۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۲۸۱۸
در کمیته پدافند غیرعامل سازمان بورس مطرح شد
سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: اگر مدیران در شرایط عادی در حوزه پدافند غیرعامل هزینه یا به تعبیری بهتر سرمایه‌گذاری نمایند از تحمیل هزینه‌های سنگین در شرایط بحران که چندین برابر است جلوگیری خواهد شد، به نوعی اگر سرمایه‌گذاری نکنیم بعد‌ها باید چندین برابر هزینه نماییم.

به گزارش پایداری ملی، مصطفی طزری، سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافندغیرعامل کشور در نشست کمیته پدافند غیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار در تعریف نظری پدافند غیر عامل گفت: به استناد بند یک سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل، به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی، ارتقاء پایداری ملی، تسهیل مدیریت بحران و تداوم فعالیت‌های ضروری در برابر اقدامات خصمانه دشمن می‌شود، پدافند غیرعامل می‌گویند که دو ویژگی اصلی آن غیرمسلحانه بودن و مقابله با اقدامات خصمانه دشمن است.

طزری با بیان این نکته که ایران جزء کشور‌های مقتدر و توانمند در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل محسوب می‌شود، به تعریف تخصصی پدافند غیرعامل اشاره و تعیین سهم دفاع تخصصی توسط هر دستگاه در برابر حملات دشمن در حوزه ماموریتی خود را مصداق تعریف مفهومی پدافند غیرعامل دانست.

وی ارتقای قدرت بازدارندگی را موجب کاهش و از بین رفتن اقدامات و تهدیدات دشمن به دلیل افزایش هزینه‌های آن دانست.

سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از مشکلات در حوزه پدافند غیرعامل را هزینه نکردن در شرایط عادی دانست و تصریح کرد: اگر مدیران در شرایط عادی در حوزه پدافند غیرعامل هزینه یا به تعبیری بهتر سرمایه‌گذاری نمایند از تحمیل هزینه‌های سنگین در شرایط بحران که چندین برابر است جلوگیری خواهد شد، به نوعی اگر سرمایه‌گذاری نکنیم بعد‌ها باید چندین برابر هزینه نماییم.

طزری با اشاره به مضمون سخنان مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «منظور از مصون سازی فرایندی است که اگر دشمن تلاش بکند نتواند اثرگذاری داشته باشد»، افزود: در پدافند غیرعامل به دنبال انجام اقداماتی هستیم که پیامد و اثر تهدیدات دشمن را به حداقل رسانده یا کاملا بی اثر نماییم.

وی در ادامه با اشاره به بررسی صورت گرفته در خصوص دلایل حملات سایبری دشمن در چندسال اخیر علیه زیرساخت‌ها افزود: اکثر حمله‌های سایبری به کشور از محل آسیب پذیری‌های کشف شده است که می‌توان با مصون‌سازی از آن‌ها جلوگیری کرد و درصد کوچکی از حملات سایبری از نوع حملات پیچیده سایبری (ایمپلنت‌ها و کشف نشده ها) است.

سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور حوزه اقتصاد را یکی از اهداف اصلی دشمنان در حملات و تهدیدات به خصوص حملات حوزه سایبری دانست و گفت: با توجه به اهمیت این حوزه، جدی گرفتن زیرساخت‌های آن خیلی مهم است و با توجه به اینکه برخی از مشکلات پدافند غیرعامل در مناطق و استان‌ها صورت می‌گیرد، شناسایی چالش‌ها و راهکار‌های مقابله با آن و تجمیع ارسال آن به دستگاه‌های اجرایی حاکمیتی در انسجام بخشی به اقدامات بسیار موثر است.

طزری همچنین به مقوله ارتقاء آمادگی‌ها به عنوان یکی از محور‌های برنامه‌ریزی در حوزه پدافند غیرعامل اشاره و بر ضرورت برگزاری تمرین‌ها و مانور‌ها برای آمادگی در برابر حوادث و بحران‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به ماهیت ماموریت در حوزه اقتصادی کشور گفت: همانطور که خزانه داری کشور آمریکا اتاق جنگ اقتصادی آن بر علیه جمهوری اسلامی ایران است، وزارت امور اقتصادی و دارایی در کشور ما نیز باید اتاق دفاع اقتصادی در برابر این حملات باشد.

سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: مفهوم امنیت اقتصادی باید در کنار مفاهیمی همچون پیشرفت و توسعه اقتصادی دیده شود، چون صرفا توجه به شاخص مقرون به صرفه بودن کفایت نکرده و براساس رویکرد سازمان پدافند غیر عامل و قرارگاه پدافند اقتصادی کشور پروژه‌ها و طرح‌های ملی اقتصادی مورد تایید است که خروجی آن هم امنیت اقتصادی و هم توسعه اقتصادی را با هم در برداشته باشند.

طزری با بیان اینکه موفقیت آمیز بودن اقدامات حوزه پدافندغیرعامل منوط به حل شدن مسائل به صورت ریشه‌ای، داشتن اشراف اطلاعاتی و تخصصی در حوزه‌های ماموریتی، افزایش دانش در حوزه پدافندی و احصاء پیامد‌های مخاطرات گوناگون و پیش بینی برنامه‌های مقابله‌ای با آن است، بر ضرورت آگاهی بخشی به مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی تاکید و عنوان کرد: بر اساس قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که مراحل پایانی تصویب را در شورای نگهبان طی می‌کند در صورت قصور و تقصیر و یا استنکاف از انجام تکلیف و وظیفه در حوزه پدافند غیرعامل علاوه بر انفصال از خدمات دولتی به جبران خسارت‌های تحمیل شده نیز محکوم خواهند شد.

اهمیت پیاده‌سازی الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل

حسن فرج زاده، معاون اجرایی سازمان بورس و ریاست کمیته پدافند غیرعامل این سازمان نیز ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت پیاده‌سازی الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل با اشاره به هم راستا بودن اقدامات حوزه پدافند غیرعامل با اقدامات پیش بینی شده برای تداوم کارکرد سامانه‌ها در این سازمان، بر عزم و اراده این سازمان در تحقق کامل منویات سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه تاکید و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته به برخی از اقدامات صورت گرفته که موجبات ارتقای آمادگی‌ها و احصای اسیب پذیری‌ها در ان مجموعه در برابر تهدیدات بود اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات ایجابی نظیر برگزاری مسابقات فرهنگی آموزشی و اعطای مشوق‌های خدماتی به کارکنان و همچنین اقدامات سلبی نظیر آزمون‌های ارتقای مهارت‌های حوزه پدافند غیرعامل بر برنامه‌ریزی آن سازمان جهت تبیین دقیق مفاهیم و موضوعات پدافند غیرعامل به منطور نهادینه شدن ان در بین سطوح مختلف کارکنان تاکید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر