۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۹۳۲۸
دستیار ویژه و مشاور مقام معظم رهبری گفت: فرماندهی دفاع و سلامت زیستی و بهداشتی باید در نیروهای مسلح تشکیل شود و اگر در شیوع کرونا، نیروهای مسلح به کمک دولت نمی‌آمدند کار برای مقابله با این ویروس سخت می‌شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی سردار سرلشکر سیدرحیم صفوی صبح امروز در همایش ملی پدافند شیمیایی که در سالن صدرای دانشگاه بقیه الله برگزار شد با تبریک ایام دهه کرامت اظهار کرد: دیروز هفتم تیرماه سالگرد دو فاجعه ملی در ایران بود که در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب ملت ایران ماندگار است. یکی حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و دیگری بمباران شیمیایی شهر سردشت به دستور صدام کافر است که به شهادت صدها تن از مردم مظلوم این شهر منجر شد.

سردار سرلشکر صفوی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس یادآور شد: فاجعه‌ روز بمباران حلبچه آنقدر شدید بود که تا مدت‌ها نمی‌توانستیم شهیدان این بمباران را جمع‌آوری و حتی دفن کنیم. این درحالی بود که بسیاری از کشورهای غربی با سکوت از کنار این فاجعه گذشتند. 

دستیار ویژه مقام معظم رهبری ادامه داد: طبق گزارش نماینده ایران در سازمان ملل، رژیم بعث عراق بارها و بارها از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده کردند و بیش از هزاران نفر از نظامیان و غیرنظامیان ما را شهید و مصدوم کردند و تعداد شهدای ما که تحت تاثیر بمباران شیمیایی قرار داشتند نیز به صدها تن می‌رسد.

وی افزود: آنچه که به عنوان سیاست و راهبرد می‌گویم برای مقابله با تهدیدات شیمیایی و بیولوژیک و هم در برابر کرونا تاثیرگذار است و اولین گام در این زمینه فراهم کردن شرایط لازم برای داشتن یک پدافند مقتدر برای مقابله با تهدیدات شیمیایی و میکروبی و نیز استفاده از تجارب خارجی‌ها در این زمینه است.

سردار سرلشکر صفوی در ادامه با اشاره به مهمترین محورهای این راهبردها اظهار کرد: تقویت ظرفیت‌ها و آمادگی ما در برابر تهدیدات شیمیایی، زیستی و تروریستی نیز از دیگر موارد لازم در این زمینه است. همچنین قرارگاه پدافند شیمیایی که تشکیل شده است باید در سطح ملی و نیروهای مسلح دستورهای لازم را برای همه کشور آماده کند.

وی ادامه داد: همچنین باید سامانه‌ای هوشمند برای کشف و مقابله با این تهدیدات آماده کنیم. همچنین باید با برطرف کردن خلاهای قانونی، زمینه را برای افزایش هوشمندی و تاب آوری طرح‌های زیرساختی کشور در مقابله با تهدیدات شیمیایی و میکروبی فراهم کنیم.

دستیار ویژه رهبری تاکید کرد: همچنین ساماندهی صنایع مختلف شیمیایی و تقویت زیرساخت‌های آن یک ضرورت است و در کنار آن تقویت و ارتقای آزمایشگاه های لازم در این زمینه لازم  است تا به خوبی بتوانیم آخرین موارد این تهدیدات را شناسایی و دسته‌بندی و برای مقابله با آن موارد لازم را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه تمام مراکز علوم پزشکی باید آموزش‌هایی لازم را برای دانشجویان علوم پزشکی در زمینه این تهدیدات ارائه کنند، گفت: فرماندهی دفاع و سلامت زیستی و بهداشتی باید در نیروهای مسلح تشکیل شود. اگر در شیوع کرونا نیروهای مسلح به کمک دولت نمی‌آمدند کار برای دولت در زمینه مقابله با این ویروس سخت می‌شد و فرمان مقام معظم رهبری در این زمینه به ستاد کل نیروهای مسلح بسیار تاثیر گذار بود.

سردار سرلشکر صفوی ادامه داد: سخنان مقام معظم رهبری را برای مقابله با کرونا که دیروز مطرح کردند، واقعاً جدی بگیرید. نباید از حساسیت مردم ما کاسته شود. مردم باید در کنترل بار ورودی به بیمارستانها به سیستم بهداشت و درمان کمک کنند این کار نیازمند مشارکت همه افراد جامعه است.

دستیار ویژه رهبری تاکید کرد: دولت نیز باید از همه ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح برای تولید واکسن و دارو برای مقابله تهدیدات شیمیایی، میکروبی و زیستی از جمله ویروس منحوس کرونا و به طور کلی دفاع غیرنظامی آینده استفاده کند و از آنها حمایت های لازم را انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر