۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۰۹۱۰
مجری طرح ربات تعمیرکار خط لوله از استفاده از نوآوری جدید ربات‌های نرم با تحریک هوای فشرده در نسخه جدید این ربات خبر داد و گفت: از تکنولوژی ربات‌های نرم برای جابجایی و تغییر شکل یک بازوی رباتیک در ربات تعمیرکار استفاده می‌شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا هادی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که نوآوری در این محصول رباتیک در ربات‌های نرم و هوای فشرده برای کم کردن حجم ربات است، اظهار کرد: با این وجود این ربات تعمیرکار رباتی قدرتمند و توانمند است که با حجم کم و ساختار ساده و ارزان‌قیمت عرضه می‌شود.

وی با بیان این‌که سیستم‌های رباتیک «فناورمحور» هستند، توضیح داد: ربات‌های تعمیرکار به‌عنوان یک محصول مکاترونیکی زیر سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی و نرم‌افزاری دارند. داشتن هد قدرتمند برای اعمال نیرو به محیط از ویژگی‌های این ربات است. از این‌رو در نسخه اولیه ربات از سیستم‌های محرکه هیدرولیک و نیوماتیک استفاده شده بود تا بتوان هد ابزار را در جهات مختلف و با قدرت مناسب حرکت داد تا عملیات قطع زوائد در جهات مختلف در داخل لوله انجام شود.

مجری طرح ربات تعمیرکار با بیان این‌که نسخه جدید این ربات با استفاده از تکنولوژی ربات‌های نرم چندین ویژگی دارد، گفت: ساختار ربات نرم توسعه یافته با قابلیت خمیدگی استحکام مناسبی برای اعمال نیرو به محیط داشته و در ضمن ابعاد کوچکتری دارد. همچنین، چون ربات در تعامل نیرویی با محیط قرار می‌گیرد، اگر بازو‌ها مانند نسخه پیشین به‌صورت صلب باشند، در صورت بروز خطا از سوی ربات به دیواره لوله آسیب بیشتری وارد می‌شود.

دکتر هادی با بیان این‌که این ایراد در ربات نرم به‌علت انعطاف‌پذیری کمتر است، افزود: نسخه جدید با نوآوری به‌کار گرفته شده رباتی سبک‌تر، کم حجم‌تر و در عین حال ساده‌تر است.

وی با بیان این‌که این ربات برای تعمیرات لوله‌های شبکه فاضلاب طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این سیستم رباتیکی قابلیت استفاده در انواع لوله‌ها را دارد، به‌نحوی که اگر بر اثر زنگ‌زدگی و یا انباشت رسوبات توده‌ای در بخش داخلی لوله انباشته شود، از طریق این ربات می‌توان این زوائد را حذف و برطرف کرد.

مجری طرح ربات تعمیرکار با تأکید بر این‌که این ربات در انواع خطوط لوله تأسیسات صنعتی کاربرد دارد، افزود: چنانچه قصد ترمیم لوله‌ای وجود داشته باشد، برای تمیز کردن محل ترمیم و یا باز کردن انشعابات مسدود شده پس از عملیات ترمیم می‌توان از این ربات تعمیرکار استفاده کرد.

دکتر هادی با بیان این‌که نسخه اول این ربات یک نمونه کلاسیک است که از سیستم‌های هیدرولیک در آن استفاده شده است، تصریح کرد: در نسخه جدید با بکارگیری نوآوری بازوی نرم در انتظار اعلام نیاز از صنایع به منظور تجاری‌سازی این فناوری هستیم.

وی ویژگی مهم ربات تعمیرکار خطوط لوله زیرزمینی را اصلاح خطوط بدون حفاری و جلوگیری از ایجاد انبوه خاک و تخریب آسفالت در سطح شهر برشمرد و افزود: این موضوع ضمن آن‌که مانع از بروز خطرات و حادثه حین تردد در سطح شهر برای شهروندان می‌شود، همچنین هزینه‌های اجتماعی را برای مردم و سازمان متولی آن کاهش می‌دهد.

مجری طرح ربات تعمیرکار با تأکید بر ضرورت آگاهی‌بخشی به مسئولان و متولیان تأسیسات صنعتی درباره این فناوری، یادآور شد: البته این افراد باید حاضر به پرداخت هزینه‌های این فناوری باشند تا به تدریج فرهنگ استفاده از آن در جامعه و صنعت نهادینه شود.

دکتر هادی با بیان این‌که این ربات برای انجام عملیات تعمیر داخل لوله استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از بروز عارضه در داخل لوله و شناسایی آن توسط ربات بازرس، می‌توان از ربات تعمیرکار استفاده کرد.

وی افزود: به‌عنوان مثال ممکن است ریشه درختی از محل اتصالات و جوینت‌ها وارد لوله شده یا یک انشعابی نشست کرده یا خط لوله با مشکل گرفتگی مواجه شده و یا براثر رسوب و زنگ‌زدگی در بخش درونی لوله توده‌ای ایجاد شده باشد، در این‌صورت ربات تعمیرکار این عارضه و توده را بدون حفاری در محل برطرف می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر