در حال حاضر سهم بانکرینگ (سوخترسانی به کشتی) ایران در منطقه خلیج فارس
زیر ۲ درصد برآورد میشود. این ضعف باعث شده تا فجیره امارات بدون وجود هیچ
رقیبی پیشتاز بانکرینگ خلیج فارس با ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون تن باشد.
با توجه به سهم ناچیز ایران در صنعت بانکرینگ تلاش ها برای ورود به این حوزه استراتژیک از سال ۸۷ در منطقه قشم آغاز شد.
بر
این اساس با محوریت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پروژه احداث زیرساخت
بانکرینگ در منطقه سلخ قشم آغاز شد اما به دلایلی در برههای متوقف شد تا
اینکه در سال ۹۱ کشتیرانی با توجه به نیازهای کشور به لحاظ ارزآوری و
اشتغالزایی بالا روی پروژه مذکور متمرکز شد.
در چهار سال اخیر با
سرمایهگذاری مشترک کشتیرانی و منطقه آزاد قشم در فاز نخست سایت ۵۲ هزار
تنی بانکرینگ سلخ قشم آماده شد و امروز به بهرهبرداری رسید.
در این
سایت ۱۰ مخزن اتمسفری عمودی هرکدام به ظرفیت ۵۲۶۰ تن و در مجموع ظرفیت
ذخیرهسازی فاز اول این پروژه ۵۲ هزار و ۶۰۰ تن ساخته شده است.
این سایت قابلیت سوخترسانی سالانه یک میلیون تن را به شناورهای عبوری از خلیج فارس دارد.
قرار است در فاز دوم ظرفیت این سایت به سالانه ۱۰۰ هزار تن با ظرفیت دو میلیون تن افزایش یابد.
این پروژه قرار است در چهار فاز تکمیل شود که در یک بازه زمانی ۵ ساله ظرفیت آن به ۷۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
به
این ترتیب زیرساخت سوخترسانی سالانه ۱۲ میلیون تن به کشتیها در خلیج
فارس طی یک باز زمانی ۵ ساله فراهم میشود. در این صورت سال ۱۴۰۰ به نیمی
از ظرفیت بانکرینگ فجیره خواهیم رسید که این مسئله در صورت تداوم باعث حذف
فجیره از چرخه سوخترسانی کشتیها در خلیج فارس خواهد شد.
پروژه
بانکرینگ سلخ دارای دو موجشکن است که موجشکن اصلی آن هزار و ۶۵۰ متر طول
دارد. از این موجشکن حدود ۱۲۰۰ متر ساخته شده است. همچنین موجشکن دوم به
طول ۶۰۰ متر است که در فاز اول ۴۰۰ متر تکمیل شده است.
این پروژه دارای ۲ اسکله در کنار موجشکن اصلی و ۵ اسکله در بخش پس کرانه حوضچه آرامش بوده که شامل دو اسکله ۱۰ و ۳۵ هزار تنی است.