۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۴۱۰۹
مدیرکل دامپزشکی استان:
مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در شش ماه نخست امسال، دو میلیون راس دام سبک علیه بیماری شاربن، دو میلیون راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله و 299 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.
به گزارش پایداری ملی، عبدالمحمد نجاتی 14 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه‌ای پایدار است که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پارامترهای مناسب را داشته باشد. دامپزشکی به منظور ایجاد توسعه پایدار در تولید فراورده‌های دامی، 181 بیماری را رصد و پایش می‌کند. از این تعداد  پایش حدود 111 مورد مربوط به بیماری‌های دامی، 23 مورد مربوط به بیماری‌های آبزیان و 13 مورد مربوط به طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای سیاست‌های تست و کشتار، در حال کنترل بیماری سل هستیم، گفت: در سال‌های 93 و 94 در گاوداری‌های استان 150 دام آلوده به سل وجود داشت که خوشبختانه طی شش ماه گذشته این آمار به 10 راس کاهش پیدا کرده است. نقل و انتقالات غیرمجاز دام از استان‌های مجاور از جمله عوامل ورود بیماری سل به استان بوده است. در این زمینه متخلفین شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) به عنوان بیماری خطرناک میان دام‌های سبک یاد کرد و افزود: این بیماری در سال گذشته در پنج کانون استان وجود داشت که خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون از هیچ کانونی گزارش نشده و این بیماری در استان کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گدشته 40 هزار راس دام علیه بیماری ppr واکسینه شده بودند، تصریح کرد: در شش ماه نخست امسال 930 هزار راس علیه این بیماری واکسینه شدند.

نجاتی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 35 تن فراورده خام دامی غیرقابل مصرف معدوم شده است، گفت: در این زمینه 50 متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی از مجوز صادرات 37 تن آبزیان به قرقیزستان، عراق و آذربایجان، هفت تن ماهی منجمد به عراق و 49 تن شیرخشک به امارات خبر داد.

نجاتی با اشاره به وجود 13 کشتارگاه در سطح استان گفت: تنها کشتارگاه جونقان، صنعتی بوده و دیگر کشتارگاه‌های استان سنتی هستند.

وی در ادامه از وجود 350 مزرعه پرورش ماهی در سطح استان خبر داد و گفت: با نظارت جدی بر مزارع پرورش ماهی، بیماری‌های خطرناک VHST ، IPN  و IHM کنترل شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به تولید 7000 تن ماهی در سال 93 در مزارع پرورش ماهی استان و 17 هزار تن ماهی در سال 94، گفت: امیدواریم امسال بیش از 17 هزار تن ماهی تولید کنیم.

وی در پایان اعتبارات عمرانی این اداره‌کل را 11 ‌میلیارد ریال عنوان کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر