۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۶۱
شهردارتبریز:
نجفی تاکید کرد: تمام اقدامات شهری این نهاد بر مبنای دستورالعمل های پدافند غیرعامل اجرا می شود و برای مواردی همچون صدور پروانه ساختمانی نیز این مولفه ها ضروری است.
صادق نجفی روز یکشنبه در نشست اعضای کارگروه های پدافند غیرعامل استان، افزود: درجهت اجرای دستورالعمل های پدافند غیرعامل و دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر درمواقع بحرانی و وقوع حوادث پیش بینی نشده، سه هزار و 500 میلیارد ریال برای تملک در بخش حاشیه نشینی هزینه شده است.

وی توسعه رمپ های مختلف و احداث خیابان 45 متری در منطقه حاشیه نشین تبریز و احداث دو رینک در اطراف شهر را از دیگر اقدامات شهرداری در این عرصه برشمرد و گفت: این اقدامات در جهت کاهش تاثیرات منفی وقوع حوادث پیش بینی نشده، دسترسی آسان به این مناطق برای امداد رسانی و همچنین افزایش امکان تخلیه در مواقع بحرانی صورت می گیرد.

نجفی تاکید کرد: تمام اقدامات شهری این نهاد بر مبنای دستورالعمل های پدافند غیرعامل اجرا می شود و برای مواردی همچون صدور پروانه ساختمانی نیز این مولفه ها ضروری است.

وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت و جایگاه موضوع پدافند غیرعامل در حوزه های شهری، طرح جامع و تفصیلی تبریز نیز بر اساس مولفه ها و دستورالعمل های این مقوله تدوین شده و اجرا می شود.

شهردار تبریز از آماده سازی 11 محل به ویژه در پارک های شهر تبریز برای مواقع بحرانی خبر داد و گفت: این اماکن به سرویس بهداشتی، حمام و در مواردی به آشپزخانه مجهز هستند تا در مواقع خطر به همشهریان خدمات رسانی کنند.

وی فرهنگ سازی را از ضروریات توسعه پدافند غیرعامل در ارکان زندگی شهری دانست و گفت: به همین منظور شهرداری تبریز در برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی به ترویج این مقوله در حوزه های شهری پرداخته و علاوه بر انیمیشن، فیلم 11 دقیقه ای نیز در این خصوص تولید کرده است.

نجفی اضافه کرد: تمام 10 منطقه شهری تبریز به امکانات اولیه و سازوکارهای ضروری مقابله با شرایط بحرانی آماده شده و دو خودرو مجهز آتش نشانی نیز خریداری شده که در مرحله تحویل قرار دارد.

وی از نبود کمپ بزرگ برای اسکان شهروندان در مواقع بحرانی و وقوع حوادث پیش بینی نشده خبر داد و گفت: برای حل این مشکل دو منطقه در اطراف تبریز مکان یابی شده است که در صورت قطعی شدن محل، کمپ یکصد هزار نفری به همین منظور تا پایان نیمه نخست سال آتی احداث و تجهیز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

در حقیقت پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

بخشی از اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن برای جلوگیری از خطرات احتمالی دشمن است.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند، در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسوولیت را برعهده دارند.

به طور کلی آموزش و اطلاع رسانی از اصول پدافند غیرعامل است که به مردم و مسوولان این امکان را می دهد تا در برابر تهدیدات دشمن در حوزه های زیستی، فضای مجازی، هسته ای و اقتصادی آگاهی یافته و اقدامات لازم برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان را به کار بندند.

استان آذربایجان شرقی با سه میلیون و 724هزار و 620 نفر جمعیت، یکی از استان های بزرگ و پرجمعیت شمال غربی ایران محسوب می شود و کلان شهر تبریز طبق سرشماری سال 90، یک میلیون و 695 هزار و 94 نفر جمعیت دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر