۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۹۱۹
معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور:
معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: جنگ نرم با تهدید سایبری در فضای مجازی، نرم‌ترین و مخرب‌ترین جنگ دشمن است.

غلام‌علی حیدری پیش‌ از ظهر امروز در کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل که در سنندج در حال برگزاری است، اظهار کرد: در دنیای فعلی شاهد حملات سایبری به فضاهای مجازی هستیم که به تلفات جانی هم منجر می‌شود.

وی افزود: دنیا ارتش سایبری را راه‌اندازی کرده و در کشور انگلیس جنگ فیزیکی با رویکرد سایبری انجام شده است.

حیدری با اشاره به اینکه تهدید فقط موشک، تانک، اسلحه و حمله نیست، گفت: راه‌انداختن اختلافات دشمن در جهان، بازاریابی آن‌ها برای اسلحه‌هایشان است.

وی با تصریح بر اینکه باید وحدت‌رویه در کشور موجود باشد، بیان داشت: رویکرد اصلی مقابله، بکارگیری هوشمندانه تمامی مؤلفه‌های قدرت ملی بر علیه همه مؤلفه‌های قدرت‌ ملی کشور مقابل، به منظور نیل به اهداف نهایی خود است.

* ضرورت توجه به تمهیدات پدافند غیرعامل زیستی

معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ضرورت توجه به تمهیدات زیستی گفت: ضعف قوانین اهرم بازدارنده برای منع بکارگیری عوامل زیستی، بالا بودن قدرت‌های آسیب‌رسانی زیستی، گسترده‌بودن حوزه تهدیدات زیستی و تأکید آمریکا بر استفاده از مؤلفه‌های قدرت خود، در مقابله با کشورها وجود دارد.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری کلان کشورهای غربی و تولید انواع میکروب‌ها برای ترویج آن، تجربه بکارگیری عوامل زیستی در جنگ تحمیلی مثل سلاح شیمیایی در سردشت، وجود سابقه کاری عوامل زیستی از سوی دشمنان در طول تاریخ مثل حلبچه و ایجاد بیماری‌های شایع و جدید عامل ضرورت تمهیدات پدافند غیرعامل زیستی است.

حیدری به چالش‌های عمده موجود در پدافند زیستی اشاره کرد و گفت: ادبیات مشترک در بین دستگاه‌های زیستی وجود ندارد، نبود چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای مشترک، ناهماهنگی دستگاه‌ها، نبود تجربه، نبود سامانه رصد و پایش، آشکارسازی و ضعف در نظام فرهنگی جامعه در مقابله با بحران‌ها، ضعف در نیروی تخصصی مدیریتی، نبود سامانه بحران‌زیستی آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌های مختلف از چالش‌های پدافند زیستی است.

*حوزه‌های تهدیدات زیستی باید حفظ شود

معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد حوزه‌های تهدیدات زیستی اظهار کرد: آب آشامیدنی، انسان، حوزه دام، طیور و آبزیان، نباتات و گیاهان، محیط‌زیست، منابع طبیعی و صنایع غذایی حوزه‌های تهدید زیستی هستند.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه استان‌های مرزی بیشتر باید کار کنند، بیان داشت: با توجه به چالش‌های موجود ایجاد سیستم بومی و یکپارچه پدافند زیستی در کشور یعنی قرارگاه شفا ضرورت دارد.

وی با اعلام اینکه تهدیدات را در استان رصد و شیوه‌های مقابله با آن را ارزیابی و پیاده می‌کنند افزود: هم اثر روانی دارد و هم ایجاد بحران بخصوص بحران اقتصادی منجر می‌شود.

حیدری با تصریح بر اینکه می‌طلبد سیستم یکپارچه بومی در کشور باشد، گفت: مرزهای کشور دروازه تهدیدات عامل و غیرعامل بوده که باید با فرهنگ‌سازی زمینه دفاع عامل و غیرعامل را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تهدید زیستی با رویکرد انسان‌محور که در سند راهبردی پدافند غیرعامل ذکر شده که باید تلاش‌های پدافند باید در همه حوزه‌ها باشد.

*تولیدات بیماری‌های مختلف وسیله جنگ روانی دشمن

معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور بیماری‌های تب کریمه کنگو، بیماری وبا، آنفلوآنزای مرغی، جنون گاوی را تهدیدات زیستی جهانی خواند و گفت: آمریکا و کشورهای جهان با تکثیر و تولید این بیماری‌ها سعی در جنگ روانی دارند.

حیدری به تعریف تهدید اشاره کرد و گفت: هر عنصر یا وضعیتی که موجودیت، منافع امنیت ملی و یا ارزش‌های حیاتی کشور را به‌خطر اندازد تهدید به‌شمار می‌آید.

به گفته وی هر نشانه، رویداد، حادثه و یا عامل طبیعی و غیر‌طبیعی که موجب آسیب‌های اقتصادی، کشاورزی، آب آشامیدنی، محیط‌زیست در جامعه شود و ثبات جامعه را به‌خطر اندازد تهدید‌ زیستی است.

وی منشأ تهدیدات زیستی را برشمرد و گفت: حوادث محیطی و بیماری‌های طبیعی اقدامات تروریستی و تهدیدات ناشی از کشورهای متخاصم منشأ تهدیدات زیستی است.

حیدری در پایان اقدامات انجام شده برای تأمین سلامت افراد در برابر تهدیدات را دفاع زیستی نام برد و گفت: دفاع زیستی، امنیت زیستی و ایمنی زیستی 3 عامل در قرارگاه پدافند غیرعامل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر