۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۸۲۶۵
همانطور که اسناد کتاب جدید گرت پورتر، روزنامه نگار آمریکایی نشان می دهد، ایران هرگز یک برنامه تولید بمب هسته ای نداشته و ما ۳۵ سال است که به سادگی در این مورد دروغ می گوییم.
خبرنگار نیویورک تایمز تهدید شده است که منبع گزارش خود مبنی بر اینکه آمریکا طی توطئه ای «نسخه ای غلط» از روش تولید سلاح هسته ای را در اختیار ایران قرار داده، را فاش کند.به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گلوبال ریسرچ، جیمز رایان، خبرنگار نیویورک تایمز اخیرا از سوی وزارت دادگستری آمریکا تهدید شده که اگر منبع اطلاعات محرمانه خود را فاش نکند، زندانی خواهد شد.

جیمز رایزن، خبرنگار نیویورک تایمز و نویسنده کتاب سال ۲۰۰۶ «وضعیت جنگ: تاریخ محرمانه فعالیت سیا و دولت بوش»، در کتاب خود به مسائلی اشاره کرده که اگر از سوی رسانه های جمعی شنیده شود، مغز آنها را از تعجب منفجر خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا (که در سطح جهانی اعتقاد بر این که دستورات خود را از کاخ سفید دریافت می کند) به این خبرنگار فشار آورده که نه تنها منبع اطلاعاتی خود را فاش کند، بلکه منبعی که به وی گفته آمریکا برنامه های تولید یک بمب هسته ای را به ایران داده را در اختیار آنها قرار دهد.

این کتاب همچنین شامل موارد جالب دیگری می شود که در رسانه ها مطرح نشده اند. یکی از استثناهای این جریان، مورد جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا بود. نیویورک تایمز بیش از یک سال از این جریان آگاه بود و علت عدم افشای این مسئله را بی علاقگی به آگاه کردن مردم از آنچه دولت آمریکا در آستانه یک انتخابات (انتخابات سال ۲۰۰۴) با آن درگیر بود، عنوان کرد.

 زمانیکه این کتاب منتشر شد، نیویورک تایمز بالاخره این جریان را گزارش کرد. اما اگر تایمز یا دیگر رسانه ها در مورد برنامه هسته ای که سیا در اختیار ایران قرار داد، اطلاع رسانی کرده باشند، ما بی خبر هستیم. این خبر شوکه کننده به خوبی پوشش داده نشده است.

برنامه اصلی این بود که طرح ساخت بمب هسته ای با کمی تغییر به ایران داده شود اما آنطور که گزارش شده، برای دانشمندان کاملا مشخص بود- بله حتی در ایران هم دانشمندانی داریم- که کدام بخش تغییر داده شده است.

نتیجه این اقدام توسعه یک برنامه بمب هسته ای ایرانی نبود. همانطور که اسناد کتاب جدید گرت پورتر، روزنامه نگار آمریکایی نشان می دهد، ایران هرگز یک برنامه تولید بمب هسته ای نداشته و ما ۳۵ سال است که به سادگی در این مورد دروغ می گوییم.

اما آیا اوباما با تحت پیگرد قرار دادن جیمز رایزن، خطر جلب توجهات بیشتر به این مسئله را به جان می خرد؟در همین راستا چند سازمان از جمله گلوبال ریسرچ عریضه ای را خطاب به رئیس جمهور و دادستان کل آمریکا امضا کرده اند مبنی بر اینکه در راستای آزادی مطبوعات، وزارت دادگستری دست از تهدید این خبرنگار بردارد.

فرارو


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر