۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۰۷۸۹
وزیر خارجه آمریکا از ترغیب اروپا برای همراهی با سیاست ضدایرانی واشنگتن سخن گفت و مدعی شد که ظرف یک هفته مکانیسم ماشه فعال می شود و تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گردد.
به گزارش پابداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز، ضمن طرح اتهامات حقوق بشری علیه ایران مدعی شد با توجه به اینکه ظرف ۳۰ تا ۳۲ روز آینده، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منقضی می‌شود؛ دولت واشنگتن اروپایی‌ها را به همکاری با آمریکا در زمینه تمدید آنها ترغیب کرده است.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: ایرانی که از تسلیحات بیشتر برخوردار باشد؛ برای جهان خوشایند نخواهد بود.

پمپئو همچنین مدعی شد: اروپایی‌ها هم می‌دانند که لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ایده بدی است. اطمینان دارم که آمریکا ظرف یک هفته موفق شده و مکانیسم ماشه فعال می‌شود و به این ترتیب، ایران یکبار دیگر از قاچاق سلاح منع خواهد شد.

این ادعای پمپئو در حالی مطرح می‌شود که پیشتر شرکای اروپایی برجام به درخواست واشنگتن مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی ممتنع دادند حال آنکه شورای امنیت ادعای آمریکا مبنی بر ادامه مشارکت در برجام را زیر سوال برده و می‌گوید واشنگتن حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه که ضامن احیا خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است؛ ندارد.

با این حال، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس مدعی است که لندن می‌تواند از گزینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده ابزاری کند حال آنکه «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم در همراهی با رژیم صهیونیستی، از لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران سخن گفته است.

این اظهارنظرها حاکی از آن است که اروپا سیاست خارجی مستقلی ندارد و همچنان برای بقا، نیازمند باج‌دهی به واشنگتن است.

تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه امسال مطابق نص صریح برجام به پایان می‌رسد و اروپا که در زمینه راه اندازی کانال تجاری با ایران بدعهدی و با واشنگتن همراهی کرد؛ حال با گذاشتن شرط برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران درصدد همراهی مجدد با آمریکا و نقض برجام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر