۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۲۶۹۷
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛
سیدمحسن علوی معتقد است:وزارت اطلاعات،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بسیج، و سازمان پدافند غیرعامل ایران مجموعه نهادهایی هستند در حوزه جنگ سایبری کارکرد و عملکردهای قابل توجهی داشتند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با رویکرد بهره گیری از استراتژی امنیت ملی سایبری تلاش خواهد کرد با همکاری و تشریک مساعی دغدغه های آنان را در این حوزه برطرف نماید.

سیدمحسن علوی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادداشتی پیرامون مسائل امنیتی در تجهیزات سایبری را در اختیار این خبرگزاری گذاشته است که در ادامه می خوانید:

فناوری های پیچیده دوران مدرن که تمامی گستره های حیات انسانی را درنوردیده اند، به حوزه روابط میان واحدهای نظام بین المللی، به ویژه در بعد «تهدیدها»، «جنگ ها» و «منازعات» نیز رسوخ کرده اند و بر پویش های جاری در درون و میان جوامع تأثیر نهاده اند و در حال حاضر، فناوری های اطلاعات و ارتباطات نقش تعیین کننده ای در نظام بین المللی ایفا می کنند.

نگاهی اجمالی به ده سال گذشته داشته باشیم می بینیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی با انجام حمله های سایبری از تأسیسات هسته ای(استاکس‌نت) تا ویروس شعله(Flame)، استارس(STARS)، دوکوپ(Ducu)، فلیم یا و اکوئیشن(Equation) انجام داده اند که همگی در راستای تروریسم سایبری علیه ایران تعریف می‌شود که باید صراحتا گفت که «سایبر تروریسم» (Cyber terrorism) خطرناکتر از تروریسم سنتی است و این مهم یکی از دغدغه های اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می باشد.

هم مردم و هم حاکمیت و نخبگان باید بپذیرند که ایران و آمریکا درگیر یک رقابت سایبری هستند و هر دو طرف از فضای فناوری و سایبری به صورت تهاجمی و دفاعی در مقابل یکدیگر استفاده خواهند کرد و اگر در گذشته اعتقاد بر این بود که در هر زمان دو حالت برقرار است: جنگ یا صلح و تاریخ شامل حرکت بین این دو حالت است اما در شکل جدید، تلقی فوق درست نیست و در حوزه های تعارض جنگ دائمی در حال جریان است و این موضوع را نیز می توانیم به حوزه های سلامت و فناوری تعمیم دهیم.

پیشرفت های سایبری ایران به یکی از عوامل نگرانی ایالات متحده امریکا و همچنین اسرائیل و برخی کشورهای عربی تبدیل شده است؛ البته کشورهای عربی قاعدتا می بایست بیشتر نگران شده باشند چرا که از امکانات لازم برای رویارویی با حملات سایبری ایران برخوردار نیستند و نمی توانند با سیستم های دفاعی ساده و پیش پا افتاده خود به مقابله با این حملات برخیزند و احتمالا به دنبال اجیر کردن و خرید خدمات از سایر کشورها بر علیه ایران می باشند.

از دیدگاه روابط بین‌الملل جهان به شکل روزافزون به سوی چندمرکزی در حرکت است. این در زمانی است که روابط آمریکا و روسیه دیگر تنها محور تحولات جهانی نیستند. نظام روابط بین‌الملل امروزی نشان‌دهنده ظهور و افزایش نفوذ مراکز متعدد قدرت است و دولت دیگر تنها بخش ایفاکننده نقش نیست و اکنون آمادگی ایران در جنگ سایبری به مهم‌ترین ابزار دکترین دفاعی ما تبدیل شده و در حال حاضر ایران در حوزه فعالیت‌های سایبری با کشورهای سردمدار در این زمینه هم تراز است.

وزارت اطلاعات،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بسیج، و سازمان پدافند غیرعامل ایران مجموعه نهادهایی هستند در حوزه جنگ سایبری کارکرد و عملکردهای قابل توجهی داشتند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با رویکرد بهره گیری از استراتژی امنیت ملی سایبری تلاش خواهد کرد با همکاری و تشریک مساعی دغدغه های آنان را در این حوزه برطرف نماید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر