۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۱۳
شرکت ریتیون به منظور بهبود امنیت سامانه‌های موقعیت‌یاب جغرافیایی نوع جدیدی از گیرنده‌ها را تولید کرد.

به گزارش پایداری ملی، سامانه‌های موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS) و ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS)، برای مسیریابی ارتش‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با وجود این سیگنال‌های موقعیت‌یاب جغرافیایی حتی اگر رمزنگاری شده هم باشند، در برابر جمرها آسیب‌پذیر هستند. از طرفی سیگنال‌های ماهواره‌ای به اندازه‌ای ضعیف هستند که حتی یک ابزار ایجاد اختلال یک تا 10 وات نیز می‌تواند کارایی آن را از بین برده، سیگنال‌های نظامی و غیرنظامی آن را در محدوده‌ای عظیم از کار بیندازد.

ارتش آمریکا به منظور رفع چالش‌های مذکور به دنبال ایجاد راه‌هایی بهتر می‌گردد تا موقعیت‌یاب جغرافیایی را در برابر جعل و اختلال ایمن کند.

ریتیون (Raytheon)، پیمانکار دفاعی آمریکایی به تازگی از فناوری جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند امنیتی موقعیت‌یاب جغرافیایی را برای سامانه‌های نظامی افزایش دهد. این دستاورد، ماژول‌ها و گیرنده‌هایی هستند که به جنگنده‌ها، کشتی‌ها، خودروها و سامانه‌ی سلاح‌ها، دسترسی ایمن، قابل‌اطمینان و پایدار را به موقعیت‌یاب جغرافیایی ارائه می‌دهند.

ریتیون موفق شده است اعتبارنامه‌های امنیتی ماژول و گیرنده جدید خود را از اداره سامانه‌های موقعیت‌یاب جغرافیایی (Global Positioning Systems Directorate) سازمان هوافضای آمریکا و مرکز سامانه‌های موشکی (Missile Systems Center) دریافت کند.

اریک دیتمارس (Eric Ditmars)، معاون مدیر بخش راه‌کارهای حسگر امن ریتیون گفت:

از آنجایی که موقعیت‌یاب جغرافیایی پیوسته زیر حمله قرار دارد، ما با همکاری دولت رو توسعه ماژول‌ها و گیرنده‌های جدید کار کردیم. هدف از این کار ارائه سامانه موقعیت‌یابی ایمن و قابل‌اطمینان به ارتش بود. این سیستم را می‌توان به صورت گسترده در هوا، زمین و دریا به کار گرفت.

ماژول‌های مذکور به قابلیت‌های رمزنگاری ارائه شده توسط جنرال داینامیک (General Dynamics)، مجهز شده‌اند.

چاد پیلزباری (Chad Pillsbury)، مدیر ناوبری انعطاف‌پذیر در شرکت سیستم‌های هوا و فضای ریتیون گفت:

اپراتورها به سیستم‌های سریع و منعطف نیاز دارند. ما سامانه‌ی مذکور را با یک معماری امنیتی مشترک تولید کردیم. در نتیجه می‌توانیم قابلیت‌های آن‌ها را با سرعت بیشتری در اختیار اپراتورها قرار بدهیم و دیگر نیازی به اعتبارنامه‌های امنیتی اضافی وجود ندارد.
منبع: سایبربان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر