۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۹
نمایندگان مجلس در حال بررسی طرح جامع سازمان پدافند غیرعامل هستند، طرحی که ساختار این سازمان را تغییر می‌دهد.

به گزارش پایداری ملی، یک فوریت طرح سازمان پدافند غیرعامل سوم آبان ماه سال جاری در مجلس تصویب و قرار شد برای بررسی‌های تخصصی به کمیسیون های تخصصی ارجاع شود.

 وکلای ملت یک فوریت این طرح را با 149 رای موافق، 21 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 207 نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رساندند.

پیشتر سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار تصویب قانون جامع پدافند غیر عامل در مجلس شورای اسلامی شده بود.

** ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه پدافند غیر عامل

فرمانده معظم کل قوا در بیست و نه بهمن ماه سال 89، سیاست‌های کلی نظام در امور "پدافند غیرعامل" را ابلاغ کرده بودند.

در بخشی از این سیاست های کلی بر تهیه و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل (با رعایت اصل هزینه – فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجرا، براساس اولویت‌بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تأمین اعتبار مورد نیاز تاکید شده است.

تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح­‌های غیرمتعارف نظیر هسته‌­ای، میکروبی و شیمیایی از دیگر موارد این سیاست‌های کلی است.

** محتوای طرح نمایندگان برای تشکیل سازمان پدافند غیر عامل

در راستای ابلاغیه رهبر انقلاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون امنیت ملی طرحی را تهیه کرد که قصد دارد سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشاند.

این طرح که توسط علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صحن علنی مجلس ارائه شد، با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور به منظور رعایت پدافند غیرعامل در کلیه‌ مراکز حیاتی و حساس کشور، اعلام کرده که، "مسئولیت انجام پدافند غیرعامل به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده است."

"طراحان این طرح همچنین مقتضیات حاکم بر طرح‌های پدافند غیرعامل، طبقه‌بندی اطلاعات زیرساخت‌ها و تسریع و تسهیل و حمایت قانونی از اقدامات پدافند غیرعامل در ابعاد و موضوعات مختلف را به عنوان ضرورت وجود پشتوانه قانونی تاسیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرده‌اند."

در صورت تصویب نهایی این طرح، سازمان پدافند غیرعامل کشور به منظور افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل انواع تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن در چارچوب سیاست‌های کلی نظام مرتبط با این حوزه و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و تکالیف قانونی مقرر در برنامه‌های توسعه‌ کشور تشکیل می‌شود.

تبصره ماده واحده این طرح نیز می‌گوید، نحوه اداره سازمان مذکور در چارچوب سیاست‌های ستادکل نیروهای مسلح تعیین خواهد شد و اساسنامه آن به تصویب کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور خواهد رسید.

** نقش سازمان پدافند غیرعامل در مقابله با دشمنان

هم‌اکنون در ایران یک سازمان به عنوان سازمان پدافند غیرعامل وجود دارد که مسئولیت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون برعهده دارد. این سازمان نقش مهمی در خنثی سازی پروژه سایبری "استاکس نت"، همان پروژه‌ای که قصد داشت که به بخش نرم‌افزاری نیروگاه های هسته‌ای کشور آسیب بزند، داشت.

مبدأ ویروس استاکس‌نت اسرائیل اعلام شده است

سردار جلالی رئیس این سازمان پیشتر نیز از خنثی‌سازی حملات سایبری دیگر به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده بود.

ساز و کار تشکیل این سازمان در سیاست‌های کلی نظام و در بخش پدافند غیرعامل و نیز قانون برنامه پنجم توسعه قید و بر این مسئله تصریح شده است.

** لزوم تصویب طرح در صحن علنی با مشارکت همه کمیسیون‌ها

مهدی دواتگری عضو شاخص کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید، "بهتر است طراحان این طرح اجازه دهند قانون مشخص، جامع و دقیقی در این زمینه ارائه شود چرا که طرح مذکور، جامع نیست و به نظر می‌رسد تصویب این طرح به صورت یک فوریتی ضرورتی نداشته باشد و لازم است به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد تا با مشارکت همه کمیسیون‌ها به تصویب برسد."

** تغییر ساختار پدافند غیر عامل با اذن ولی‌فقیه

امیر حسین قاضی‌زاده سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو به خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم گفته است: با توجه به اینکه سازمان پدافند غیرعامل زیر مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح و زیر مجموعه ولی فقیه است باید هر گونه تغییر ساختار با اذن مقام معظم رهبری صورت گیرد.

کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیسیون اصلی بررسی‌کننده طرح جامع سازمان پدافند غیرعامل است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی همچنین با بیان اینکه این کمیسیون به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده که باید اذن ولی‌فقیه برای تدوین ساختار پدافند غیر عامل گرفته شود، افزوده است: ستاد کل باید به صورت مکتوب نظر ولی‌فقیه را اخذ و به مجلس ارائه کند تا مجلس در مورد تغییر ساختار پدافند غیرعامل تصمیم بگیرد.

وی می‌گوید، "رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل را ابلاغ کرده‌اند و در این ابلاغیه، مرکزی پیش بینی شده است اما عاملیت و محل آن پیش‌بینی نشده است از این رو حدود اختیارات ما ذیل قواست و نمی‌توانیم در مورد دستگاه‌های منتسب به ولی فقیه نظر دهیم مگر اینکه خود ایشان موافقت کنند."

آقای قاضی‌زاده می‌گوید، تغییر ساختار پدافند غیرعامل جدی است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس  معتقد است: پیشنهادی که توسط ستادکل به مجلس ارائه شده به لحاظ شکلی مشکلاتی دارد و آنها باید محتوانی جدید را ارائه کنند تا کمیسیون نظر خود را اعلام کند.

قاضی‌زاده همچنین تاکید می‌کند: اگر لایحه‌ای توسط ستاد کل نیروهای مسلح به مجلس تقدیم شود، مشکل بار مالی طرح و ابهام مربوط به اصل 75 قانون اساسی در مورد این طرح برطرف خواهد شد.

** پدافند غیرعامل در آستانه تحول جدی

حالا، مجلس در آستانه ایجاد تغییر جدی در سازمان پدافند غیرعامل است، تغییراتی که مبنای آن سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در رابطه با پدافند غیرعامل است.

آنطور که مجلسی‌ها اعلام کرده‌اند، طرح تغییر ساختار سازمان پدافند غیرعامل، امری جدی است، ساختاری که اگر تغییرات جدید برمبنای سیاست‌های ابلاغی در ان اعمال شود، قدرت سایبری و دفاع نرم ایران را افزایش می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر