۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۸۰۸۴
همزمان با هفته پدافند غیرعامل جلسه ای در خصوص رزمایش مخابرات با حضور مهندس جهانتیغ مشاور استاندار و مدیرکل پدافند غیرعامل استان و مهندس رضایی مدیرعامل شرکت مخابرات استان و معاونین واعضای هیئت مدیره و مدیران و روسای ادارات تشکیل گردید. و در مورد تهدیدات پدافند غیرعامل در حوزه مخابرات به بحث و گفتگو پرداختند .

به گزارش پایداری ملی، همزمان با هفته پدافند غیرعامل جلسه ای در خصوص رزمایش مخابرات با حضور مهندس جهانتیغ مشاور استاندار و مدیرکل پدافند غیرعامل استان و مهندس رضایی مدیرعامل شرکت مخابرات استان و معاونین واعضای هیئت مدیره و مدیران و روسای ادارات تشکیل گردید. و در مورد تهدیدات پدافند غیرعامل در حوزه مخابرات به بحث و گفتگو پرداختند .

رزمایش مخابرات

در ابتدای جلسه رضایی مدیرعامل ضمن تسلیت ایام محرم الحرام و خیرمقدم به همگی بزرگواران بیان کرد : در جامعه امروزی باید حواسمان بیشتر از قبل به دشمن باشد و نباید دشمن را دسته کم بگیریم وگرنه شکست می خوریم امروزه جنگ مانند قدیم نیست که فقط از طریق بمب و آدم کشی باشد بلکه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات روز به سمت جنگ نرم می رویم یعنی اینکه با بمب های جدید الکترونیکی می توانند تمامی ارتباطات را از بین ببرند و باید پیش بینی و پشتیبانی سیستم خود را به گونه طراحی و تنظیم کنیم که نتواند به راحتی به سیستم های ما نفوذ کنند در گذشته یافتن اطلاعاتی از سازمانها بسیار سخت و پرهزینه ولی امروز با پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی بسیار به آسانی به کلیه اطلاعات خواهیم رسید.

رزمایش مخابرات

رضایی اظهار داشت : با  توجه  به  تاکید موکد مقام معظم رهبری ما باید آمادگی کامل خود را  در برابر دفاع داشته باشیم . این وظیفه سنگین افسران نرم این نظام می باشد که بتوانند هم در مقابل عوامل دشمن و هم حوادث غیرمترقبه در شرایط بحران ، وضعیت موجود را مدیریت بکنیم.

پدافند غیرعامل از عمل، اجرا، اندیشه همه مسئله را پوشش می دهد و ما همیشه با همبستگی و همت و تلاش کارکنان مخابرات استان توانسته ایم در شرایط بحران و حوادث غیرمترقبه سربلند و پیروز باشیم.

جهانتیغ در ادامه جلسه افزود : با تاکید مقام معظم رهبری این هفته به عنوان هفته ملی پدافند غیرعامل نامگذاری و     برنامه ها و مراسمات ویژه در این بازه زمانی برگزار می شود این بحث از سالهای 82 رقم خورد با توجه به جدید شدن جنگها و اختراع شدن مدل ها و ابزارهای جدید جنگی نوع دفاع در مقابل ابرقدرتها نیز تغییر کرد و همچنین مدل تهدیدات به گونه­ی دیگر  رقم زده شد و با رشد تکنولوژی تهدیدات و امکان دفاع بیشتر می شود اگر بخواهیم وارد بحث پدافند غیرعامل بشویم ساعتها نیاز به صحبت و گفتگو دارد ولی انشاء برنامه ریزی شود که در حوزه تخصصی مخابرات آموزشهای لازم برای همکاران از سطح کشور برگزار گردد.

مدیرکل پدافند غیرعامل اظهار داشت : پدافند غیرعامل از واژه نظام گرفته شده است و دفاع هرکشور از دو بخش تشکیل شده یکی بخش عامل که توسط نیروهای انتظامی پوشش داده می شود و یکی غیر عامل که در واقع همان تاکتیکها و فناوری های روز است که مورد بررسی قرار می گیرد.

حالا ما سرمایه ی داریم مثل مخابرات که دشمن نباید اطلاعات را از زمان طراحی، اجرا و احداث آن داشته باشد و باید بصورت پنهانی با مکانیزم  و سازه های خاصی اجرا گردد تا به راحتی قابل استفاده دشمن نباشد.

جهانتیغ ،مشاور استاندارد بیان نمود که : تهدیدات حوزه مخابرات از چند مورد به شرح ذیل تشکیل شده است :

1-ماموریت ها    2-سیستم و ساختار فیزیکی     3-مدل ارتباطات     4-مدل انجام خدمات ضروری در زمان جنگ

جهانتیغ ، پدافند غیرعامل را اینگونه تعریف نمود : مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای که موجب کاهش آسیب پذیری و ایجاد بازدارندگی و ارتقاء پایداری ملی و مدیریت بحران در مقابل اقدامات خصمانه دشمن میباشد.

و ما برای جلوگیری از این وضعیت بحران ابتدا باید مراکز و پروژه ها موجود را شناسایی و به نحوه مطلوب برسانیم و همچنین پروژه ها و مراکزی که در دست اقدام است باید براساس ماده 201 و 215 برنامه پنجم درحوزه پدافند غیرعامل برنامه ریزی کنیم وهمچنین باید در زمان بحران سازه و ساختار خود را برای ایجاد ماموریت های داخلی که انجام میگیرد حفظ کنیم .

جهانتیغ ،مشاور استاندار در پایان بیان داشت : که یکی از تهدیدات موجود در حوزه  مخابرات  بمب های الکترومغناطیس (EMP) میباشد که می تواند تجهیزاتی را در هر جا از ساختمان قرار دارند تخریب و کلیه ارتباط ها را قطع کند و این یکی از تهدیدات جدی برای مجموعه مخابرات محسوب میگردد.

تهدید بعدی اینست که با توجه به اینکه مخابرات به عنوان یک زیرساخت درکشور حائز اهمیت است. هکرها می توانند به راحتی باعث ایجاد اختلال در کلیه سیستم های الکترونیکی کشور و نیزموجب جنگ روانی و اجتماعی بین مردم بشوند و ما با مقاوم سازی و استفاده از سیستم های امنیتی و آنتی ویروسهای قوی داخلی می توانیم جلوی این بحران را بگیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر