۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۲۲
سردار جلالی در نشست تخصصی پدافند غیرعامل در امور شهری، در تبریز:
نشست تخصصی پدافند غیرعامل در امور شهری، با حضور شهردار تبریز، معاونان و مدیران شهرداری تبریز و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، برگزار شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در این نشست تخصصی، با تشریح چالش‌ها، تهدیدها و راهکارهای پدافند غیرعامل در حوزه مدیریت شهری، نقش شهرداری‌ها را در هدایت هدفمند این موضوع موثر و کارساز توصیف کرد.

غلامرضا جلالی به پیشینه موضوع پدافند غیرعامل در شهرسازی تاریخی کشور اشاره کرد و افزود: پدافند غیرعامل از گذشته، با در نظر گرفتن نحوه استقرار ابنیه و عناصر حفاظتی و پدافندی، از قبیل ارتفاع، برج و بارو، دروازه‌های مستحکم، خندق، بافت و شبکه سازمان‌دهی دفاعی شهری، پیش‌بینی حفر چاه و احداث سیلوهای ذخیره آذوقه برای تهدید و مدیریت بحران، مورد توجه بوده‌است.

وی افزود: علی رغم گذشت نسل‌های پیاپی، آثار این پیشینه، هنوز هم در شهرهای تاریخی باقی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به سیاست های ابلاغی موضوع پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: با ارایه تعریف رسمی موضوع پدافند غیرعامل در این سیاست‌ها، مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که باعث کاهش آسیب پذیری، افزایش پایداری، تضمین کارکردهای ضروری زندگی، تسهیل مدیریت بحران، تولید بازدارندگی در پیکره شهر و دستگاه‌های اجرایی شود، به عنوان راهبرد اصلی این حوزه مشخص شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور،  مدیریت واحد شهری را از جمله ضروریات پدافند غیرعامل دانست و اظهار داشت: تفاوت‌های بارز شهرسازی نسبت به گذشته، ایجاب می‌کند که در کنار موضوعات متدوال مدیریت شهری، پاسخگویی به حوزه تهدید با نقش افرینی  مدیریت و فرماندهی واحد اداره شود.

جلالی در عین حال، خاطرنشان کرد: ممکن است در بحث زیرساخت‌ها، نوعی هماهنگی، جایگزین مدیریت واحد شود اما در اداره مردم در شرایط بحران، نیاز به فرمانده و الگوی واحد بارز است.

وی با بیان این که تضمین کارکردهای ضروری زندگی، باید در هر شرایطی تامین شود، تصریح کرد: آب سالم، نان و غذا، امنیت، بهداشت، سرپناه، رسانه و انرژی، به عنوان هفت نیاز اساسی شهری است که به خصوص در مواقع بحرانی، بیشتر نمود می‌یابند.

جلالی تاکید کرد: شهر، مجموعه ای از سیستم‌هاست که براساس یک نظم، هدف و مدیریت باید با هماهنگی‌ ساختارهای مختلف، پیش رود.

وی با اشاره به ضروریات هفتگانه مدیریت بحران گفت: معمولاً شبکه‌های آبرسانی داخل شهر از یک نقشه پایدار پدافندی برخوردار نیستند؛ این نارسایی در صورت بروز ناخالصی در یکی از مسیرهای آبی شهر ، می تواند آب کل شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور،  ادامه داد: جبران این نارسایی، نیازمند ساختاری است که مدیریت آب سالم را با امکان محصور و هدایت هدفمند شبکه های آب، مورد توجه قرار دهد.

جلالی با بیان این که مشکلات بهداشتی در هنگام وقوع بحران، با سرعت و عمق بیشتری، بروز می‌یابند، اضافه کرد: تنها راه رفع این موضوع، برخورداری از ابزار، ساز و کار و آموزش‌های مداوم است.

وی رسانه را رابط مردم و مدیریت بحران دانست و افزود: تقویت این ساز و کار، نیازمند زیرساخت های پایدار ارتباط شهری از قبیل رسانه‌های جمعی و همچنین سیستم‌های متمرکز اطلاع رسانی در جای جای شهر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر