کد خبر: ۵۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
نوآوري در فناوري
پيرلي اعلام كرده است كه تايرهاي اين شركت اكنون به اينترنت متصل مي شوند. قدر مسلم قرار نيست براي شما اخبار به روز را قرائت كنند اما به بهبود ايمني خودرو و مسافر حتماً كمك خواهند كرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از سايپانيوز، قابليت اتصال بي سيمي به اينترنت در اشيا به صنعت خودرو هم سرايت كرده است. مردم از طريق تلفن هاي هوشمند خود بي وقفه به اينترنت متصلند و اين موضوع به پديده اي كاملا رايج و متداول تبديل شده است. 

اين اتصال به اينترنت در تمام شئون زندگي باعث بهبود شده است. رفاه و سرگرمي هم كه جاي خود دارد. با تلفن همراه مردم هم موسيقي گوش مي دهند هم مسيرهاي ناشناخته را به راحتي روي نقشه مكان يابي مي كنند. اما شركت هاي مختلفي هستند كه مي خواهند همه ي اشيا اطراف ما به اينترنت وصل باشند و از گوشي هوشمند ما دستور بگيرند.

 متخصصان حوزه فناوري در صنعت خودرو هم به فكر افتاده اند كه چگونه مي توان از وصل بودن قطعات مختلف خودرو به اينترنت حداكثر استفاده را در راحتي، رفاه و ايمني سرنشينان ببرند.

حالا شركت تايرسازي پيرلي در اتصال تايرها به اينترنت پيش قدم شده است. چون اعتقاد دارد تايرها مي توانند اطلاعات بسيار ارزشمندي را از شرايط جاده اندازه گيري و ارسال كنند كه مي تواند هم به درد خودروهاي اطراف بخورد هم به درد سيستم هاي كنترل ترافيك و ساير بخش هايي از راهداري كه شغل شان با جاده ها و مسيرها ارتباط دارد.

اين تايرساز ايتاليايي، يك ديسك به اندازه يك سكه در تايرهاي خود تعبيه كرده است كه در آن سنسورها (حسگرهاي) متعددي قابليت جاسازي دارند. در همين فضا تراشه ها و پردازشگرها هم قابل نصب هستند و آنتن هاي مخصوص ارسال پيام ها به صورتي الكترونيكي از طريق اينترنت در 
اين ديسك قرار گرفته است.

 اين ديسك به طور مداوم اطلاعات را اندازه گيري و به واحد كنترلي الكترونيك خودرو (ECU)  و ساير خودروهاي اطراف ارسال مي كند. در صورتي كه حسگرهاي اين تايرها بخشي از جاده را لغزنده تشخيص بدهند علاوه بر اين كه اين پيام را به صاحب خودرو ارسال مي كند، به خودروهاي پشت سر هم پيام مي دهند تا آنان پيش از رسيدن به بخش خطرناك جاده، مطلع باشند. 

بسياري از خودروهاي امروزي سيستم هاي كمك به راننده دارند، يكي از اين سيستم ها كنترل تركشن traction control است كه به طور خودكار از لغزش خودرو روي جاده جلوگيري مي كند، اين سيستم ها به قدر پيشرفته شده اند كه روي مپينگ موتور و روي سيستم تعليق هم كنترل دارند و با رسيدن فرمان از حسگرها به ECU خودرو، فرامين لازم به سيستم هاي كمكي مثل كنترل تركشن ارسال مي شود.

حسگرهاي درون ديسك اين تايرها كارهاي با اهميت كمتر مثل طول عمر تاير، عمق بيدوايرها، فشار تاير، دما تاير را اندازه گيري مي كنند. جديداً هم براي خودروهاي فوق پيشرفته، شتاب چند محوري multi-axis acceleration هم حائز اهميت شده كه تايرهاي پيرلي مي تواند به اين سيستم هم كمك كند.

در حال حاضر تايرهاي سايبري پيرلي در خودروهاي خاص مثل آئودي A8 به كار خواهند رفت. اين تايرهاي خاص P-Zero Trofeo نام دارند. پيرلي اين فناوري جديد خود را در پيست مخصوص مسابقه «ريس تست ترك» race track test آزمايش كرده و آئودي آ8 توانسته است با موفقيت، خيس و لغزنده بودن جاده را در كسري از ثانيه به خودروي پشت سر خود ارسال كند و خودرو Q8 پشت سري قبل از رسيدن به بخش لغزنده جاده پيام را دريافت كرده بود.

حتماً مي گوييد تا زماني كه تايرهاي سايبري به توليد انبوه برسند و در جاده ها به طور متداول مورد استفاده قرار گيرند راه زيادي باقي مانده، ولي ارزش گفتن را دارد كه اين فناوري همين حالا در صنعت حمل و نقل به ويژه در وسايل سنگين و در صنعت هواپيما كاملا متداول است. 

تمامي كاميون ها و تريلرهاي جديد، طوري به اين فناوري مجهز شده اند كه ديگر رانندگان وسايل سنگين نياز ندارند به طور مداوم و دستي تايرهاي خود را از لحاظ فشار و دما و غيره چك كنند. 

بنابراين تا چشم بر هم بگذاريد، خودروهاي جديد به اين فناوري هم مجهز خواهند شد، و صد البته قيمت خودرو را هم گران تر خواهند كرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: