۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۷۱۸۸۰
راهکار‌های مقابله با اخاذی دیجیتالیبه، اخاذی دیجیتال اعمال فشار یک فرد یا سازمان است که در ازای به دست آوردن دسترسی به دارایی‌های سایبری به‌ سرقت‌ رفته پرداخت می‌شود، این دارایی ممکن است در ارتباط با اطلاعات شخصی، عملیات تجاری یا منافع مالی قربانی باشد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایکنا، در حال حاضر، بخش بزرگی از اخاذی دیجیتال با حملات باج‌افزاری (ransomware) انجام می‌شود، در واقع این نوع حملات، شامل نرم‌افزار‌های مخربی است که پس از آلوده کردن یک سیستم، فایل‌های ذخیره شده در هارد دیسک را رمزگذاری می‌کند و به این ترتیب آن‌ها را غیرقابل دسترسی می‌کند. این حملات معمولاً اسناد شخصی را که ممکن است کاربر در آن درایو‌ها ذخیره کرده باشد، به خطر بیندازد. در هر صورت، پس از آن از طریق یک فایل متنی یا یک پیام، از کاربر خواسته می‌شود مبلغی را به مجرمان ارسال کند تا فایل‌ها رمزگشایی شوند، با این پرداخت اخاذی دیجیتال کامل می‌شود.

کاربران ممکن است در معرض فیشینگ قرار گیرند که اعتبارنامه‌های آنلاین و جزئیات دیگر از طریق وب‌سایت‌های جعلی سرقت می‌شود و در نتیجه دسترسی غیرمجاز به فایل‌های شخص و یا شرکت‌ها اتفاق می‌افتد. درحالی که به نظر می‌رسد هدف اکثر این تهدیدات به شخصیت‌های عمومی و شرکت‌هاست، اما واقعیت این است که مجرمان سایبری معمولاً حملات خود را بی‌وقفه انجام می‌دهند. به این معنی که حتی افراد عادی که در مرکز توجه قرار ندارند نیز ممکن است قربانی اخاذی دیجیتال شوند؛ بنابراین پلیس فتا نسبت به این مسئله هشدار داده و توصیه‌هایی را به کاربران کرده است که باید نسبت به آن‌ها توجه شود.

راهکار‌های مقابله با اخاذی دیجیتالی

۱- از ارسال اطلاعات بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

۲- از گرفتن تصاویر محرمانه و ذخیره آن در یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین اجتناب کنید.

۳- از دستگاه‌ها، حساب‌ها و رایانه‌های امن با گذرواژه‌های قوی و نرم‌افزار امنیتی استفاده کنید.

۴- تمام موارد اخاذی دیجیتالی را به مقامات پیگیر گزارش کنید.

۵- از همکاری با خواسته‌های مجرمانه خودداری کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر