۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۷۲۶۰
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای قابله با قاچاق کالا بهترین گزینه ردیابی کالا و استفاده از دستگاه ایکس ری است، گفت: برای ساخت دستگاه ایکس ری در داخل می توان از دانش فنی جوانان دانشگاهی کشور استفاده کرد.
به گزارش پایداری ملی، احمد مرادی با اشاره به استفاده از دستگاه ایکس ری در گمرک شهید رجایی بندر عباس گفت: ما در کشور ظرفیت های بسیاری داریم و می توانیم از دستگاه های ردیاب تحت عنوان " جی.پی. اس" برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده کنیم که می تواند برای این کار بسیار موثر باشد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از گذشته بعضی از کالاهایی که از گمرک شهید رجایی بندر عباس خارج می شدند به مقصد نمی رسیدند، افزود: این امر به دلیل نبود دستگاههایی صورت می گرفت که می توانند کالا را ردیابی کنند و از آن جایی که این رد یابی در هیچ نقطه ای صورت نمی گرفت ممکن بود سوء استفاده یا تبانی هایی میان مبدأ و مقصد کالا انجام می شود.

مرادی تصریح کرد: بهترین گزینه این است که بتوانیم سیستمی را تعبیه کنیم که دست نیروی انسانی خیلی در آن دخیل نباشد که کاربردی ترین آن دستگاه ایکس ری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته  چهار دستگاه ایکس ری وارد کشور شد که ساخت چین بود و بعد از چند ماه فعالیت، نیاز به تامین قطعات داشت که با تحریم ها روبرو شدیم و تا کنون این دستگاه ها نتوانستند با وجود هزینه هنگفتی که برای خرید آن ها شده بود دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه به نظر می رسد در موضوعات کلان همواره دست هایی در کار است که اجازه شفاف سازی را نمی دهند، تصریح کرد: اگر به سمت تولید این دستگاهها در داخل کشور برویم و خدمات پس از فروش آن نیز در دسترس باشد خیلی می توانیم از کمک این دستگاهها در مبارزه با قاچاق بهره مند شویم.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ساخت دستگاه ایکس ری در داخل کشور می توان از ایده دانشگاههای معتبر کشور و جوانان مان استفاده کرد و به آن ها اعتماد کنیم، تاکیدکرد: وقتی در حوزه انرژی هسته ای  به قدری پیشرفت کرده ایم که از دنیا چیزی کم نداریم، می توانیم دستگاه بومی ایکس ری نیز طراحی کنیم تا نشان دهد کالایی که اظهار شده همان کالاست یا کالای دیگر است.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس ادامه داد: بعضی از ترانزیت ها در مبدا پلمپ می شود و اجازه مشاهده کردن آن وجود ندارد، چراکه کشور ما صاحب کالا نیست اما اگر دستگاهی وجود داشته باشد که این کانتینر از آن عبور کرده و هویت کالا مشخص شود مشخص خواهد که این کالا همان کالایی اظهار شده است.به عنوان مثال، اگر کانتینری با عنوان خودرو وارد کشور شود اما محتوای آن قابل مشاهده و دسترسی نباشد ممکن است، کالایی در آن وجود داشته باشد که به ضرر کشور باشد از این رو می توان گفت که  اگر به سمت و سوی الکترونیکی کردن مبارزه با قاچاق کالا حرکت کنیم 60 درصد  این مشکلات قابل حل و کنترل خواهد شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر