۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۱۷۹
تحلیلگران انرژی هشدار داده اند بالا گرفتن درگیری های تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا تأثیری منفی بر دورنمای صادرات نفت خام آمریکا می‌گذارد. چین به زودی واردات نفت خام از آمریکا را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.
به گزارش پایداری ملی،  تحلیلگران انرژی هشدار داده اند بالا گرفتن درگیری های تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا تأثیری منفی بر دورنمای صادرات نفت خام آمریکا می‌گذارد. چین به زودی واردات نفت خام از آمریکا را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

 افزایش تنش های تجاری بین واشنگتن و پکن باعث شده ناظران خارجی در مورد دورنمای تیره صادرات نفت آمریکا به چین هشدار دهند.

استفان برناک، تحلیلگر انرژی گفت:«ابر تیره ای که دورنمای صادرات نفت خام آمریکا را پوشانده، درگیری تجاری چین و آمریکاست».

برناک گفت سال گذشته در همین زمان چین بزرگترین خریدار نفت خام آمریکا بود ولی چینی ها در حال حاضر در آستانه توقف واردات نفت از آمریکا هستند.

 وی توضیح داد در حالیکه از دست دادن بزرگترین مشتری می تواند مانعی برای رشد اقتصادی آمریکا باشد، ولی کاهش خرید چین را می توان با افزایش صادرات به سایر مشتریان جبران کرد.

 در آغاز ماه اوت، دونالد ترامپ اعلام کرد واشنگتن 10 درصد عوارض اضافی بر 300 میلیارد دلار واردات چین از اول سپتامبر اعمال می کند.

چین در پاسخ به این کار به یوان اجازه داد به زیر سطح 7 در برابر دلار برای اولین بار طی بیش از یک دهه برسد. آمریکا با متهم کردن چین به دستکاری ارز یوان، درگیری‌های تجاری را افزایش داد.

 این درگیری تلافی‌جویانه قیمت نفت را به پایین‌ترین حد طی 7 ماه گذشته رساند. شاخص نفت برنت روز دوشنبه بعد از ظهر 59.08 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی‌که نفت آمریکا 55.32 دلار در هر بشکه به فروش رسید.

 متیو اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در کلیپردیتا گفت هنوز خیلی زود است در مورد واردات نفت چین از آمریکا نظر بدهیم.

 وی گفت آخرین محموله نفت آمریکا در ششم اوت خلیج مکزیک را به مقصد چین ترک کرده است. وی توضیح داد که فاصله یک هفته ای بین بارگیری ها غیر معمول نیست.

 چین، بزرگترین خریدار نفت دنیا یکی از برترین مقاصد نفت خام آمریکا در نیمه اول سال گذشته میلادی بود. واردات نفت خام چین از آمریکا تقریبا بلافاصله پس از آغاز جنگ تجاری کاهش یافت و با افزایش درگیری ها کاملا متوقف شد.

 علاوه بر جریان نفت خام که تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته، از ماه مارس هیچ محموله گاز طبیعی مایع هم از آمریکا به سمت چین نیامده است. پکن اعلام کرد خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف می کند. آمریکا و چین میلیاردها دلار بر کالاهای یکدیگر از آغاز سال 2018 عوارض وضع کرده‌ که به بازارهای مالی آسیب زده است. 

مایکل میدن، مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد گفت که در صورت اجرایی شدن عوارض ترامپ بر واردات چین از اول سپتامبر، چین هم بر اکثر واردات آمریکا از جمله نفت عوارض وضع می‌کند.

منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر