بهانه این نوشتار، نزدیک شدن به روز 31 اکتبر است که در تقویم رویدادهای علمیِ جهانی، از آن به عنوان «روز جهانی شهرها»[1] یاد میشود. هدف از این نامگذاری، گسترش گفتمان مشترک در تحقق توسعه پایدار شهری، به واسطه همکاریهای بینالمللی و تعاملات جامعه علمی است که موضوع عام آن «شهر بهتر، زندگی بهتر»[2] است. به همین منظور، همه ساله ذیل موضوع عمومی، موضوعی خاص که بیانگر اقدامات و تدابیر موفق در مسیر شهری شدن است و یا انعکاس دهنده چالشها و تعارضات پیشروی آن است، انتخاب میشود و به عنوان شعار اصلی مورد توجه و همافزایی صاحبنظران و اندیشمندان قرار میگیرد.
موضوع روز جهانی شهرها در سال 2018 «ساختن شهرهای پایدار و تابآور»[3] است که با توجه به افزایش روزافزون جمعیت شهری، به تبیین ابعاد مهم چالشهای جمعیتی، زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فضایی خواهد پرداخت و چشمانداز پیشروی شهرهای تابآور را ترسیم خواهد نمود. در بیانی اجمالی و ساده، اجتماع تابآور، جامعهاي است که توانایی تحمل شوكها و ضربههاي یک خطر، توانایی یا ظرفیت برگشت به حالت عادي، در حین و پس از سانحه و همچنین امکان و فرصت تغییر و سازگاري پس از سوانح را دارد.[4] در همین راستا، روز جهانی شهرها در سال 2018 در پی تحلیل پنج حوزه عمده تاثیرگذار در راستای تاب آوری شهری است که عبارتند از:
· اقدامات در حوزه اقلیم: تاکید بر حوزه اقلیم در شهرها نشان دهنده آنست که توسعه شهری پایدار و تابآور، نمیتواند بدون کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و یا سازگاری با آنها و انطباق اقدامات، تحقق یابد.
· ارتقاء سکونتگاه های غیررسمی: شهرهای برنامهریزی نشده، نسبت به تنشها آسیبپذیرترند. اگر شهرهایی که به سرعت در حال رشد هستند، بخواهند به همان اندازه پاسخگوی چارچوب پایداری در کاهش خطرات باشند، به ابزارهای جامع برای کمک به برنامهریزان به منظور اولویتبندی سرمایهگذاری نیاز دارند.
· تاب آوری اقتصادی و اجتماعی: تابآوری شهری باید به دنبال بهبود شرایط زندگی برای افراد، به ویژه افراد آسیبپذیر باشد. افراد کمدرآمد اغلب در معرض خطرات هستند و در صورت وقوع بحران، سهم بیشتری از دارایی خود را از دست می دهند، پشتوانه امن محدودی دارند و حمایت کمتری از سازمانها دریافت می کنند.
· حکمروایی و تمرکززدایی: تجزیه و تحلیل تمرکززدایی به لحاظ مسئولیتهای دولت محلی، برنامهریزی و ظرفیت مالی، برای ایجاد تابآوری شهری بسیار مهم است. دولتهای محلی نقش ویژهای در تابآوری شهرها ایفا می کنند؛ چراکه مسئول فرآیندهای مربوط به عملکرد شهر و همچنین اولین پاسخگو در هر شرایط بحرانی هستند و باید همکاری مناسب در سطح ملی و محلی برای ایجاد تابآوری در زمان بحران داشته باشند.
· بحران های شهری انسانی: تابآوری نیز در مرکز ارتباطات انسانی- توسعه قرار دارد و غالباً دستورکارهای متفاوت را به یکدیگر مرتبط می کند. ایجاد تابآوری، توانایی کاهش خطرات را از طریق افزایش ظرفیتها و کاهش آسیبپذیریها برای کاهش شکنندگی و کاهش تأثیرات دارد و در نتیجه، پاسخی مؤثر و پیش بینی شده فراهم می آورد.
باید در نظر داشت هر چند تمام حوزههای موثر در تابآوری باید مورد توجه مباحث پدافند غیرعامل باشد، اما حوزه اخیر، یعنی بحرانهای شهری انسانی در مسیر ساختن شهرهای پایدار و تابآور، بصورت صریحتر و شفافتر میتواند به چارچوب مباحث دفاع غیرعامل بپردازد. در حوزه بحرانهای شهری، به افزایش ظرفیتها و کاهش آسیبپذیریها و به تبع آن کاهش تاثیرات و پیامدهای حوادث و بحرانهای مختلف به منظور ارائه پاسخهای کارآمد و اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم پرداخته میشود.
بطور حتم بخشی از دایره بحرانها، متوجه تهدیدات انسانساخت خواهد بود و بدین لحاظ، فرصت مغتنمی است که جایگاه و مبانی مباحث دفاع غیرعامل در محدوده بحرانهای شهری و شاکله بحث شهر تابآور تبیین و ترسیم گردد. هر چند با مرور اسناد و ادبیات بینالمللی، به وضوح میتوان دریافت که عمده تحلیلها، گزارشات و راهبردهای ارائه شده بر تهدیدات و بلایای طبیعی متمرکز است، اما با این حال، مستندات موجود و قابل بهرهبرداری در پدافند غیرعامل، خصوصا استراتژیهای بینالمللی ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد در کاهش پیامدها و آسیبپذیریها در مواجهه با بلایا، بیانگر توجه به اصول دهگانه ذیل در تابآورسازی شهرها در برابر بحرانها و بلایا و نهادینهسازی آنهاست:[5]
1. ایجاد چارچوب سازمانی و اداري
2. تامین مالی و منابع
3. ارزیابی خطرات چندگانه (خطري را که شما را تهدید میکند بشناسید)
4. حفاظت از زیرساختها، ارتقاء و تابآوري
5. محافظت از امکانات و خدمات ضروری (آموزش و پرورش و بهداشت و درمان)
6. تدوین مقررات و استفاده از برنامهریزي
7. آموزش، تعلیم و تربیت و آگاهی عمومی
8. حفاظت از محیط زیست و تقویت زیست بوم
9. طرحهاي آمادهسازي موثر، سیستمهاي هشدار دهنده و واکنش سریع
10. بازیابی و بازسازي جوامع
در رویکردها و تعاریف گوناگون جاری، اسناد منشر
شده و ملاحظات دفاع غیرعامل، شهر تابآور با تعقیب سه ویژگی مقاومت، انطباقپذیری
و فراگیری، فرایند تابآوری شهری را در یکپارچگی، پاسخگویی و تغییر محقق خواهد
نمود. نهایتا و با عنایت به اصول
دهگانه یاد شده میتوان چنین گفت که شهر تابآور، شهري است که: در آن بلایا و تهدیدات مختلف به کمترین میزان رسیده است؛ داراي مدیریت محلی فراگیر، درستکار و پاسخگو است که به شهرنشینی پایدار
میاندیشد؛ به مردم اختیار و قدرت لازم جهت شرکت در تصمیمگیري و برنامهریزي شهر خود
در کنار مقامات محلی داده میشود؛ تدابیري براي پیشبینی و کاهش اثر بلایا، نظارت سریع،
حفظ زیرساختها و داراییها اتخاذ نموده است؛ پس از بحرانها، توانایی مقابله و بازیابی
سریع و بازگرداندن سریع خدمات اساسی و از
سرگیري فعالیتها
را دارد.
دکتر جابر دانش- مشاور امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور
[1] . World Cities Day
[2] . Better City, Better Life
[3] . Building Sustainable and Resilient Cities
[4]. Davis, I. and Izadkhah, Y., 2006, Building Resilient Urban Communities, Article from OHI, Vol. 31, No.1, PP. 11-21.
[5]. UN/ISDR, 2012, living with Risk: A Global Review of Disaster Reduction Initiatives, Preliminary Version Prepared as an Interagency Effort Co-ordinated by the ISDR Secretariat, Geneva, Switzerland.