۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۶۶۰۳
۱۰ توصیه برای مقابله با زلزله که باید یاد بگیرید
"زلزله" حادثه‌ای که همیشه در کمین ایرانیان بوده است، علی‌الخصوص برای تهرانی‌ها که زلزله را بمبی خاموش زیر پایشان حس می‌کنند، بنابراین مهمترین راهکار، آموزش‌ مقابله با آن است؛ زلزله بمبی بی‌صدا برای تهرانی‌هاست که از زمان فتحعلی‌شاه خاموش بوده است.
آخرین زلزله بزرگ تهران سه سال قبل از مرگ فتحعلی‌شاه رخ داده است، یعنی در سال 1209 خورشیدی و به‌روایتی 185 سال قبل زلزله‌ای با بزرگی بیش از 7 درجه ریشتر به وقوع پیوست که مورخان درباره ابعاد تخریب این زلزله گزارش کردند که مناطق شمیرانات و دماوند تقریباً به‌طور کامل ویران شد و حدود 70 روستا در شرق جاجرود از بین رفتند. آورده‌اند که در پایتخت 185 سال پیش، حتی یک خانه از آسیب در امان نماند و بخشی از کاخ و بازار فرو ریخت و ساختمان سفارت بریتانیا نیز به‌سختی آسیب دید.

حال این در شرایطی است که احمد صادقی جانشین قالیباف در ستاد مدیریت بحران تهران معتقد است که شهرداری، استانداری، وزارت کشور و دولت توانایی پاسخگویی به مدیریت بحران زلزله تهران را ندارند، بنابراین بدون اینکه ناامید شویم از بهترین کارها این است که آموزش مقابله با زلزله را فراگیریم که 10 توصیه کلیدی پیش روی شماست.

براین اساس و به گزارش تحقیقات ریفات لطیفی، متخصص جراحی بالینی دانشگاه آریزونا؛ در صورت وقوع زلزله بزرگی در تهران حدود 20 درصد از مرگ‌های مربوط به این زمین‌لرزه احتمالی در 2 ساعت اول اتفاق می‌افتد که از جمله دلایل اصلی آن خفگی بر اثر استنشاق گرد و غبار، فشار بر قفسه سینه، شوک افتادن قند خون خواهد بود و 80 درصد مرگ و میر دیگر نیز در 3 روز اول رخ می‌دهد که دلیل آن نیز از دست دادن آب بدن، سرمازدگی، نشانگان له شدن، نارسایی کلیوی و عفونت زخم‌ها خواهد بود.

تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر