محترم باید رویکردهای جایگزین داشته باشد برای اینکه اگر در مسئله هسته ای به توافق نرسیدیم چه اقداماتی انجام گیرد داشته باشد.

*نتایج مذاکرات و منافع ملی*

وی گفت:در حوزه هسته ای برابر تدابیر مقام معظم رهبری نکته ای که باید رعایت شود؛ اینکه نباید مباحث هسته ای و نتایج مذاکرات را به جریانات سیاسی داخل کشور ربط داد، این کاملا خلاف منافع ملّی است نباید اجازه دهیم موضوع مذاکرات هسته ای وارد مسائل جناحی و گروهی شود.

*خطوط قرمز*

وی در خصوص خطوط قرمز مذاکرات گفت: مقام معظم رهبری به صراحت خطوط قرمز را مشخص کردند. 1- این است که موضوع مذاکره فقط موضوع هسته ای است و نباید به مباحث امنبتی ، دفاعی و موشکی وارد شود. 2- اینکه به بهانه ورود به مسائل هسته ای به حوزه های امنیتی و نظامی ورود پیدا کند، این جزء خطوط قرمز است و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در حوزه های نظامی ورود کنند،موضوع سوم حفظ بخش تحقیق و توسعه حوزه هسته ای است که باید عناصر جدی آن حفظ شود زیرا برای آنها شهید داده ایم و3- در این حوزه امکان برگشت پذیری است که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده گوشزد کرده اند.

*انتخابات پیش رو*

جلالی در رابطه با مسائل داخلی گفت: نکته اساسی در مسائل داخلی کشور مسأله انتخابات است، که بنا به اهمیتش دشمنان سرمایه گذاری خاصی روی آن انجام می دهند، در واقع یک قرارگاه امنیتی برای برهم زدن صحنه امنیتی انتخابات در حال شکل گرفتن است که در این زمینه نیزباید قرارگاه تولید امنیت را ایجاد کرده ، استراتژی ها و رویکرد دشمن را رصد و دنبال کنند.

* آمادگی جدی بسیج در انتخابات*

وی در ادامه گفت:از ضرورت های آمادگی جدی بسیج، آماده شدن برای انتخابات است، که دارای دوبعد،یکی امنیت انتخابات و بُعد دیگر آن تولید زمینه حسن برگزاری انتخابات است ، باید دقت کنیم که موضوع مباحث هسته ای به انتخابات گره نخورد.

*استفاده از بسیج بعنوان ظرفیت ملی*

وی درخصوص فرمایشات رهبری مبنی بر آمادگی گفت:باید تهدیدات را شناسایی و شرایط را تحلیل کنیم که این خود باعث ایجاد آمادگی می شود، اولین نکته آن این است که تهدیدات حوزه خود را شناسایی و نسبت به تحولات آن حساسیت داشته باشیم( تهدیدات حوزه های مختلفی دارد)خصوصا در بعد منطقه ای (حضور عربستان و ائتلاف منطقه ای )و سایر ابعاد، برای مثال در حوزه سایبری که یکی از حوزه های مهم بوده و بسیج باید در آن حضور داشته باشد. تحولات بسیار زیادی اتفاق می افتد و حوزه سایبری به حوزه جنگ جدید در حال تبدیل است،بسیج نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد ، باید از بسیج به عنوان یک ظرفیت ملی درپدافند سایبری استفاده کرد، پیشنهاد من این است که در بسیج کار گروه هایی تشکیل داده به راه حل هایی برای دفاع و پدافند سایبری و مشارکت بسیج فکر کنند.

* شناخت تهدیدات جدید *

وی در بحث شناخت تهدیدات جدید گفت: دو رویکرد به عنوان تهدیدات اساسی مطرح است؛یکی تهدید نظامی و امنیتی ائتلاف با محوریت عربستان در منطقه علیه کشور، اگر این ائتلاف شکل بگیرد زیر ساخت های حیاتی، حساس و مهم کشور مورد تهدید واقع می شودو چون ایمن سازی، مصون سازی و پایدار سازی زیر ساخت ها زمانبر است ،و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند؛" پدافند غیر عامل یک مسأله مستمر و همیشگی است و ربطی به دور و نزدیک شدن تهدید ندارد"باید در راستای مقابله با تهدید با کمک بسیج زیرساخت ها را به لحاظ دسته بندی ارزیابی مجدد کنیم،دوم اینکه بر اساس طبقه بندی و شناخت تهدید باید طرح های پدافند غیر عامل جدید برای هر حوزه شکل گرفته و یا طرح های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد،لذا بسیج باید تهدید شناس بوده و بداند که مثلاٌ در انرژی هسته ای بعد از توافق، تهدید چه خواهد بود؟

* تهدیدات دشمن محور و تکنولوژی پایه *

جلالی با توجه باینکه تهدیدات انسان ساخت، دشمن محور و تکنولوژی پایه است و جنس و ماهیتش متغیر است گفت:در این گونه تهدیدات دو تکلیف برای ما ایجاد می کند، یکی اینکه باید تهدید را شناخته ، مطالعه کنیم ، تغییر ماهیت سرمایه را بشناسیم وطبقه بندی را رعایت کنیم و نکته دوم این است که وقتی تهدید تغییر کرد، ماهیت سرمایه نیز تغییر کرده و در واقع نوع تهدید هم عوض می شود لذا باید راه حل های مقابله یعنی پدافند غیر عامل در هر حوزه را متناسب با تغییر ماهیت سرمایه رویکرد جدید داشته باشیم. اینها را بسیج باید به عنوان یک رویکرد جدی بشناسد و سومین نکته هوشیاری نسبت به فتنه ها است، بسیج باید نسبت به شناخت فتنه اقدام کرده هوشیار باشد.

*حضور بسیج درصحنه های ملی و بین المللی *

وی در ادامه گفت: بسیج باید در صحنه های ملی و بین المللی حضور داشته باشد. در صحنه های ملی مثل انتخابات، اعلام حمایت از تیم هسته ای، ابراز موضع نسبت به لغزش احتمالی در مذاکرات هسته ای وحضور بین المللی شناخت عرصه های منطقه ای ، عراق و سوریه و یمن می باشد و علی القاعده بسیج باید این موضوع را پیگیری و دنبال کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر