۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۲۵
باغستانی خواستار شد؛
عضو شورای اسلامی شهر کرج بر ضرورت توجه به موضوع پدافند غیرعامل در برنامه ریزیهای شهری تاکید کرد و از استقبال شورااز ایده های فعالان این عرصه خبرداد.
محمد صادق باغستانی به برگزاری کارگروه پدافند غیرعامل با ریاست سعید مسعودی راد و حضور اعضای سازمان نظام مهندسین ساختمان اشاره کرد و افزود: آیه شریفه "و اعد ولهم ماستطعتم من قوه ..." نیز از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا کنون یکی از مهمترین و شاید مشهورترین شعائر چشم اندازها و توصیه ها به مدیریت انقلابی در جمهوری اسلامی بوده که با نگاه به آینده تلاش مضاعف دارد، لشکر اسلام را در برابر دشمن به همیشه آماده بودن و از همه جهت آماده بودن توصیه فرماید و این موضوع چه در جنبه شخصی، اعتقادی، دینی، جسمانی و ... و چه در جنبه عمومی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی تسری داشته و صادق است.

وی، افزود: یکی از جنبه های بسیار مهم این بحث یعنی آمادگی، آمادگی در دفاع یا پدافند است که خود دو گونه است؛ پدافند عامل و پدافند غیرعامل.

باغستانی در تعریفی از انواع پدافندها، بیان کرد: پدافند عامل یعنی مقابله و رویارویی مستقیم با دشمن و استفاده از جنگ افزارهای مناسب و... که از حیث کاری خارج از شمول وظائف مدیریت شهری است؛ بر این اساس به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر به گونه دوم این موضوع یعنی پدافند غیرعامل، قائل هستم.

وی، اظهارداشت: باید توجه داشت همه کشورهای جهان لازم است، جهت امنیت پایدار خود یکسری اقدامات عملی و پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند، بخصوص کشورهای انقلابی که برای رسیدن به اهداف خود به دلیل داشتن مخالفین و دشمنان در معرض مخاطرات فراوانی قرار دارند.

باغستانی، عنوان کرد: با توجه به تعریف پدافند غیرعامل، مجموعه اقدامات غیر نظامی که با هزینه کمتر کشور را از انواع حملات در امان بدارد و موجب کاهش ضرر و زیان ناشی از حملات و تهدیدات خارجی باشد، است که تاکید بر استفاده از امکانات بدون سلاح جنگی موضوعی دارد؛ بر این اساس پرداختن به این مهم بخشهای اجرایی کشور را  به خود مشغول کرده است بگونه ای که مدیریت های شهری در سراسر کشور به آن واقف اند و وقوف آن در در چشم انداز شهر کرج نیز مورد تاکید اعضای شورای اسلامی شهراست.

عضو شورای اسلامی شهر کرج درخصوص اهداف پدافند غیرعامل بیان کرد: در این راستا اهدافی چون بالابردن قابلیت بقاء، استمرار و عملیات و فعالیتهای حیاتی و خدمات رسانی مراکز حیاتی در زمان بحران و جنگ، کاهش و تقلیل آسیب پذیری و کاهش خسارت و صدمات به تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی و شهرها، افزایش آستانه مقاومت مردم، انسجام وحدت ملی، حفظ روحیه و سرمایه های ملی کشور از جمله اهدافی است که بطور مستقیم پارلمانهای شهری و مدیریت شهری را هدف مسئولیت قرار داده و این نهادها وظیفه دار برنامه ریزی در انجام این وظایف هستند.

باغستانی، اظهارداشت: قطعا شهرهای مختلف با استعدادهای مختلف در برنامه های خود می بایست برای تحقق این وظایف نقش آفرینی کنند؛ این موضوع در شهر کرج با اندکی توجه می تواند موارد عمده ای از جمله، نگاه امنیتی به زندانهای موجود در شهر در زمان وقوع بحران جهت حفظ شهروندان از آسیبهای ناشی موثر باشد.

وی، ایجاد شریانهای ترافیکی مطمئن و امن، ایجاد امنیت در حمل و نقل ریلی و استحکام زیرساختهای آن برای ایجاد امنیت و بهره برداری در زمان وقوع بحران را از دیگر خروجی های پدافند غیرعامل ذکر و عنوان کرد: پیش بینی و تامین امنیت برای شریانهای ورودی و خروجی شریانهای داخل شهری، جلوگیری از آسیب پذیری شدید کالبدی در زمان وقوع بحران و بلایای طبیعی همچنین جلوگیری از آلایندگی های شدید دفع سیستم فاضلاب آبی در زمان وقوع بحرانها و بلایا از دیگر مواردی است که بطور قانونی از وظایف مدیریت شهری بوده و می بایست در آن زمان وقوع تهدیدات خارجی و یا بلایای طبیعی در حفظ و حراست از آن اهتمام ورزد.

باغستانی، عنوان کرد: بر همین اساس شورای اسلامی شهر آمادگی خود را برای استفاده از نظرات، پیشنهادات، همکاری و ... همه فعالان و عزیزان در این حوزه را اعلام می نماید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر