۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۱۳۸۸
باراک اوباما روز یکشنبه از پایان جنگ 13 ساله در افغانستان استقبال کرد و گفت این جنگ موجب نابودی مرکزیت رهبری القاعده شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس از هونولولو مرکز ایالت هاوایی آمریکا ، جنگ آمریکا در افغانستان روز یکشنبه با برگزاری مراسمی در کابل بطور رسمی و نمادین پایان یافت.

اوباما که در مرکز ایالت هاوایی به سر می برد ، گفت که عملیات نظامی آمریکا در افغانستان موجب نابودی رهبری مرکزی القاعده شده، عدالت را درباره اسامه بن لادن اجرا کرده و طرح های تروریستی را مختل کرده است.

وی همچنین گفت که نیروها و دیپلمات های آمریکایی به افغان ها در زمینه بازیابی جوامع خود و حرکت به سمت دموکراسی کمک کرده اند.

شمار نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در سال 2010 در زمان اوج خود به 140 هزار نفر رسید و کشورهای غربی در نظر دارند 13 هزار و 500 سرباز در افغانستان باقی بگذارند.

ادعاهای اوباما درباره دستاورهای جنگ در افغانستان در حالی است که بیش از 2 هزار و 200 کشته آمریکایی و بیش از یک هزار میلیارد دلار هزینه ، جنگ افغانستان را به یکی از زیانبارترین و بی حاصل ترین ماجراجویی های تاریخ سیاست خارجی آمریکا تبدیل کرده است.

نبرد بی حاصل آمریکایی ها در افغانستان در حالی به پایان رسیده که گروه طالبان در این کشور همچنان فعالیت و نگرانی هایی درباره تشدید فعالیت های تروریستی پس از خروج نیروهای خارجی در افغانستان وجود دارد که ممکن است همین مساله در آینده بهانه تازه ای برای حضور نظامی آمریکا در افغانستان باشد همان طور که آمریکایی ها اکنون به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی خود را در عراق تداوم بخشیده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر