۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۰۰۷۲
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با اشاره به ضرورت ورود آموزش و نحوه استفاده از شبکه اجتماعی به کتاب‌های درسی گفت: استفاده نادرست از شبکه اجتماعی می تواند آسیب جدی را به نهاد و کانون خانواده وارد ‌کند، این در حالی است که تمامی ارتباطات در چنین شبکه هایی از طریق رقیبان فرهنگی و مذهبی کشور کنترل و بازخوانی می‌شود. افرادی که می خواهند کانون خانواده را در ایران از بین ببرند.
علی فرهادی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه فرزاندانتان را برای زمان خودشان تربیت کنید و نه برای زمان خودتان، اظهار کرد: در این حدیث امام اول شیعیان اگر چه توجه به پیشرفت ها و تحولات روز جامعه را ضروری می داند اما به طور قطع بر نحوه صحیح تربیت نیز تاکید داشته است. موضوعی که این روزها با گسترش شبکه هایی ارتباطی که قابلیت نظارت مستمر خانواده بر آن موجود ندارد با چالش روبرو شده است.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه افزود: توجه داشته باشید که مولفه‌های تغییر رفتار در زمان حال با گذشته متفاوت است، ما نمی‌توانیم مولفه‌ها را حذف کنیم بلکه باید آنها را مدیریت کنیم. یکی از مولفه‌هایی که در زمان ما متولد شده بحث گسترش ، شتاب دار فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه ارتباطات همیشه همراه با آسیب‌ها و معایبی است، اذعان کرد: ارتباطات باید کنترل شده باشد، بحث شبکه اجتماعی ناظر به ارتباطات است. نمی توانیم فرزندانمان را از ارتباطات منع کنیم، انسان به آن چیزی که منع می‌شود حریص تر خواهد شد. براین اساس مسئولیت حاکمیت، دولت، خانواده، سایر مولفه‌های تربیتی و آموزشی، در مدیریت این ابزار سنگین تر یم شود. دولت باید در ارتباطات شبکه‌ها ورود کند، اگر ورودی از سوی دولت شکل نگیرد، به طور قطع برای فرزندان ما دیگران برنامه‌ریزی می‌کنند.رقیبان فرهنگی و مذهبی کشور می‌خواهند ما را از ارزش‌ها دور کنند و می خواهند فرزندان ما را به کار بگیرند.

فرهادی با تاکید بر این که دولت باید دست به کار شود، اظهار کرد: متولیان امر باید برای کنترل و نظارت این شبکه ها آنها را مسدود به عبارتی فیلترینگ کند. البته باید ابتدا برای آن جایگزین داخلی داشته باشند زیرا تربه نشان داده است که مسدود کردن یک سایت یا شبکه موجب می شود تا بعد از مدتی همان رقیبان برای ما فیلتر شکن را بسازند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه رایانه وسیله ای است که در کنار خانواده هم می توان از آن استفاده کرد، اما تلفن همراه در همه جا همراه افراد و نمی توان فرزنان خانواده ها را در سنین پایین هنگام ورود به این شبکه ها مدیریت کرد باید تدبری اساسی در این باره اندیشید. البته ازنقش اموزش نیز نباید در این زمینه غافل شد. به عنوان مثالیک دانش‌آموز مقطع اول و دوم راهنمایی باید طریقه استفاده از اینترنت و شبکه اجتماعی را در مدارس به کمک معلم و خانوداه آموزش ببیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با بیان این مطلب که مدرسه مهم‌ترین عرصه اموزش و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: آموزش همزمان خانواده و دانش‌آموزان نقش مهمی دارد، همانطور با هوشمند کردن مدارس به نوعی نحوه درست و مفید استفاده کردن از این وسایل به دانش‌اموز آموزش داده می شود تا بتوانند در امور درسی و ارتباطی با معلمان و دوستان از این وسایل استفاده کنند. هر چند که امروزه متاسفانه با توجه به توسعه فضای آموزشی امکان نظارت مستمر نیز براین موارد کم رنگ شده است.

این آسیب شناس اجتماعی در خاتمه گفت: آموزش و نحوه استفاده شبکه اجتماعی باید در کتاب‌های درسی و مدرسه ورود پیدا کند، البته باید به جای استفاده از شبکه هایی که بیگانگان طراح ان هستند جایگرینی داخلی معرفی کنیم که منطبق با فرهنگمان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر