۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۳۵۴۶۹
پس از نهایی شدن پروژه فیلترینگ تلگرام و مهاجرت به پیام رسانهای بومی کاربران سعی کردند با ترفندهای گوناگون وضعیت گذشته را احیا کرده و به فعالیتهای خود در تلگرام ادامه دهند.

به گزارش پایداری ملی، پس از نهایی شدن پروژه فیلترینگ تلگرام و مهاجرت به پیام رسانهای بومی کاربران سعی کردند با ترفندهای گوناگون وضعیت گذشته را احیا کرده و به فعالیتهای خود در تلگرام ادامه دهند. یکی از این راهکارها استفاده از نسخه‌های اصطلاحا بدون فیلتر تلگرام است.

پشت پرده تلگرام‌های بدون فیلتر

اولین نکته ای که باید به صورت جدی به آن توجه داشت این است که ما اساسا اپلیکیشنی به نام نسخه برنامه تلگرام بدون فیلتر نداریم، چیزهایی که با این نام در حال انتشار هستند، همه بدافزار بوده و برای فریب شما با این اسامی معرفی می شوند. افراد سودجو با استفاده از تکنیک مهندسی اجتماعی با سوء استفاده از نیاز کاربران آنها را فریب داده و با این دست از برنامه ها به اطلاعات آنها دسترسی پیدا می کنند.

از هات گرام و تلگرام طلایی تا تلگرام ایکس تقلبی، اوپنگرام، موبوگرام، آزادگرام، جت گرام هاتگرام و سرخ گرام و بلاک چین گرام همه و همه پوسته های متفاوت از ابزارهایی هستند که با اهدافی خاص تولید شده و در اختیار کاربران قرار گرفته اند. تمامی این برنامه ها از پلتفرم اپن سورس تلگرام استفاده کرده و با تغییراتی در ساختار برنامه کلاینت اهداف خود را دنبال می کنند. لازم به ذکر است که این برنامه ها در حوزه زیرساختی از همان سرورهای تلگرام استفاده می کنند اما با تغییرات در نسخه های کاربر هم می توانند با ایجاد پروکسی از فیلتر عبور کرده و هم قبل از ارسال اطلاعات به اطلاعات محرمانه شما دسترسی پیدا کنند.

یکی از معروفترین این برنامه ها نسخه ای به نام تلگرام طلایی یا طلاگرام است. در توضیحات این برنامه در کافه بازار آمده است که : «این برنامه در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کند. تلگرام طلایی (طلگرام) مانند برنامه اصلی تلگرام از API های عمومی و آزاد تلگرام استفاده می‌کند و مستقیما به سرور اصلی تلگرام متصل می‌شود و از لحاظ امنیت تفاوتی بین تلگرام و تلگرام طلایی (طلگرام) وجود ندارد» متنی که همانطور که در قبل به آن اشاره کردیم با تناقضات زیادی روبرو است زیرا درست است که زیر ساخت امنیتی در اختیار تلگرام است ولی اشاره نشده که آیا به اطلاعات کاربر بر روی دستگاه آن دسترسی پیدا می‌کند یا خیر؟ و از همه مهمتر این چه نرم افزاری است که از یک سو از قوانین جمهوری اسلامی پیروی می کند و از سوی دیگر فیلترینگ را دور می زند؟؟!!

پس از نصب اولیه این نرم افزار شما به صورت اجباری عضو کانال این برنامه می شوید، وقتی اطلاعات کانال و وب سایت رسمی نرم افزار تلگرام طلایی یعنی وب سایت طلاگرام (Talagram . ir ) را بررسی می کنید به اطلاعات جالبی می رسید اطلاعات مربوط به دامنه شما را با نام شرکت راهکار سرزمین هوشمند (SLS) آشنا می کند. وقتی به وب سایت آنها مراجعه می کنیم متوجه می شویم که پشت پرده تلگرام طلایی که تلگرام بدون فیلتر را روی iOS و اندروید ارائه می کند شرکتی است در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران!

جالب است که وقتی اطلاعات را کمی عمیق‌تر جست و جو می‌کنیم متوجه می‌شویم که اطلاعات نرم افزارهای مشابهی چون هاتگرام نیز از یک جا هدایت می‌شوند. نکته جالب در مورد این نرم افزارها این است که اکثر آنها فقط تغییرات جزئی در آیکون و پوسته ظاهری نرم افزار داده‌اند اما در باطن از یک نسخه کلاینت تغذیه می‌شوند. برای چک کردن این نکته کافی است همه آنها را نصب کنید و به سشن های فعال (Active Seassions) بروید تا نام کلاینت موردنظر را ببینید. وقتی این چکها انجام می‌شود در کمال ناباوری به ip راهکار سرزمین هوشمند (SLS) می رسیم.

البته این اقدامات با سخنان حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کمی قابل توجیه است، او می گوید که: وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است. البته به نظر می رسد که این اقدامات در گذشته نیز سابقه داشته و همین امر باعث شده تا گروه برنامه نویسی هانیستا از سوی دفتر نظارت بر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا برای تولید نرم افزار موبوگرام برای شنود اطلاعات کاربران تحریم شود. در آخر باید کاربران به نکته ای که همیشه در دروس امنیت سایبری تدریس می شود توجه داشته باشند که هیچ پنیر مجانی بی دلیل نیست !!!

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر