۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۳۷۵۳
اردوغان:
رئیس جمهوری ترکیه از آمریکا خواست در مسئله فروش تسلیحات و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با ترکیه به عنوان متحد تعامل کند.

رئیس جمهور ترکیه که کشورش طی هفته‌های گذشته موفق به خرید و دریافت سامانه دفاع موشکی «اس۴۰۰» روسیه شده است، می‌گوید با همتای آمریکایی خود جهت خرید سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» آمریکا صحبت خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان جمعه (۲۲ شهریور) گفت که غیرمعقولانه است که آمریکا به دلیل تحریم‌های این کشور علیه ترکیه و مسئله منطقه امن در شمال سوریه، به متحد خود (ترکیه) آسیب بزند.

او گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید نگرانی‌های ترکیه از بابت وجود شبه نظامیان کرد در جنوب مرزهای خود و تهدیدات آن‌ها را درک کند. اردوغان تهدید کرد که اگر آمریکا در این مسئله با ترکیه همکاری نکند، این کشور به تنهایی برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه وارد عمل خواهد شد.

دولت ترکیه برای تأمین امنیت مرزهای خود، خواستار ایجاد منطقه امنی به عمق ۴۰ کیلومتر و در امتداد مرزهای جنوبی خود با سوریه است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین احتمال داد که کشورش علاوه بر نشست رؤسای ایران، روسیه و ترکیه در مورد استان ادلب سوریه، میزبان نشست چهارجانبه‌ای بین فرانسه، آلمان و روسیه در ماه اکتبر باشد تا در مورد پرونده ادلب و موضوع آوارگان سوری ساکن ترکیه گفت‌وگو و رایزنی شود.

رجب طیب اردوغان همچنین بار دیگر کشورهای اروپایی را تهدید کرد که در صورت عدم دریافت کمک‌های بیشتر، موج آورگان در انتظار آنها خواهد بود.

او گفت که کمک‌های انسانی و مالی غرب به ترکیه برای مدیریت بحران آوارگان سوری در ترکیه، ناکافی و کند است و ترکیه به تنهایی ۴۰ میلیارد دلار برای آن‌ها هزینه کرده است.

از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، بیش از سه میلیون و نیم شهروند سوری برای دور ماندن از درگیری‌ها به پناهنده شده‌اند.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر