۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۱۱۹۴
در در آستانه ایام شهادت امام رضا (ع) ودرجلسه ستاد بحران و پدافند غیر عامل مشهد مطرح شد:
سرپرست پایانه‌های مسافربری امام رضا(ع) گفت: جلسه ای با ستاد بحران و پدافند غیر عامل برگزار شد که چالش ها و نقاط بحرانی را برای پوشش دهی بهتر ارائه کردند و در ماه پیش نیز یک مانور بزرگ در جهت آمادگی دستگاه ها برگزار شد.
در آستانه دهه آخر ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) خیل مشتاقان و دلداگان این امام همام برای عرض ارادت به شهر مشهد سفر می کنند که در این بین ساماندهی، برقراری امنیت و همچنین خدمات رسانی به این زائران یکی از مهمترین دغدغه های مسئولین نهاد ها و دستگاه های شهر مشهد است. بدین منظور بعدازظهر پنجشنبه نشست هماهنگی و خبری با عنوان "برنامه های دستگاه های و نهاد های مشهد به مناسبت دهه آخر صفر" در محل سالن کنفرانس پایانه های مسافربری امام رضا(ع) برگزار شد.

ثبت آنلاین ورود و خروج اتوبوس در آستانه دهه آخر صفر

سرپرست پایانه‌های مسافربری امام رضا(ع) گفت: در این پایانه بیش از ۱۲۰ دوربین در جهت امنیت و مراقبت مسافرین و زائرین حرم مطهر امام رضا(ع) راه اندازی شده است.

سید مهدی علوی مقدم با اشاره به هماهنگی های لازم با تمام دستگاه های مرتبط افزود: در پایان ماه صفر شش هزار و ۷۷۷ دستگاه وظیفه خدمت رسانی به زائران را بر عده خواهند داشت.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری، بسته های ویژه فرهنگی نیز آماده شده است تا به زائرانی که به مشهد مشرف می شوند اهدا شود ضمن اینکه جلسه ای نیز با ستاد بحران و پدافند غیر عامل برگزار شد که چالش ها و نقاط بحرانی را برای پوشش دهی بهتر ارائه کردند و در ماه پیش نیز یک مانور بزرگ در جهت آمادگی دستگاه ها برگزار شد.

سرپرست پایانه‌های مسافربری امام رضا(ع) بیان داشت: همچنین جلساتی را با فرمانده پلیس راه، شرکت مسافربری و پلیس راه استان برگزار و اقدامات اجرایی لازم را در خصوص خدمت گذاری به زائران با این نهاد ها برنامه ریزی شده است.

علوی مقدم همچنین از ثبت آنلاین ورود و خروج اتوبوس ها خبر داد و افزود: از ۲۳ آذر ماه به صورت آنلاین آمار ورود و خروج اتوبوس ها به ترمینال مشهد، در سایت این پایانه قرار خواهد گرفت و ما جدیدترین سیستم های نظر سنجی نیز کیفیت خدمات را بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در دهه پایانی ماه صفر، ۳۵ دستگاه وانت بار، ۴۰۰ دستگاه تاکسی و همچین ۷۵ دستگاه اتوبوس به مسافران خدمات رسانی کرده و کار حمل و نقل آن ها را انجام می دهند، با ۲۳ دستگاه دولتی نیز هماهنگی هایی صورت گرفته است.

علوی با اشاره به ورود بیش از یک میلیون زائر در این دهه پایانی ماه صفر به مشهد گفت: برای ساماندهی زائران پیاده از ظرفیت پایانه‌های نیمه متمرکز استان خراسان رضوی از جمله پایانه معراج استفاده و ایستگاه سوار کلات، حافظ و سه راه شاهد، خدمات مربوط به خروج و ورود زائران را انجام خواهند داد.  

آمادگی باش کامل اداره کل حمل و نقل خراسان رضوی

همچنین در این مراسم رییس اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی گفت: اولین جلسه برای حل معضلات زائران مشهد در آبان ماه برگزار شد و با معاونت حمل و نقل ۱۰ استانی که بیشترین زائر را در مشهد دارند جلسه هماهنگی انجام و مشکلات برگزار شد.

جواد وحدتی فر ادامه داد: پیش بینی می شود در روزهای اوج مسافر، روزانه ۵ هزار تا ۵ هزار و پانصد اتوبوس از مشهد به سمت سایر استان های ایران خارج شود.

وی اظهار کرد: در طول مسیر دستورالعمل های را برای زائران پیاده تعیین کردیم که با رعایت آن ها خطری را برای خود و خودرو های در حال حرکت در جاده ایجاد نکرده و بتوانند به سلامت به شهر مشهد برسند.

به تاخیر افتادن اعزام سرباز ها از خراسان رضوی

وحدتی فرد بیان داشت: همچنین مکاتبه ای با حوزه نظام وظیفه انجام شده که در این ایام از اعزام سرباز خودداری کنند و تمام اعزام ها از یکم دی ماه به پنجم همین ماه منتقل شده است.

 رییس اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی ادامه داد: از اردوگاه اتباع خارجی که در شهر فریمان مستقر است درخواست کردیم که در این ایام اعزام تبعه خارجی به کشورهای شان را نداشته و از سایر استان های کشور نیز فعلا به این اردوگاه اتباع خارجی را منتقل نکنند.

وی گفت: در سطح استان ۱۶ تیم نظارتی در جاده و شهر وظیفه نظارت بر عملکرد این سازمان را خواهند داشت همچنین، اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان نیز، بحث آماده سازی حریم راه ها را برای امنیت زائران پیاده بر عهده دارد.

وحدتی با اعلام اینکه تمام پرسنل اداره حمل و نقل در حالت آماده باش بوده و تمام مرخصی ها لغو شده است گفت: در این ایام تمام پرسنل در پست های خود مشغول به خدمت به زائران خواهند بود.

رییس اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی تصریح کرد: پلیس راه استان نیز تدابیر انتظامی ویزه ای را در جهت امنیت زائران در نظر گرفته است که نظارت بر ایستگاه های صلواتی یکی از این اقدامات خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین اورژانس مشهد نیز استقرار فوق العاده آمبولانس های شهری و همچنین افزایش آمبولانس در برون شهر را در این ایام در دستور کار خود قرار داده و اتوبوس های آمبولانس و امدادهای هوایی کاملا به صورت آماده باش قرار گرفته اند.

وحدی گفت: جلسه ای با استاندار خراسان رضوی داشتیم و مقرر شد تا کرایه های اتوبوس های برون شهری تنها برای ۴ روز افزایش پیدا کنند زیرا این اتوبوس ها مجبور هستند تا یک مسیر را بدون مسافر برای رسیدن به مشهد و انتقال زائران طی نمایند.

وی افزود: همچنین فرودگاه مشهد نیز از افزایش ۲۷ درصدی تقاضای سفر خبر داده است.

ممانعت از حرکت کاروان های پیاده در شب

معاونت عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن اعلام آماده باش تمام نیروهای انتظامی در دهه آخر صفر گفت: طرح های موجود در حوزه خدمت رسانی و حفظ امنیت زائران را به روز شده و پاسگاه های برون شهری ما نیز آمادگی کامل در این زمینه را دارند.

سرهنگ مهدی اسماعیلی افزود: در محور های مواصلاتی تربت حیدریه، نیشابور، کلات، فریمان، چناران و قوچان پوشش های گسترده یگان امداد مستقر شده است تا به کمک سایر دستگاه های موجود بیایند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی همکاران ما ۶۰ درصد از زائران پیاده از محورهای تربت حیدریه و نیشابور وارد شهر می شوند که بدین منظور تدابیر ویژه انتظامی مانند اسکان زائران در میقات الرضا پیش بینی شده است.

معاونت عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: از حرکت کاروان های پیاده در شب خودداری به عمل خواهد زیرا حرکت آنها در شب به می تواند منجر به بروز حوادث زیادی شود.

سرهنگ اسماعیلی همچنین از استقرار گشت ها سیار و ثابت خبر داد و افزود: در جهت حفظ تامین امنیت شهروندان و زائران حرم رضوی چندین گشت مقطعی و ثابت پیش بینی شده است.

وی گفت: در سال های پیش بسیاری از زائران پیاده در راه دچار مسمومیت شده بودند که امسال با چاپ پوستر آگاهی لازم را در جهت حفظ سلامتی آنان انجام داده ایم.

سرهنگ اسماعیلی از زائران خواست تا در پایان مراسم دهه آخر صفر با برنامه ریزی مناسب اقدام به خروج از شهر نمایند تا از وجود ترافیک و قفل شدن محور های مواصلاتی جلوگیری به عمل آید.

مشهدی ها حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند

سرکلانتر پلیس راهور در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارش اقدامات پیش بینی شده برای تسهیل رفت و آمد در شهر افزود: پلیس راهور با توجه به افزایش تردد در مسیرهای منتهی به حرم رضوی تمهیدات خاصی را در نظر گرفته است.

سرهنگ ندافی مقدم اضافه کرد: پاکسازی مناطق هسته مرکزی شهر، از ۲۴ ساعت قبل از شروع مراسمات مذهبی انجام شده و در پی آن خیابان امام رضا، تقاطع اندرزگو، تقاطع شهدا تا حرم رضوی و خیابان طبرسی مکان هایی است که اگر خودرویی در آنجا توقف نماید، به پارکینگ منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: البته از ۲۴ ساعت قبل از اجرای این طرح اطلاع رسانی های لازم به شهروندان و زائران انجام خواهد شد و اگر بعد از آن خودرویی در این مناطق وجود داشته باشد به پارکینگ منتقل خواهد شد.

سرهنگ ندافی مقدم گفت: شماره پلاک خودروهایی که به پارکینگ منتقل شده است در خیابان های بیت المقدس، چهارراه شهدا، پنجراه و میدان شهید گمنان نصب خواهد شد ضمن اینکه هزینه انتقال به پارکینگ نیز گرفته نخواهد شد.

سرکلانتر پلیس راهور از استقرار گشت های پلیس در معابر اصلی شهر خبر داد و افزود: برخی از کاروان های مذهبی با وسایل نقلیه ای مثل کامیون وارد شهر می شوند و قصد نزدیک شدن به حریم رضوی را دارند اما پلیس از این عمل جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین طبق پیش بینی های انجام شده، اتوبوس هایی که قصد انتقال مسافرین را بعد از پایان مراسم به شهر دارند، طوری برنامه ریزی شده اند که  همه آنها همزمان به هسته مرکزی شهر وارد نشوند و طبق زمان بندی خاصی این عمل انجام شود.

سرهنگ ندافی مقدم اظهار داشت: از مردم و مجاورین حرم مطهر رضوی خواستاریم که در این ایام به خصوص در دهه آخر صفر حتی المکان از حرکت وسایل نقیله شخصی به شهر خودداری کنند تا رفت و آمد زائران به خوبی انجام پذیرد.

افزایش ساعات فعالیت سازمان اتوبوسرانی مشهد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز در این مراسم گفت: سرویس دهی ویژه سازمان اتوبوس رانی مشهد از جمعه آغاز و تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت که طبق آن ساعت کاری اتوبوس های مشهد تا ساعت ۲۲ و ۳۰ افزایش خواهد یافت.

هادی عطار زاده طوسی ادامه داد:در طول این مدت تمامی خط های اتوبوسرانی به ویژه سرویس ها منتی به حرم فعال خواهد بود و ۳۵۵ دستگاه اتوبوس را برای حمل و نقل زائران در دهه پایانی صفر در نظر گرفته ایم.

وی اظهار داشت: همچنین برای مراسم ویژه یکی از محلات مشهد ۳۰ دستگاه اتوبوس دیگر آماده شده است.

استقرار ۵۰ اتوبوس در مبادی ورودی شهر

عطار زاده از استقرار ۵۰ اتوبوس در مبادی ورودی شهر خبر داد و افزود: این تعداد از اتوبوس ها برای انتقال زائرین پیاده که به شهر مشهد می رسند در این مکان ها مستقر خواهند شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین به اتوبوس های دربستی اشاره کرد و گفت: اقداماتی برای هیئات مذهبی که وارد شهر شده و برای حمل و نقل خود به اتوبوس دربستی احتیاج دارند نیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: ۱۰۸ عامل نظارتی سازمان اتوبوسرانی در اطراف حرم مطهر رضوی در جهت خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران مستقر می شوند ضمن اینکه ۱۸ دستگاه اتوبوس امدادی نیز برای تعمیر اتوبوس هایی که در شهر خراب می شوند آماده شده است.

عطار زاده گفت: در روزهای پایانی ماه صفر نیز این سازمان امادگی دارد تا مسافران را به پایانه ها و پارک سوار شاهد و معراج منتقل نماید.

افزایش تعداد تاکسی های مشهد به ۱۵۰۰ دستگاه

معاون بازرسی و نظارت سازمان تاکسیرانی مشهد نیز آمادگی این نهاد را برای خدمت رسانی به زائران خوب توصیف کرد و گفت: اکنون در اطراف حرم رضوی هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که در ایام پایانی ماه صفر این تعداد به هزار و ۵۰۰ عدد خواهد رسید.

محمدپور افزود: همچنین یکصد دستگاه تاکسی ون برای پوشش دهی رفت آمد زائران در نظر گفته شده و  هزار ۳۰۰ دستگاه تاکسی دیگر نیز به خطوط مبادی ورودی شهر  اضافه می شود.

وی ادامه داد: تمام مرخصی های رانندگان تاکسی های بیسیم مشهد لغو و ۳۰ گشت تاکسیرانی با ۲۰۰ بازرس عملکرد رانندگان سازمان تاکسیرانی نظارت خواهند کرد.

محمدپور اظهار داشت: همچنین ۱۵ مکان را برای رسیدگی به شکایات و اشیای جامانده در تاکسی در نظر گرفتیم و در مجوع آمادگی کامل در جهت خدمت رسانی به زائران رضوی را داریم.

وی تصریح کرد: روزانه یک میلیون و دویست هزار سفر درون شهری در مشهد انجام می شود و در ایام دهه آخر صفر نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

معاونت بازرسی و نظارت سازمان تاکسیرانی مشهد بیان کرد: نرخ کرایه ها در شهر با تاکسیمتر انجام شده و با رانندگان متخلف نیز برخورد خواهیم کرد، ضمن اینکه از مردم می خواهیم تا در صورت بروز مشکل آن را با سازمان تاکسیرانی در میان بگذارند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر