۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۰۰۴۲
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: از مدت تشکیل اتحادیه گمرکی اوراسیا و عضویت کشورمان در آن تاکنون صادرات ایران به این اتحادیه ۵ برابر شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم هادی تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه موافقتنامه گمرکی اوراسیا نقطه قوتی است که از این طریق بتوانیم کالاهای خود را به روسیه صادر کنیم اظهار داشت: از مدت تشکیل اتحادیه گمرکی اوراسیا و عضویت کشورمان در آن تاکنون صادرات ایران به این اتحادیه 5 برابر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه بازار روسیه با شرایطی که دارد می‌تواند بازار بسیار خوبی برای فعالیت تجاری و اقتصادی کشورمان باشد عنوان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا و با وجود مسدود شدن تمام مرزهای کشور تنها مرزهایی که مشغول به فعالیت بودند مرزهای مشترک با آذربایجان و مرز روسیه بود.

تیزهوش تابان در مورد کمیت و کیفیت صادرات کالا از کشورمان به روسیه نیز مطالبی بیان داشت و تصریح کرد: در سال 98 ایران بیش از 520 میلیون دلار کالا به روسیه صادرات کرد از طرفی بیشترین کالایی که به روسیه صادر شده ‌کالاهای کشاورزی هستند که حدود 70 درصد از صادرات کشورمان به روسیه را شامل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان اقداماتی که کشورمان برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان خود و اتحادیه اوراسیا انجام داده است را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: امکانات لجستیکی و زیرساخت‌ها امری است که اگر می‌خواهیم در تجارت با اوراسیا موفقیت بیشتری کسب کنیم باید به آن توجه داشته باشیم.

وی برگزاری یکسری جلسات با اعضاء اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیگیری‌های بسیار خوبی که در سطح دولتی و خصوصی انجام شده را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رابطه بین امکانات لجستیکی و زیرساختی با صادرات رابطه‌ای مستقیم و دو طرفه است و برای افزایش حجم مبادلات خود باید برای ارتقاء زیرساخت‌ها تلاش کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تأکید بر اینکه هرچه قدر امکانات زیرساختی کشورمان از وضعیت مناسبی برخوردار باشد به همان میزان صادرات ما نیز افزایش پیدا می‌کند اظهار داشت: آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی برای توسعه صادرات کشور امری بسیار حیاتی و البته حائز اهمیت است.

به گزارش تسنیم، در شرایطی که ایران همچنان با تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آمریکا و هم پیمانانش روبه‌رو‌ست، همکاری در حوزه انرژی با کشورهای منطقه اورآسیا برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از سوی دیگر ایران نقش کلیدی در شاهراه‌های موجود منطقه یعنی جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری آسیا، کریدور تراسیکا و کریدور شمال و جنوب دارد و اقتصاد ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از توان هم‌تکمیلی جدی برخوردارند.

لازم به ذکر است موقعیت جغرافیایی ایران می‌‌تواند اعضاء اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به آب‌های گرم خلیج فارس و به منطقه خاورمیانه متصل کند و اگر شرایط زیرساخت‌های ترانزیتی ایران بهبود پیدا کند می‌توان بر درآمدزایی از این طریق حساب ویژه‌ای باز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر