۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۶۶۹۱
دیپلمات ارشد روسیه در وین از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا از سیاسی کردن موضوع هسته ای ایران پرهیز و همکاری فنی خود با این کشور را تقویت کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا ، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دست از سیاسی کردن تعامل با ایران بردارد. بهتر است که آژانس روی انجام وظایف خود متمرکز شود و همکاری فنی با ایران را تقویت کند.

وی در ادامه سخنرانی خود در نشست شورای حکام آژانس که این روزها در مقر این سازمان در وین در حال برگزاری است، نسبت به پیامدهای فشار سیاسی از خارج هشدار داد و گفت: پرسش های مربوط به ذرات کشف شده در ایران مستحق چنین توجهی از سوی آژانس نیست؛ چراکه اطمینان دارد آنها در حال حاضر هیچ خطری در چارچوب عدم اشاعه ایجاد نمی کنند.

اولیانوف همچنین تصریح کرد: تمامی کشورهای متعهد به توافقات پادمانی با آژانس، شامل ایران موظف به رعایت کلیه تعهدات پادمانی خود هستند. مهم است که ایران این همکاری را تضمین و در خصوص آن مسائل نیز شفاف‌سازی کند تا از دستور کار شورای حکام خارج شود.

این دیپلمات ارشد روس روز چهارشنبه نیز در توئیتی  نوشت: بحث و رایزنی ها در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران در فضایی کاری پیش می رود. سفر مدیرکل آژانس به ایران درروز یکشنبه نیز تنش را کاهش داد.

وی افزود: بسیاری از اعضای شورای حکام از ایران و آمریکا خواسته اند تا به پایبندی کامل به برجام بازگردند و بر لزوم ازسرگیری فوری مذاکرات وین تاکید کردند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه در مقر این سازمان در وین آغاز شده که اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل از موضوعات مورد بحث در این نشست پنج روزه است.

اولیانوف پیشتر در نشست شورای حکام اظهار داشت: دیدار میان مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاثیر عملی و تثبیت‌کننده به موقعی داشت. شورا باید این مسئله را مدنظر قرار دهد. این مسئله علاوه بر حدف حفره‌های ارتباطی میان ایران و آژانس اتمی، باعث شد گفت‌وگوی جدیدی با دولت جدید ایران شکل بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران مصداق این است که گفتمان و دیپلماسی می‌توانند پیچیده‌ترین مشکلات را نیز حل کنند. راه‌حل جایگزین بسیار خطرناک‌تر است؛ به همین‌خاطر روسیه حامی برجام و بازگشت هرچه سریع‌تر تمامی طرفین به پایبندی کامل به این توافق است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر