۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۰۴۹۱
پدافند غيرعامل بهترين، ارزان ترين و موثرترين راهبرد برای افزايش آمادگي، ارتقا توانمندي، تضمين امنيت پايدار و مقابله با تهديدات احتمالي دشمنان است که با تاريخ و زندگي بشر عجين است و انسان از همان ابتدا به اشكال و انحاء مختلف به اين موضوع توجه داشته است.
دفاع در طول تاريخ هميشه جزء مهمي از زندگي بشر بوده زيرا اقدامات دفاعي انسان سبب دفع يا كاهش ميزان اثر تجاوز مهاجمان مي شود.

اما از سویی چگونگي دفاع به عوامل و شرايط مختلفي بستگي دارد و انسان ها در دوران حيات خود سعي كرده اند تا با استفاده از عقل و تدبير و اراده  خود بهترين راه دفاع را در وضعيت هاي متفاوت، در مقابل تهاجم دشمنانشان انتخاب و آن را به كار ببندند.

در اين ارتباط اقدامات دفاعي انسان هميشه با استفاده از سلاح وتجهيزات جنگي نبوده بلكه در موارد زيادي انسان براي دفاع، شيوه هايي را به كار برده كه سلاح و تجهيزات جنگي در آن نقشي نداشته که در دنياي امروز از آن با عنوان " پدافند غيرعامل"  ياد مي شود.

اما در دنیای کنونی و با توجه به اهمیت دفاع و ضرورت مقابله با بحران آشنایی با " پدافند غیر عامل" برای هر کسی ضروری است اما متاسفانه افراد بسیاری در جامعه و در استان همدان هستند که با این موضوع و حتی کارکرد " پدافند غیر عامل" آشنایی ندارند که برای آشنایی مردم استان همدان اداره " پدافند غیر عامل" این استان برنامه هایی را در نظر گرفته است.

در همین خصوص سوم آبان ماه جاری تا نهم این ماه به عنوان هفته " پدافند غیر عامل " نامگذاری شده که اداره کل " پدافند غیر عامل" استان همدان نیز برنامه های مختلفی را در این راستا اجرا می کند.

"  پدافند غیر عامل" موجب تدوام خدمت رسانی در بحران می شود

در این زمینه مدیرکل پدافند غیرعامل استان همدان در جمع خبرنگاران در خصوص پدافند غیرعامل گفت: امسال از سوم آبان ماه تا نهم آبان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده و شعار آن " پدافند غیرعامل با عزم ملی و مدیریت جهادی" است.

مناطق زلزله زده بشاگرد

رحیم الوندی افزود: در مجموع دو نوع پدافند و یا دفاع وجود دارد که شامل پدافند عامل و پدافند غیر عامل است و در پدافند عامل لازمه به کار بری سلاح جنگی است و در غیرعامل سلاح نیاز نیست به کار برده شود.

الوندی با اشاره به اهداف پدافند غیر عامل گفت: اهدافی را که پدافند غیر عامل دنبال می کند شامل کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی و تدوام خدمات رسانی در مواقع بحران و تهدید است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان با تاکید بر اینکه پدافند غیر عامل کار مدیریت بحران را آسان می کند، اظهار داشت: عمده وظایف پدافند غیر عامل این است که زیر ساخت ها و تاسیسات را شناسایی کنیم و برای آنها طرح ایمن سازی تهیه کنیم و دو منظوره کردن تاسیسات حیاتی و حساس در استان جزو وظایف ما است.

الوندی در ادامه این مطلب عنوان داشت: تاسیساتی مانند نیروگاه، برخی محل هایی که حساس را در رابطه با سوختشان رصد می کنیم و هنگامی یکی از سوخت ها گاز است و آن سوخت اگر قطع شود آن تاسیسات چگونه می تواند به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: در رابطه با نانوایی ها و یا به طور مثال در بحرانی برفی که در شمال کشور در زمستان گذشته اتفاق افتاد اکثر نانوایی ها با مشکل مواجه شدند و اکثر نانوایی ها سوخت یگانه داشتند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان با بیان اینکه به دنبال این هستیم که سوخت نانوایی ها را در استان دو منظوره کنیم، افزود: فرهنگ سازی و فرهنگ آفرینی از وظایف اصلی پدافند غیر عامل است و اگر چه همه از همان ابتدای خلقت بشر پدافند غیر عامل به نوعی با انسان عجین بوده است اما به طور کلاسیک ورود نداشتیم.

" پدافند غیر عامل" در بین مردم فرهنگ سازی شود

الوندی با تاکید بر اینکه لازم است که پدافند غیر عامل بین مردم فرهنگ سازی شود، بیان داشت: مردم باید بتوانند در هنگام وقوع بحران و بحرانی که ناشی از تهدیدات مخرب و تهدیدات دشمن باشد بتواند با جو روانی اسیر نشوند و آستانه مقاومت افراد بالا برود و این از اهداف پدافند غیر عامل است.

وی در ادامه سخنانش ابراز داشت: البته هر کسی به نوعی در زندگی خود  با روش های متفاوت با این مقوله برخورد می کند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف در هفته پدافند غیر عامل در استان همدان ادامه داد: بیش از ۹۵ برنامه در این هفته در استان همدان اجرا می شود که از طریق کارگروه های یازده گانه اعلام شده است.

الوندی با بیان اینکه برنامه های اعلام شده پیگیری و رصد می شود، اظهار داشت: شرکت در صبح گاه مشترک نیرو انتظامی و اجرای چندین برنامه توسط نیرو انتظامی استان همدان و اجرای مانور و غیره از جمله برنامه است.

عملیات امداد و نجات فرضی کوهستان

وی با اشاره به اجرای برنامه های دیگر از سوی ادارات و دستگاه های استان همدان ابراز داشت: انجام عملیات واکنش سریع مقابله با بحران در سد آبشینه توسط آب منطقه ای استان همدان نیز از جمله این برنامه ها است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان گفت: چنانچه حادثه بلایای طبیعی باشد مدیریت بحران ورود پیدا می کن و چنانچه تهدید از ناحیه انسان و دشمن باشد پدافند غیر عامل وارد می شود.

الوندی با بیان اینکه مدیریت بحران بلایایی طبیعی را رصد می کند و در راستای پیشگیری از آن تلاش می کند، ابراز داشت: اداره کل پدافند غیر عامل به دنبال تهدیداتی است که انسان به نوعی در آن دست دارد و تهدیداتی است که دشمن آن را ایجاد می کند.

وی در ادامه گفت: برای آشنایی مردم با پدافند غیر عامل در جلسات برنامه رصد می شود و فرهنگ آفرینی برای مردم انجام شود و البته نه تنها مردم حتی خود مسئولین تفکری در خصوص پدافند غیر عامل و موضوع آن ندارند.

برگزاری کلاس های آموزشی برای مدیران در راستای آشنایی با " پدافند غیر عامل"

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان در این مورد بیان داشت: با چاپ کتاب و کتابچه در مدارس و دنبال کردن کلاس های آموزشی، برگزاری همایش ها از جمله برنامه ها برای آشنایی با پدافند غیر عامل است.

الوندی گفت: با مطبوعات و صدا و سیما برای آشنایی با پدافند غیر عامل مصاحبه شده و چاپ بروشور، و کتابچه و اقدامات کارگروه های یازده گانه و غیره از جمله برنامه ها است.

وی با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل و شناساندن آن به مردم استان همدان در قبل مغفول مانده بود، افزود: اما طی پنج ماه اخیر فعالیت های مختلف مانند تشکیل چهار کارگاه پدافند غیر عامل با حضور همه مدیران استان و فعال ساختن کارگروه ها از جمله اقدامات بوده است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همدان در خصوص اعتبارات اداره پدافند غیر عامل نیز گفت: اعتبارات از مرکز هر سال در دو سه مرحله تزریق می شود اما در راستای فرهنگ سازی پدافندغیر عامل اعتبارات لحاظ شده است و اما برای تهیه و اجرایی کردن برخی از طرح ها پدافند غیر عامل در سطح دستگاه های اجرایی، دستگاه خود موظف به پرداخت هزینه و اعتبار هستند.

وی در این مورد گفت: اگر طرح ارائه شده در شورای پدافند غیر عامل استان تصویب شود از اعتبارات استانی و یا از سازمان پدافند غیر عامل اعتبار تامین می شود.

بارندگی شدید در استان بوشهر

الوندی بیان داشت: برای تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل در استان همدان در سال جاری ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است و ۳۰۰ میلیون تومان هم قرار است که سازمان پدافند غیر عامل کشور تامین کند و بر اساس این طرح که شناسایی مراکز ثقل شامل مناطق حیاتی و حساس و مهم و تهدیدات برآورد می شود و آسیب پذیرایی را شناسایی می شود.

" پدافند غیر عامل" در زندگی افراد گنجانده شود

 فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این زمینه اظهار داشت: پدافند غیرعامل موضوعی است که باید در زندگی افراد به آن توجه ویژه شده و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تدابیر مناسب در این زمینه اندیشیده شود تا پدافند غیرعامل در زندگی افراد گنجانده شود.

سردار محمد مهدیان نسب افزود: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه با هدف بر اندازی، برنامه های مختلف چیدند که نیروهای نظام مقدس جمهوری اسلامی با بکارگیری پدافند غیرعامل توانستند نقشه های آنان را خنثی کنند.

وی گفت: پدافند غیرعامل در تمامی مراحل زندگی افراد جای دارد و علاوه بر جنگ نیز برای حوادث طبیعی کاربرد اساسی دارد که همه افراد جامعه باید نسبت به این موضوع آگاهی یابند.

با توجه به اهمیت موضوع" پدافند غیر عامل " در جامعه و استان همدان آشنایی مردم با این موضوع و کارکرد آن نیاز به تلاش بیشتر مسئولین در این راستا دارد
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر