۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۸۷۰۳
دکتر احمدی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی:
دکتر احمدی با اشاره به تفاوت اساسی اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و صلح افزود: تهدیدات زیستی در زمان جنگ با اهداف فشار برای تسلیم، ایجاد غافلگیری و ضربه نظامی، ایجاد وحشت و هراس عمومی و کاهش سطح مقاومت مردم انجام می‌شود ولی در زمان صلح محوری‌ترین هدف تهدیدات زیستی بحث اقتصادی است

دکتر احمدی مدیر کل پدافندغیرعامل استان در جلسه‌ی شورای پدافند غیرعامل استان در سال 96 ضرورت توجه به موضوع زیستی را بدین شرح بیان کرد که تهدیدات زیستی یکی از سه تهدید مهم ‌جهان است و حتی تهدیدات زیستی دارای اولویت بالاتری است و با توجه به اهمیت استان خراسان رضوی یکی از اولویتهای جدی ما در سال جاری عملیاتی کردن قرارگاه پدافند زیستی استان می‌باشد. وی در ادامه بالا بودن قدرت آسیب رسانی عوامل زیستی، ضعف قوانین و عوامل بازدارنده، گسترده بودن موضوع، سرمایه گذاری بالای کشورهای غربی در این حوزه و تجربه تلخ حوادث شیمیایی دشمن در دوران دفاع مقدس را از مهمترین ضرورت‌ها و چرایی پرداختن و توجه به حوزه پدافند زیستی برشمرد.

اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و زمان صلح کاملا متفاوت است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به تفاوت اساسی اهداف تهدیدات زیستی  در زمان جنگ و صلح افزود: تهدیدات زیستی در زمان جنگ با اهداف فشار برای تسلیم، ایجاد غافلگیری و ضربه نظامی، ایجاد وحشت و هراس عمومی و کاهش سطح مقاومت مردم انجام می‌شود ولی در زمان صلح محوری‌ترین هدف تهدیدات زیستی بحث اقتصادی است، چه آسیب‌زدن به زیرساخت‌های اقتصادی ما و چه تقویت اقتصاد خودشان از طریق افزایش فروش داروها و محصولات مبارزه با آفات. البته در پس همه این تهدیدات کاهش اعتماد عمومی مردم به کارآمدی نظام نیز وجود دارد.

اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و زمان صلح کاملا متفاوت است

وی مهم‌ترین چالش های عمده‌ی پدافند زیستی کشور را:
  1. فقدان درک مشترک از مفاهیم حوزه تهدیدات زیستی 2- فقدان برنامه مشترک 3- ناهماهنگی های بین دستگاهی 4- نبود سامانه جامع رصد پایش و تشخیص تهدیدات زیستی 5- ضعف در نظام فرهنگی جامعه در مواجهه با تهدیدات زیستی 6- وابستگی دانشی و فناورانه 7- ضعف در زیرساخت‌های تخصصی و آزمایشگاهی و بالاخره 8- کمبود تجارب کافی در این زمینه برشمردند، و با این فرضیات ایجاد سیستم بومی و یکپارچه پدافند زیستی را از ضرورت‌های اساسی کشور و استانها معرفی کرد.
اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و زمان صلح کاملا متفاوت است
دکتر احمدی در ادامه به ارکان پدافند زیستی پرداخت و شرح مختصری از اقدامات صورت گرفته در کارگروه های بهداشت و سلامت و بیولوژیک  وجهاد کشاورزی شورای پدافند غیرعامل ارائه کرد. همچنین به اقدامات صورت گرفته در زمینه ی راه اندازی قرارگاه پدافند زیستی استان  و فعالسازی کمیسیون بیوتروریسم طی ماه‌های گذشته اشاره و تاکید کرد، عرصه‌های زیستی علاوه بر حوزه انسان شامل عرصه‌های دام، غذا و دارو، نباتات، آب و محیط زیست نیز می‌شود که مستمرا بایستی تهدیدات زیستی در حوزه وظیفه ‌ای دستگاه‌های ذیربط مورد توجه و مدیریت قرار گیرد. ولی زمانی که بحران فراتر از ظرفیت دستگاه و نیازمند به هماهنگی بین دستگاهی باشد ستاد فرماندهی استان در چارچوب قرارگاه پدافند زیستی آن را مدیریت خواهد نمود.

اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و زمان صلح کاملا متفاوت است

گفتنی است جلسه شورای پدافند غیرعامل استان با محوریت پدافند زیستی و با حضور معاونین محترم استاندار، سردار مهدی‌پور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل و جانشین قرارگاه زیستی کشور و هیات همراه شامل: دکتر کریمی نیا معاون بهداشت و درمان قرارگاه ، دکتر ملازمانی معاون آموزش وپژوهش قرارگاه، مهندس دانایی‌فر معاون جهاد کشاورزی و محیط زیست قرارگاه، سرهنگ زارعی معاون عملیات قرارگاه  و تمامی ارکان پدافند زیستی از جمله اعضای کارگروه بهداشت سلامت و بیولوژیک - کمیته پیشگیری و مقابله با بیوتروریسم و قرارگاه زیستی استان  تشکیل شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر