۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۴۶
به گفته مسئولان کشور از آنجایی که نسخه ۴ پروتکل اینترنت دیگر توان پاسخ‌گویی نیازها را ندارند، عبور از نسخه ۴ به نسخه ۶ امری ضروری برای اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، به گفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبور از نسخه ۴ اینترنت و رسیدن به آی پی ورژن ۶ برای تعامل با دنیا یک الزام محسوب می‌شود و باید هرچه سریع‌تر از این مرحله عبور کنیم و این امر فقط نیازمند یک اقدام جمعی است. 

به عقیده وی برنامه‌های پنجم توسعه و انتظارات مردم مهم‌ترین علت برای جلوگیری از گسترش شکاف تکنولوژی بین ایران و کشورهای دنیاست به‌گونه‌ای که عبور از آی‌پی ۶ بر اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات هم تأثیرگذار است. 

جهانگرد، رئیس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران، نیز در یک سمینار که به منظور تشریح برنامه‌های گذر به نسخه ۶ اینترنت در ایران برگزار شده‌ بود، گفت: تا ابتدای سال ۱۳۹۴ بازنگری و ابلاغ سند راهبردی گذر از آی پی۴ نیز صورت خواهد گرفت. 

طبق برنامه زمان‌بندی که جهانگرد در این زمینه ارائه داده‌ بود، تمهیدات لازم برای تجهیز شبکه ملی اطلاعات به آی‌پی ۶ اندیشیده شده و تا سال ۱۳۹۷ به تدریج حذف دامنه‌های آی‌پی ۴ آغاز خواهد شد. 

نسخه ششم پلاک‌های رایانه‌ای، نسخه‌ای است که علاوه بر ارائه امنیت بالاتر، دستگاه‌های بیشتری را به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌سازد و در حال حاضر دسترسی به آن در بیشتر کشورهای جهان فراهم شده است اما ایران هنوز برای دسترسی کامل به آن راه درازی در پیش دارد. 

پروتکل IPv۴ از آدرس‌های ۳۲ بیتی تشکیل شده است بدین معنی که این فضا اجازه آدرس‌دهی به دو توان ۳۲ دستگاه (حدود ۴.۳ میلیارد) را می‌دهد در حالی که IPv۶ از آدرس وب ۱۲۸ بیتی تشکیل شده که ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد. 

در گذشته عبور از نسخه ۴ و ارتقای آن به نسخه ۶ مطرح نبوده است اما نیاز کشور باعث شده تا مسئولان به فکر ارتقا بیفتند. از آنجا که آی‌پی نسخه ۴ بستری برای استفاده از آدرس‌های اینترنتی در کشورهای جهان بوده اما کمبود آن مشکلاتی را در کشورهای مختلف بوجود آورد و برای رفع این مشکلات ورژن جدیدی به نام آی‌پی ۶ در اکثر نقاط دنیا آماده‌سازی شده است تا بدین ترتیب از مشکلات کاسته شود. 

اگر بخواهیم برنامه ریزی کشورمان برای گذر از نسخه ۴ به ۶ را مدنظر قرار دهیم می توانیم به اظهارات رضا تقی‌پور و حضورش در وزارت ارتباطات در دولت قبل اشاره کنیم چرا که به عقیده وی ایجاد شبکه ملی اطلاعات باید با ملاک آی پی نسخه ۶ در ایران صورت بگیرد. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر