۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۴۴۴۰
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مشخص شدن نقاط خطر بروز سیلاب گفت: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم ١٠ سنسور هشدار برای جلوگیری از وقوع سیل نصب و راه اندازی کنیم.
رضا کرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به بارش باران در تهران و امکان وقوع سیل اظهار کرد: تغییرات اقلیمی از ابتدا روی کره‌زمین اتفاق افتاده و ادامه‌ دارد، در حال حاضر نیز کارشناسان در دنیا معتقدند که منطقه ما به سمت تغییر اقلیم می‌رود. 

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته آب ورودی به کانال های شهر تهران متعلق به برف های ذوب شده بود، عنوان کرد: از بهار امسال با افزایش بارندگی، آب حاصل از ذوب برف ها در مدت زمان نیم ساعت وارد کانال ها می شود؛ در واقع با ذوب شدن برف ها و شدت یافتن بارندگی ها، آب جمع شده از نوک کوه در کمتر از سی دقیقه از طریق دره‌ها به رودها وارد می شده و به تهران می رسد. یعنی از زمانی که رگبار آغاز می‌شود تا رسیدن به وضعیت سیلاب در تهران ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بیشتر زمان نداریم. 

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به نقش مهم آبخیزداری در جلوگیری از بروز سیلاب توضیح داد: آبخیزداری برای این امر برنامه هایی دارد اما بودجه ای برای اجرای ندارد.

کرمی با اشاره به انعقاد قراردادی به منظور نصب سنسورهای هشدار برای جلوگیری از بروز سیل تصریح کرد: براساس مدل‌های هیدرولیکی که سازمان و پژوهشگاه هواشناسی برای ما تهیه کرده است مدل های هیدرولیکی مشخص شده و براساس مقدار بارانی که می‌بارد می توانیم  هشدار دهیم که مثلا نیم ساعت دیگر در این نقطه سیل می‌آید تا تلفات کمتر شود.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این برنامه تا پایان سال محقق شود، گفت: امیدواریم تا آخر سال ۱۰ سنسور هشدار را نصب کنیم، اما در مورد مدل‌های هیدرولیکی نیاز به زمان داریم. البته اقدام خوبی که در زمستان سال گذشته و بهار امسال انجام شد این بود که لایروبی‌های خیلی جدی صورت گرفت و باعث شد آن مقدار بارانی که بارید از سطح کانال‌های ما بالاتر نیاید. 

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه لایروبی ها باید به صورت مستمر انجام شود، عنوان کرد: این کار انجام می‌شود و عمدتا این موضوع برعهده معاونت های فنی و عمرانی و خدمات شهری است و ما فقط بر عملکرد آنها نظارت می‌کنیم و به مناطق‌ می‌گوییم که کانال‌ها را رصد کنند. 

وی با بیان اینکه نقاط خطرآفرین کاملاً مشخص شده و نقشه‌ها موجود است، گفت: البته در این باره مشکلاتی از جمله عبور لوله های گاز از میان کانال یا ریزش سنگ های بزرگ از کوه ها به روددره ها وجود دارد. این سنگ ها پشت لوله‌ها گیر کرده، آب جمع می‌شود و تبدیل به سیل می‌ شود. در این میان سازمان مدیریت بحران نقش هشدار دهنده دارد و وظیفه اصلی در این باره برعهده معاونت های خدمات شهری و فنی و عمران است.
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر